Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl

Vi har verkligen tagit det lugnt denna vecka, varav min dåliga uppdatering. Idag lasttränade vi igen! Det gick kanonbra precis som sist. Nu börjar hon bli riktigt lätt att lasta. Gick på direkt, annars brukar jag backa av henne en gång för att hon inte ska bli tveksam. Behöva inte dra något i henne utan hon följde bara med in. Jättestolt!

slt6.jpg

slt7.jpg

Kl.
Ubbe vaccinerades i fredags, sent på kvällen stod han och skakade som ett asplöv. 40 graders feber :-S stackars plutt. Hade han inte stått och plockat på min jacka hade jag varit himla nervös! Nu är han feberfri, lite mer busig men fortfarande medtagen. Vi tog en kvarts promenad idag annars får han stå ett tag till. Verkar dessutom som han är inne i en växtperiod, ligger och däser i solen hela förmiddagen :-P

Ubbe ska alltid va så Trubbel (suspicious trouble som han heter)

Vad kul att det går så bra med lastningen! :)

cahs: Stackars Ubbe! :(

Kl
Blä, har inte ridit sen i fredags (bockningsincidenten), vet inte om jag vill. Kan vara en dipp bara, inte ovanligt när det gäller mig. Fick gråta ut lite hos sambon igår, kändes bra att släppa ut lite tankar.

Usch vad tråkigt att du känner så! Men ta ett kort pass, ställ alarmet på 30 minuter, värm upp honom lite lätt och se till att lägga upp det med mycket svängar, mindre volter och inte så många steg rakt fram, utan aktivera, aktivera. Serpentiner med volter i bågarna, halter eller övergångar över medellinjen eller varför inte göra en halt mitt i serpentinbågen? Få honom att fråga efter vad han ska göra genom att sysselsätta honom. Ta serpentinbågar och sen direkt in på medellinjen, en volt åt höger, en åt vänster och vem vet, kanske en till åt vänster? Sen hoppar du helt sonika av när du känner dig lugn och glad i sadeln igen, klappar om hästakraken och skrittar av för hand.

Elmer kan bli så himla pepp av att aktiveras, aktiveras men att känna all denna energi riktas mot "vad ska jag göra nu? ge mig nått att göra, jag jobbar och jag jobbar för dig" är det bästa som finns.

Vad är bruksridningen för något? Kunde inte hitta något på sidan.

Och, vad är det för ponny? :bump:

Bruksridning är som "trail i naturen".

Du ska stanna i upp och nedförsbacke, sätta en hov på ett plastlock, plocka upp tennisbollar och lägga dem på annat ställe. Hoppa av/på från tex en lastbrygga, hoppa ett 50cm hinder mm :)
Det är superkul! Anordnas i Njurunda också. dock så kan jag inte vara med på denna :(

Det är en b-ponny som jag tidigare har ägt :)
Kan inte rida henne själv men om vädret tillåter så ska jag börja cykla med henne (standard med mina hästar och medryttisen typ.. ) och så blir det förhoppningsvis en medryttare också.

Tack för att du svarar. Jag brukar försöka aktivera honom eftersom jag vet att han har extremt lätt att tappa fokus. Mycket övergångar, volter, serpentiner, skänkelvinkning osv.
Men just nu har jag tappat sugen rent allmänt känns det som. Känner mig lite otacksam också, får rida en jättefin häst hur mycket jag vill och så vill jag inte :(
Samtidigt så drömmer jag om en häst som är min bästa vän, en trygg häst som ger mig självförtroende. Jag kan rida ut utan att vara rädd att den sticker, stå och pyssla med den länge, hoppa lite små hinder kanske. Låter lite fånigt kanske men det är vad jag vill. Känner mig lite ensam också, är oftast själv i stallet.

Var bara tvungen att skriva av mig lite :(

Jag förstår dig delvis. Det är bara att hoppas att du hittar tillbaka till själva ridningen och kan hitta ett sätt att "bonda" med Mighty. Jag är också alltid/oftast själv, det ställer rätt höga krav på hästsällskapet. Med Elmer pratar jag gärna i telefon samtidigt, för att minska ner den stress jag kan känna innan jag kommit upp på hästryggen.

(efter att ha försökt bonda i två år får man ge upp och göra det bästa av situationen..)

Med Ubbe har jag inte ens tid att tänka. Han behöver all uppmärksamhet :love:

kl

Idag gick det inte alls bra. Hon skyggade utanför ett skogsparti och var väldigt svårövertalad efter det. Såfort jag pressade henne att gå förbi slog det slint och till slut gick vi över igen. Utan skador, men ändock. Blir så trött, trodde hon slutat resa sig nu. Ska ta med det här till nästa träning och be om råd. Fy och skit :mad::(

Nej vad trist :( Hon verkar ju ha mognat till så mycket i övrigt! Hoppas du kan få hjälp på träningen! När är nästa tillfälle?

Ja vi får väl hoppas det... Känns jobbigt just nu. Jag vet att jag gör en större grej av det än det egentligen behöver vara, jag stör mig på småsaker och irriterar mig över att jag inte kan göra på mitt sätt (är jag iofs van vid, har alltid ridit andras hästar). Mår inte superbra fysiskt heller just nu vilket påverkar.

Förlåt att jag öser ur mig i tråden men det är skönt att få prata ut lite även om ni inte känner mig :p

28e, om jag ryms. Och jo, det är trist. Jag ska undvika situationer då hon gör såhär och rida ut med sällskap framöver. Då får hon bra draghjälp och har bara kul och kutar!

Förstår frustrationen över att "anpassa" sig och hoppas också att det vänder. Det gör det ju, tar bara mer eller mindre lång tid. Du ska inte ha dåligt samvete över att du inte utnyttjar erbjudandet att rida heller! Man har inte orken jämt och kan inte styra sitt mående. Så är det. Och nog ska vi ses! Jag verkar inte komma undan att åka ner till Märsta då och då. Det är ju bara en tågresa till dig sedan! :D Sedan måste vi naturligtvis ha en riktigt newbieträff i framtiden. Med tårta.

Okej, inte allt för långt dit då. Låter som en bra idé att ha sällskap! Tills ni kan få hjälp att reda ut problemet :)

Jo, alltså jag är ju van att anpassa mig, och det är kanske inte ett så stort problem som jag gör det till :angel: Jag har en tendens till att svänga ganska mycket i motivation, ofta är det relaterat till hur saker och ting går i övriga livet. Just nu t.ex. känns det rätt tungt med skolan och så (även om resultaten är bra) och det är klart att det påverkar mig.

Jaa, en newbieträff! :D Tårta låter bra, helst med choklad! :D

Tihi, tränat western idag för... Andra gången. :D Heh. ;) Detta med en travare. Som tidigare nämnts blir han väldigt stressad i dressyren när man fipplar för mycket med tyglarna, så western är verkligen bra för honom. Han slappnar av. Kan man väl säga... I galoppen tyckte han det var så kul så han bockade av lycka. ;) Men jag tycker det är okej, så länge han tycker det är kul. :) Vi ska verkligen fortsätta med det här. ^^

kl

Idag var jag bara ut till hagen och klappade lite på hästarna. Stod och kliade Mighty i pannan en stund, han verkade tycka det var ganska trevligt. Fick alldeles nyss frågan om jag ville följa med ut och rida, men jag tackade nej. Dels pga att jag inte har så stor lust, och dels pga att jag har varit hemma från skolan idag för att jag inte mår bra, då känns det lite dumt att rida. Speciellt om det finns risk för att han är lika jobbig som sist eftersom en ny träningshäst skulle vara på banan samtidigt då.

Hej alla! Jag är väldigt newbie inom western och har en fråga som någon här kanske kan besvara. Dom här enöras-tränsen, fyller dom någon speciellt funktion eller är det bara något för syns skull? :)

Jag har två enörasträns. Det utan käkband köpte jag för att jag ville ha något lätt som inte tog så mycket plats när jag skulle vänja in Elmer vid bett. Det är däremot inte så smart att ha tränsbett + enöras (utan käkrem) då det säger, poff, så har hästen kliat av sig det :angel: Kan tänka mig att det skulle kunna studsa av med om man har det löst spänt så att säga. Nu sitter mitt stångbett på det tränset och jag upplever att det ligger mycket stabilare.

Sen har jag ett enöras träns med käkrem (tyvärr för stort för Elmer) som jag använder med tränsbett. Det är värt sitt öra i guld till nordsvensken som har så sjukt mycket pannlugg.

(Ps. Inget proffs!)

Just det. Det är nog mer för synskull. Och så tycker jag det är skönt att slippa ha massa remmar att spänna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 711
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 753
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar