Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Såhär ser Elmer ut förresten. Snygg va? :angel:

398259_3813605901450_1316618163_33540217_1403479208_n.jpg

Jag har två enörasträns. Det utan käkband köpte jag för att jag ville ha något lätt som inte tog så mycket plats när jag skulle vänja in Elmer vid bett. Det är däremot inte så smart att ha tränsbett + enöras (utan käkrem) då det säger, poff, så har hästen kliat av sig det :angel: Kan tänka mig att det skulle kunna studsa av med om man har det löst spänt så att säga. Nu sitter mitt stångbett på det tränset och jag upplever att det ligger mycket stabilare.

Sen har jag ett enöras träns med käkrem (tyvärr för stort för Elmer) som jag använder med tränsbett. Det är värt sitt öra i guld till nordsvensken som har så sjukt mycket pannlugg.

(Ps. Inget proffs!)

Just det. Det är nog mer för synskull. Och så tycker jag det är skönt att slippa ha massa remmar att spänna.

Aha! Tack för svaret! Har funderat ett tag på att köpa ett, men tänkte kolla först om den fyller någon funktion som jag ej behöver "utsätta" min häst för ;)

Det om tränsen har jag också undrat, hört att det ska vara stångrelaterat. Men nog måste de kunna klias av även med ett tyngre bett? Lite riskfyllt, men snyggt!

Edit: Jösses vad vit han är! Hur gör du det?

kl
Här går det trögt. Fick en downperiod nu efter senaste ridningen. Måste smälta det innan jag ger mig in i något nytt. Funderar på att bara gå en promenad imorgon och snacka ihop oss lite, för nu är vi inte vänner. Hon har slutat komma i hagen ( värsta lerperioden nu.. ), är allmänt grinig och ptja.. tvärig. Inte blir det bättre av att jag är likadan.

Jag har ett enöras utan käkrem (med tränsbett) och blev en erfarenhet rikare när vi i vintras var ute i skogen i mörkret. Pålle ruskade på huvudet och efter en stund inser jag att det känns väldigt tungt i handen - tränset hängde nämligen och dinglade mellan hans framben.. :D

delvis kl

På tal om träns, vad har ni för bettfästen på era? Skruv eller knut? Jag har snabbknäppen just nu, men vill ha ett till träns. Undviker dock de med knut, då det jag hade gick upp stup i ett. Men det finns ju så många sådana. Så hade jag ett skräpträns eller är det vanligt att knuten går upp? Vad funkar för er?

Skruvarna kan lätt lossna om det är en billigare variant. När mina lossnade så tog jag helt enkelt och körde vanlig skruv +mutter.
Använder helst med knutar. Ett träns med kvalite så går inte knutarna upp.

Enöras träns ska användas med ett stångbett.
Tränsbett kan hjälpa till att "lyfta" tränset uppåt, vilket kan få det att snurra eller ramla av om man inte har käkrem.
När man använder stång skapas det istället tryck i nacken vilket får det att sitta kvar. Dessutom ska curb anvåndas vilket gör att tränset blir stadigt.

Snöre, knut. Vill inte att skruvarna ska lossna :) Mina knutar sitter som berget, knyter ändå bara någon form av råbandsknop då jag inte är riktigt säker på hur de ska knytas egentligen.

Enöras med käkrem funkar bra till tränsbett.
Som någon sa funkar det utmärkt till hästar med tjock lång pannlugg och med bred panna :)
Detta är det enda huvudlag han inte alls skakar på huvudet med när jag tränsat, han är jättesvår att hitta passande huvudlag till så jag har tagit bort pannbandet på körtränset bland annat.

558087_10150703347799648_568189647_9144016_792245514_n.jpg

Senast ändrad:

Jag har ett enöras utan käkrem (med tränsbett) och blev en erfarenhet rikare när vi i vintras var ute i skogen i mörkret. Pålle ruskade på huvudet och efter en stund inser jag att det känns väldigt tungt i handen - tränset hängde nämligen och dinglade mellan hans framben.. :D

Det är ju för bra att denna tråden finns! Tänk vad resten av Buke kan få lära sig av våra miljader missöden :rofl:

Tender: Tack för inputen!

Egonson: Det är ju så HIMLA snyggt träns, det där. Vill också ha!

Till alla:

Jag vill ha ett träns som matchar sadeln. Antingen blir det helt slätt med lite bling vid spännen eller så. Det är ju lite blommönster på sadeln så det funkar ju inte med typ taggtrådsmönster på tränset. Vet inte om det skulle funka med rawhide-detaljer men vill gärna ha tofsar på, speciellt i pannan nu inför sommar- och myggsäsongen. Åh, och jag ÄLSKAR verkligen Outlaw Collection...

321615_2737238232931_1316618163_33075897_1658511460_n.jpg

Jag har tänkt på en sak till. Jag såg nån film på tuben där de hade stora toffsar hängande från sadelgjord/bakgjord. Sånna vill jag med ha till myggsäsongen. De borde hjälpa Herr Arab med att bli av med myggen. Haha. Annars får jag rida med flugtäcke och det känns sådär. Vill ju gärna ha skänkelläget naket :angel:

Så skruvarna är mer tvivelaktiga? Jag som tyckt att de verkar sitta som berget. Nåja, synd att snabbknäppen är sällsynta, min absoluta favorit!

*kl* aprapa skruvarna, om ni inte planerar byta bett stup i kvarten pa just det transet sa anvand genomskinligt nagellack, funkar finfint!

/bewwan som trottnade pa att kolla sa att skruvarna satt vettigt varje dag.

*kl*

Jag har ett billigt enörasträns (Hööks, i brist på tid att vänta på ett beställt) till Kastor. Han rids atm enbart på tränsbett, och det är inga problem öht. Jag använder curbstrap, för att kunna ta kraftigt i en tygel (snurra honom) om det behövs (läs: om han drar iväg i full kareta). Jag kollar så att skruvarna sitter ordentligt med jämna mellanrum (har en liten skruvmejsel i stallet). Jag kan tänka mig att risken är större om man byter bett hit och dit, så att gängorna slits. Klia sig så att tränset riskerar att påverkas, får han aldrig göra, oavsett typ av huvudlag - gnugga hela skallen mot benet får han vänta med tills jag suttit av :devil:

kl

Nu är vi dödspolare igen! Longerade idag samt övade en del på tålamod och stå stilla utan att jag är inpå och håller i. Hon var riktigt duktig på båda delarna. Väldigt lugn och sansad i longeringen, det börjar mer likna arbete än busstund. Kul! Nu väntar jag på pizza, det är jag värd.

lng13.jpg

Ja tassels är så snyggt! :love: Helt släta träns också, inte behöver du bling heller ;) Men outlawtränset med käkrem var riktigt läckert. Skulle nog inte bli för mycket med tofsar. Jag tror Ubbe önskar sig ett. Men vad är det för tofsar på bukgjorden? Aldrig sett eller hört talas om, det ringer bara Montazami i skallen, hehe.

Bra att ni är kompisar igen :D Och jag måste erkänna att jag också tänkte på maria montazami när jag hörde "tofsar" :rofl:

kl

Idag blev det mysstund med gammelpållan. Skämde bort henne lite med en lång stunds borstande, hon förtjänar lite uppmärksamhet! Funderade på att rida Mighty men äckelpäckelvädret avskräckte mig. Berättade iaf för ägaren att jag tappat sugen lite, och hon förstod mig. Hon känner ju hästen och vet hur han kan vara. Dock kom vi inte fram till någon direkt lösning, men det kändes ändå skönt att berätta och inte låtsas att allt är bra.

*kl*
Har följt tråden hela vägen men aldrig skrivit något, men måste bara skriva under på att motivationen sviktar..
Är alltid ensam i stallet, när jag rider och man kommer aldrig någonstans... Sen över ett halvår har jag dessutom haft problem med ischias (nervsmärtor i benen) vilket har gett kramp när jag rider, enormt obehagligt! Insåg inte hur mycket det påverkat mig förrän jag red och hästen gick som en dröm efter tre veckors vila... Passet gick så bra för att jag inte fick kramp någon gång på hela tiden.... för jag hade ju också vilat... :cry:
Så nu blir det till att försöka hitta avslappningsövningar och sitsträning så jag kan börja rida ordentligt igen! Tips mottages tacksamt!! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 711
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 753
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Nyårstråden