Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Elmer (araben)
312020_2369095509593_1316618163_32799407_3022535_n.jpg

Vet inte om det framgick men Elmer är alltså till vänster på bilden. Han är en isabellvalack och tävlar mycket framgångsrikt i cutting.

:angel::angel::angel:

Presenterar om oss :D Jag heter Ellinor innerst inne och bor utanför Sundsvall. Fyller 19 i år och har en pjukhäst som fyller 3. En welsh pb som kommer bli liten häst innan detta är över. Jag har också lite ambitioner, typ sm. Om några år då ;) Vi har precis börjat träna på riktigt och gör det lite då och då. Vi har mycket roligt ihop och kommer kanske prova hoppa något skutt också då Fippel älskar brädhögar. Just nu rider vi mest ut och längtar till betet.

bn22.jpg

kl

Idag blev det ridning! Banan var helt okej idag, men vi höll oss mest till skritt. Bestämde mig för att hålla tyglarna ordentligt hela passet idag, lyckades korta upp dem några gånger också utan att behöva ta om alltihopa. Men vet inte om jag gör rätt, ju mer jag kortar desto större "båge" får jag mellan händerna. Om jag gör fel vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att korta dem snabbt.

Nåväl. Övade på att flytta honom steg för steg, framåt, bakåt och åt båda sidorna. Åt sidorna är svårast, tror inte vi pratar riktigt samma språk där. Än! Så i början var det virrigt men det blev bättre allt eftersom. Det svåra är också att ta bara ett steg i taget och att han inte går framåt utan endast åt sidan. Men vi jobbar vidare :)

Han fick ju ingen ingående presentation av dig så en annan var ju tvungen att ta över vid rodret!

Precis, än! Det kommer. Modigt att du börjat ta tag i tyglarna ;) Jag avvaktar tills nästa träning då tränaren kan tala om hur jag ska göra så det inte blir tokigt.

kl
Jag red också idag. Red ut med en stallkamrat. Helt lagom runda! Vi travade en liten bit, med jättefilt över hela hästen. ( Har dock vikt undan det som sticker fram på bilden, haha ) Hon blev lite rädd för en bil med hästsläp men motorsågande män brydde hon sig inte i. Lite spänd när vi gick över stora öppna fält, hon har bara gått längs vägar ännu. Men det blev inget mer av det! Jättenöjd!

Vi mötte en fd. stallkamrat också som haft en hel del problem med henne när hon var som stökigast och aggressiv. Fick beröm, hon har blivit mycket trevligare sedan flytten! Hälsade fint och visade inga tänder.

mycket.jpg

Vad roligt att få sån feedback på att hon vuxnat på sig!

Imorgon blir det bildbomb från mig, har en massa bilder från clinicen samt massvis med bilder där min medryttare rider Elmer idag. De börjar hitta varandra och jag fick nog rätt många bra bilder! Får se om jag orkar hoppa upp på honom lite imorrn, åkern är nämligen ridbar igen och jag har schyssta serpentinkoner uppe. Behöver sitsträna så stigbyglarna får nog va.

Som jag visade på en bild tidigare i tråden är det helt okej att få en stor båge som trillar omkull och blir liggande mellan händerna.

Eg är inte skillnaden så stor mot den engelska ridningen, där har du ju en massa tygel mellan händerna med.

När du är litet mera van så kommer du per automatik ha så stor båge mellan händerna som fungerar bäst och du är bekvämast med.

mvh Eva

Jättefin! :laugh: Kommer inte ihåg om du sagt det, men vad är historien med den? Ålder, utbildning osv? :)

402287_10150471231131344_740986343_8766110_1135193268_n.jpg

Det har jag ju inte :P!
Han heter Spirit, en 5 år gammal paint, jag köpte honom för 1,5 mån sen ungefär.
Han ska enligt tidigare ägare vara VÄL grundutbildad i western, tyvärr är det inte något han har visat än.

Själv har jag väl egentligen tagit mig vatten över huvudet :P
Min ide var att köpa en westernhäst som kan grunderna då jag själv är nybörjare inom grenen, för att sedan utvecklas och lära oss tillsammans.
Eftersom "Spirre" än inte visat några erfarenheter what so ever så får vi se hur det går med min plan, han kanske bara behöver lite tid, eller så kan ju faktiskt felet ligga hos mig :P Men problem är ju till för att lösas :D

Jag går på en westernridskola som ligger utanför Eksjö 1 gång i veckan.
Har tidigare varit en resa på J*lt*rp Ranch (REKOMMENDERAS :D )
Sen har jag förmånen att bo 15 min bilresa från Pär Karlberg (M*lst* Western)
så tanken är att jag ska åka dit och träna med i mån av hans tid.
Kommer precis från en liten föreläsning av honom =)

Är mest inne på reining, men vi får se vad framtiden erbjuder oss och vad som funkar för oss båda.

Nu ska vi se..... Det blev bara en bra bild på Elmer och medryttarn, den kommer här!

303490_3702610566636_1316618163_33486396_59480933_n.jpg

På mig och Ubbe finns det så det räcker och blir över!

I väntan på att få börja!
294905_3705840407380_1316618163_33487686_94891736_n.jpg

Höökstyglarna som jag badade i olja.
545895_3705840727388_1316618163_33487687_761406321_n.jpg

Stopp å back! :eek:
534781_3705840887392_1316618163_33487688_1164603482_n.jpg

539492_3705841127398_1316618163_33487689_1660696004_n.jpg

403979_3705841327403_1316618163_33487690_565021226_n.jpg

Stopp å back å eftergift å beröm!

563171_3705841447406_1316618163_33487691_710708746_n.jpg

Det va nog allt!

Här kommer jag som en liten nybörjare. (::

Red Western igår för första gången, med tyglar, sadel och allt (kan säga att jag har träningsvärk i HELA kroppen, nu dagen efter. :o ;) ). Dessutom på en relativt "grön" travare (han är femton år i år, men har gått på travet fram till för två år sedan så rent ridmässigt är han grön, har svårt att korta upp traven och galloppen. Är dessutom allmänt stissig och tycker INTE om att man i dressyren fipplar för mycket med tyglarna eller tar för mycket när han ska sakta av oh liknande). Det var... Intressant. Väldigt roligt! :D Vi övade mycket på att svänga (något jag, som dressyrryttare, har svårt att begripa mig på. ;) ) och stanna osv. Det var väldigt kul, faktiskt. ^^ Han (travaren) tog det väldigt lugnt, stressade inte det minsta och var väldigt lyhörd (fattade till och med galopp när en person på uteridbanan, som tömkörde, sa galopp. ;) ). Jag tror Western är bra för honom. (:

Nej, det var väldigt kul. Fast jag måste fråga; Är det sant att man får sämre sits i Dressyren om man rider mycket Western?

Så, nu lämnar jag tillbaka tråden till profsen och låter er fortsätta. ;D

Precis, än! Det kommer. Modigt att du börjat ta tag i tyglarna ;) Jag avvaktar tills nästa träning då tränaren kan tala om hur jag ska göra så det inte blir tokigt.

Låter som en bra idé, jag har ju fått förklarat för mig av min tränare, nu gäller det bara att få till det i praktiken också :D

Vad härligt att du fick beröm för lillpållan, hon börjar nog växa till sig lite både i kroppen och knoppen! :D

Som jag visade på en bild tidigare i tråden är det helt okej att få en stor båge som trillar omkull och blir liggande mellan händerna.

Eg är inte skillnaden så stor mot den engelska ridningen, där har du ju en massa tygel mellan händerna med.

När du är litet mera van så kommer du per automatik ha så stor båge mellan händerna som fungerar bäst och du är bekvämast med.

mvh Eva

Jo egentligen är det ju inte så stor skillnad... Det var det tränaren sa när jag beklagade mig över att jag inte kunde korta upp dem. "Men hur gör du när du rider dressyr? Gör likadant, det är ingen skillnad!" Fast nog attan är det svårt ändå :p

Han heter Spirit, en 5 år gammal paint, jag köpte honom för 1,5 mån sen ungefär.
Han ska enligt tidigare ägare vara VÄL grundutbildad i western, tyvärr är det inte något han har visat än.

Själv har jag väl egentligen tagit mig vatten över huvudet :P
Min ide var att köpa en westernhäst som kan grunderna då jag själv är nybörjare inom grenen, för att sedan utvecklas och lära oss tillsammans.
Eftersom "Spirre" än inte visat några erfarenheter what so ever så får vi se hur det går med min plan, han kanske bara behöver lite tid, eller så kan ju faktiskt felet ligga hos mig :P Men problem är ju till för att lösas :D

Jag går på en westernridskola som ligger utanför Eksjö 1 gång i veckan.
Har tidigare varit en resa på J*lt*rp Ranch (REKOMMENDERAS :D )
Sen har jag förmånen att bo 15 min bilresa från Pär Karlberg (M*lst* Western)
så tanken är att jag ska åka dit och träna med i mån av hans tid.
Kommer precis från en liten föreläsning av honom =)

Är mest inne på reining, men vi får se vad framtiden erbjuder oss och vad som funkar för oss båda.

Spännande! Men hur visar det sig att han inte är så välutbildad som förra ägaren påstod? Låter i alla fall som att du är positiv, och jättebra att du har hjälp! Blir nog bra det här ska du se :D

Kul med bilder! Elmer ser glad ut! :D
En liten fråga: Vad är anledningen till att du har grimma under tränset på Ubbe? :)

Här kommer jag som en liten nybörjare. (::

Red Western igår för första gången, med tyglar, sadel och allt (kan säga att jag har träningsvärk i HELA kroppen, nu dagen efter. :o ;) ). Dessutom på en relativt "grön" travare (han är femton år i år, men har gått på travet fram till för två år sedan så rent ridmässigt är han grön, har svårt att korta upp traven och galloppen. Är dessutom allmänt stissig och tycker INTE om att man i dressyren fipplar för mycket med tyglarna eller tar för mycket när han ska sakta av oh liknande). Det var... Intressant. Väldigt roligt! :D Vi övade mycket på att svänga (något jag, som dressyrryttare, har svårt att begripa mig på. ;) ) och stanna osv. Det var väldigt kul, faktiskt. ^^ Han (travaren) tog det väldigt lugnt, stressade inte det minsta och var väldigt lyhörd (fattade till och med galopp när en person på uteridbanan, som tömkörde, sa galopp. ;) ). Jag tror Western är bra för honom. (:

Nej, det var väldigt kul. Fast jag måste fråga; Är det sant att man får sämre sits i Dressyren om man rider mycket Western?

Så, nu lämnar jag tillbaka tråden till profsen och låter er fortsätta. ;D

Hej och välkommen! :) En liten rättelse bara, ingen av oss här i tråden är proffs :p Alla är mer eller mindre nya inom western.

Kul att hästen verkar trivas med western! Ska du fortsätta träna?

Angående det fetmarkerade så tror jag inte det. Visserligen sitter du lite annorlunda i en westernsadel än i en dressyrsadel men i mångt och mycket är det samma principer, och du ska ju inte börja sitta som en hösäck bara för att det är en westernsadel ;)

Ska snaaart sluta spamma tråden :angel:

Men idag red jag och tränaren ihop på ridbanan, jag på Mighty och hon på en träningshäst. Jag fick lite hjälp med sidepassen, kunde konstatera att han inte lyssnar på mina ben så mycket. Jag måste också lära mig att koncentrera mig mindre på vad jag gör med handen och mer på vad jag gör med benen. Förutom sidepass så övade jag på att flytta honom på volt, dvs göra volten större resp. mindre. Gick faktiskt rätt bra! På slutet kändes han superfin, lite högt grundtempo dock men på det hela taget lyssnade han fint!
Största skillnaden nu jämfört med för ett par veckor sen är helt klart mitt självförtroende! Visst, det går upp och ner men betydligt mera upp än ner! Känner mig säkrare på vad jag ska göra, vågar rida och vågar ta igenom saker. Kommer till bra ridning snabbare helt enkelt. Känns kul!

Kul med bilder! Elmer ser glad ut! :D
En liten fråga: Vad är anledningen till att du har grimma under tränset på Ubbe? :)

Ville inte tränsa i transporten och stå och vänta på min tur med tränset på och ville inte riskera en busig, lös unghäst i ridhuset när jag skulle tränsa. Man vet aldrig vad han sysslar med så likabra att va på den säkra sidan och låta grimman va på under. Nästa gång tar jag kanske av den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 763
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 082
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka