Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Åh fy vilka problem som dyker upp :-( angående hovslagaren så tycker jag han borde kunna se var problemet ligger och ge dig råd. Och du ska se mina hagar, vissa underbara öppna fält men de får bannemig ta sig genom tappskoterräng för att ta sig dit. Och nej, inga tappskor här inte! (mer än när det gått en dag över tiden).

Testa med boots nästa gång han har skor?

Det beror ju på vad målet är.
Det är inte ett måste om du tänker hålla dig på låg nivå i Wras. Eller om du skiter i att tävla.

På högre nivå eller tex rastävlingar så är det väldigt strikt med med stång och enhandsfattning som 6 åring.
Satsar man så går de flesta hästarna med stång och mer eller mindre på en hand redan som 3 åringar.

Personligen brukar jag inte var så snabb att tränsa mina hästar, de går i sidepull och bosal första året sedan händer det då och då att jag återgår till det i perioder. Det hindrar dock inte att jag lägger till tygel mot halsen när jag svänger för att skola neckrein redan från start.

Men ingen regel utan undantag. Jag har en 10a nu som rids in i tränsbett:)

mvh Eva

kl

Jösses vad ni skriver! Kul att alltid ha något att läsa dock :D Jag har ridit idag. Vi red ut med mamma som sällskap, bra rehabilitering för min flockbundna kuse. Hon var lite osäker till en början men det släppte eftersom. På slutet tog vi en galopp över en äng, vid det laget hade hon helt glömt mamma och ville fortsätta på egen hand. Men se den gubben gick inte! Mamma tog med kameran, men tyvärr hade det hunnit börja skymma så bilderna är tokmörka. Det var faktiskt kvällssol, inte nattsvart.

mrt2.jpg

Ja, glad påsk allihop! Hoppas ni ätit myyycket godsaker ;) Själv har jag firat på jobbet och framför serier. Men det går an det med.

Vi tömkörde idag! Skönt att det inte märks det minsta på henne när hon vilat ett par dagar, hon håller sig bra på mattan. Vi provade på lite voltarbete och avslutade med cavaletti. Bommarna var svåra att komma rakt på trav så hon bröt ut ett par gånger. Bytte strategi och plötsligt fungerade det finemang! På onsdag ska vi göra något kul igen. Tills dess!

tbm14.jpg

tbm5.jpg

Usch! Vi har varit utan Internet i flera dagar!!

Hoppas påsken varit snäll mot er :-) jag tror jag gått upp ca 5 kg :-P köpte hur mkt godis som helst och inte en påskkärring dök upp! Mer till mig ;-)

Ang bootsen menar du vanliga då?
Är inne på att köpa en boot sko, eller vad man ska kalla det :-) då kan man ju rida iaf :-)

Ja, vanliga boots. Det billigaste att testa med först. Är det så att han kliver sig på traktarmarna med bak så löser bootsen det. Komplettera med barfotaboots om han trampar av sig så blir det nog jättebra.

Hör med hovslagarna om det, kan ju va så att han inte kan fästa skorna ordentligt längre heller... Kan vi få se bild på fossingarna?

Elmer har sin broddskada på framsidan av framhoven (ja, jag vet, låter osannolikt) som jag fyller upp med bivax och silvertejpar från skokanten och upp, sen en boot på det så sitter hemmaspacklet i cirka 4-5 dagar. Silvettejpen och bootsen gör att han glider ovanpå bivaxet med sin andra framhov.
3 veckor kvar till nästa besök... Fortsätter det va såhär blött kommer det dock bli aktuellt med boxvila för att det inte ska bli tappsko, bara att hålla tummarna.

kl

Håller på och bläddrar igenom gamla tidningar och hittade till min förvåning Mighty i en av tidningarna! :D Från när han som 4-åring var på avelsbedömning på grevagården och blev belönad med 41 poäng! :)

kl

Mina ridplaner gick i stöpet :( Haft problem med magen en längre tid efter några operationer förra året. Igår eskalerade det i en släng utav tarmvred, så jag har varit inlagd över natten och dagen. Så snart jag piggnat till ska jag upp i sadeln igen! Men det blir en lugn vecka för oss, bevisligen. Vi lasttränade häromdagen, med strålande resultat!

Usch vilket bök. Hoppas det blir bra snart!

Hovis var här igår och slog dit en ny sko.

Vilken vinkel vill du se hoven/arna från? :-)

Pratade med achcc idag. Fösa kossor är fortfarande på planera stadiet. Men framöver så ska det förhoppningsvis bli verkliget, men de vet inte när.

Nej men fy! :( Stackare, hoppas du piggar på dig snart! Kan du ändå hålla på med henne från marken eller blir det total vila?

kl
Missade trail-träningen igår, glömde bort att det var och istället åkte vi och storhandlade :p Lite tråkigt, det var så kul sist. Men men. Ska i alla fall rida tillsammans med tränaren i eftermiddag, håller tummarna för att regnet håller sig borta.

Lite trött är jag, men bra mycket piggare idag! Vi ska löshoppa dem idag, men min enda uppgift blir att leda hästen dit och hem samt fota. Bära och springa överlåter jag åt stallkamrat och mamma!

Typ så ja :p
Kul, trail är jätteroligt men svårt!

Bluefish: Skönt att du känner dig bättre. Kan man hoppas på lite bilder från löshoppningen tro? ;)

kl

Idag var hästen knäppare än vanligt. Red tillsammans med svärmor på träningshästen (ett jättesnyggt sto, tycker Mighty). Började bra, men helt plötsligt fick han fnatt och stack iväg i full fart och började bocka som en tok. Jag var väääldigt nära på att åka i backen kan jag säga, men jag höll mig kvar. Drev runt honom på en liten volt, han började galoppera, visst sa jag galoppera du men då får du göra det på den lilla volten! Runt runt tills han lugnade ner sig. Detta upprepades en 3-4 gånger, oftast i samband med att den andra hästen började galoppera. Samma visa igen, dock var jag lite mer beredd de andra gångerna.
Blir så trött bara, det är så onödigt! Han är inte rädd eller nåt utan han bara får för sig något. Minst en gång varje pass brallar han iväg någon gång, detta var dock värre än vanligt. Hemma är det lugnt, värre om man åker iväg någonstans...

Nej tyvärr, banan var upptagen. Och det fick vi veta när i princip allt var framplockat, och den som skulle rida hade tittat på hela tiden.. Så vi fick helt enkelt packa in i bilen och fara hem igen. Hon klippte dock paddockgrinden :devil: och gjorde illa sig. Suck. Ytligt sår bara, men ändå.

Nämen, Mighty då! Men han var inte riden ute så mycket va, eller har jag fått det om bakfoten? Kan ju vara glädjenipper som kommer i omgångar. Rider du bara honom? Jag vet inte, men jag får inte intrycket i dina inlägg att ni är själsfränder kanske ;) Det behöver man ju inte vara heller, utan kompisar räcker ju gott och väl.

Nä vad surt! Dålig stil att inte säga något tycker jag.

Nja han är riden ca 4 ggr/vecka de senaste två månaderna, men det är bara jag som har ridit då. Han vet att jag är för snäll, han slipper undan mycket lättare med mig än med sin matte :p Jag rider bara på banan eftersom han inte haft skor/broddar samt att jag nästan alltid rider själv och jag litar inte på honom ute i skogen.
Nja vi är nog inte en match made in heaven :p Jag gillar honom, men han är inte lätt! Skulle dock aldrig välja en sån häst som min egen. Jag vill ha en trygg häst jag kan lita på i alla väder, en schysst häst som inte tar varje chans till att hitta på något eget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 712
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 859
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar