Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl

Vi red ut igår. Gick jättebra! Hon är lite nervig kring trafik och bockar lite i galoppen men det är henne väl förunnat. Däremot blev det en hel del samling då hästen framför oss inte fick tuffa på alltför mycket ( bocksugen ), så jag hamnade himla långt upp till slut. Klättrade lite och fick till två lugna, sansade galoppfattningar i travtempo på kommando. Svinkul! Hon ska få semester ett par dagar nu, sedan ska vi ev. på träning! Och tömköra längs vägen, så hon vänjer sig vid bilar. Det är lite otäckt att rida en häst som inte är trafiksäker.

Har är en till motivationen dalar på :-( alltid själv i stallet (eget) nyinflyttad så känner ingen annan med häst, det är inte som hästtäta ö-götland. Samt att det går emot en hela tiden! Beundrar er som hittar på saker med hästarna varje dag. Det behöver jag med göra!

Jag brukar försöka att åtminstone ta 30 minuters promenad vid hand, det lättar den mentala spärren. Är ni modiga så ta på tränset så kan ni hoppa upp på hemvägen om känslan infinner sig. Men se till att göra nått med hästen, så ni inte blir nertyngda av skuld :) Det är okey, det är så här att ha häst, man dalar ibland.

Delvis KL

Hos mig har det skett lite förändringar, 1 Maj är det min medryttare som ska ha Elmer på clinicen. Ubbe kommer inte bli såpass klar att jag kommer anse att det är värt pengarna och jag vill verkligen inte tvinga mig att rida Elmer så att jag kan få ut nått av träningen. Så då får medis ta det, det blir ju win-win eftersom jag får hjälp med att få Elmer tränad "rätt".

Mamma och jag har även "bytt häst" en period, snarare en månad, så hon ska åka häst på Elmer medan jag tar jag i hennes bruksnordis. Jag är fortfarande trött på Elmer men jag kan inte sälja eller liknande förren hans hovskada är utläkt. Men han har det bra, medryttare + mamma = mysipys. Mammas filur, Casper, är duktig, gör samlade stopp och backa från skritt, nästan från trav. Men var påväg att bocka av mig vid möte med en bil. Det va verkligen tur att mamma inte satt på :crazy: Sån rackarunge alltså :love: (men själva beteendet är inte okey)

Ja, nu har jag en rätt bra deal. Men det blir ju lite av att rida till E varje gång jag hoppar upp och ptja, jag är lite för egocentrerad för att rida till min egna häst för någon annan ;)

Jag hamnar ofta här med hästarna, de blir snälla, söta och jag skänker bort dem till storasyster :angel: Fast Elmer skulle jag aldrig skänka bort till syrran.

tack så jättemycket båda två!! ska bli myckete roligare att rida nu när det känns som att något faktiskt förbättras när man tränar!!! ;)
Nu blir det till att beställa boken och åka till stallet!! :bump:

Jag förstår dig, det är inte riktigt det som är vitsen med egen häst :p

kl
Idag har jag ridit igen, var 11 dagar sen sist... Stod först en lång stund och borstade och pysslade med honom, det var rätt så mysigt faktiskt. Sen red jag en liten sväng, och njae det var inte så kul.. :( Blä. Känner mig bortskämd som inte tycker om att rida honom. Men jag har funderat lite, och tror att en stor faktor är att jag blir lite uttråkad av att göra samma sak hela tiden. Jag rider ju bara på banan... Lägg därtill att jag känner lite blaha över hästen, så blir det inte så kul.

Håhåjaja, här kommer jag och drar ner stämningen i tråden :p

Jag drar upp den igen! Men finns det kanske en annan häst du kan rida? Ett yngre sto om jag inte minns helt fel? Det blir ju inte kul om man inte känner att man klickar.

Vi tog exteriörbilder idag. Blev en hel del andra bilder. Typ när Fippel smakar på våra skor, mössor och solar sig. Riktigt mysigt! Vädret inspirerade mig till att sopa undan i och utanför stallet, skrubba ur krubban och smörja upp lite huvudlag. Aah, sol och värme!

vlv4.jpg

Vilken härlig bild! :)

Jo det finns ju två hästar till. Två ston. Dels bitchhästen (:p) som tydligen är jättefin som ridhäst men hon har väldigt mycket egna åsikter, ser sur ut nästan jämt osv. Inte heller så lätt att ha att göra med. Och så har vi gammelpållan, världens sötaste häst och supersnäll, men hon är i stort sett pensionär och rids ut lite då och då av sin medryttare.

Fy f*n säger jag bara.. Jag nämnde att allt bara går emot en.
Sadellös som jag är för tillfället så bestämde jag mig för att träna lastning.
Vi gjorde det igår men då gick vi bara igenom transporten.
Gick toppen verkligen! Lastade honom sista gången och skulle precis backa ut när kattfan fick för sig att göra något. Spirre skiter bokstavligt talat ner sig och kastar sig ut bakåt. Får ner ena bakbenet bredvid rampen och skär upp sig på insidan.. Så nu står jag här i väntan på veterinären och svär över transporten som ska få hälsa på tigersågen imorron!

Blä :-(

Men gud vilket oflyt :( Är det ett skrapsår eller något ordentligare? Det är så typiskt att det ska vara en sån grej som utlöser det också, som man inte alls kan påverka. Hoppas det är ett litet fjantsår bara! Och att lastningen fortsätter i samma anda vid nästa försök.

Zassoo: Du kanske kan få strutta runt lite ute med gammelstoet? För att bryta mönstret med banridningen och känna på en lite sjysstare häst?

Ja jag var inte lycklig igår :P
Det är ett ordentligt skrap/ lättare skärsår, samt en del småsår.
Huden var genomskuren på vissa ställen men han tyckte inte det behövdes sys. Han hade en väldans tur iaf, det var en sak som är säker..
Samt att vi fick ytterligare en tappsko igår! Bak dock, men det får vänta tills det läkt lite då det är samma ben som är skadat.

Nygjort:
527316_10150697690286344_740986343_9469140_446825741_n.jpg

Idag:
537926_10150698784141344_740986343_9472791_1631599036_n.jpg

Det tycker jag du ska :-) Det är roligare att rida på en häst man känner sig trygg. O det låter som att du skulle behöva det :-)

Ja det är ju det... Problemet är bara hennes "medryttare" som kommer hit lite då och då, då blir hon ju upptagen :p Bara för det kollade jag ut genom fönstret nu och hans bil står parkerad utanför stallet :cool:

Fasiken, jag får skaffa mig en egen häst helt enkelt! :D (här protesterar min plånbok vilt! :angel:)

Idag blev det lilla tjuriga stoet som fick en ordentlig rykt. Hon var dock riktigt trevlig att ha att göra med och verkade gilla att få lite uppmärksamhet för en gångs skull. :) Skippade ridningen idag, kände inte för det alls. Men det hindrar ju inte att jag pysslar lite med hästarna :)

Idag kunde jag inte hålla mig. Ubbe va så fin i skritt och traven att det fick bli en kortis med galopp. Jag ääälskar honom!

Hem är att sitta på Ubbe! Tur att han är av åsikten "nää, inte hemåt än!"

535837_3869792626083_1316618163_33560924_384754195_n.jpg

Pysslet är nästan det som ger en Känslan, ridningen är mest en bonus tycker jag. Så pyssla på du, det är så åtminstone jag hittar tillbaka till motivationen att träna!

Vi red ut idag igen. Den här gången kom det maaassor med bilar, och Fippel blev lite ifrån sig då och då. Taktar och blir springig, men det la sig efter en rejäl framskrittning. Vi blev tvungna att passera huset dit alla bilar var på väg, så hon hade lite att tampas med där på parkeringen, hehe! Vår planerade galoppbacke blev en rejäl galopp, hon fick verkligen ta ut sig. Till skillnad mot förra gången vi var ut, då fick hon korta sig tills hon blev blå. Efter det blev hon ganska loj och trött, men det kan jag förstå. Blev en fattning till, avtravning och sedan skritt hem igen. 30 min tog hela svängen ungefär, och både asfalt, grusväg och lerväg. Sista biten var hon helt obrydd för trafiken, duktig!

Ja, jag håller med. Om jag bara får rida och inte pyssla så är det inte kul! Ridningen är en bonus liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 695
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar