Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag uppfattar dressyrsadel som följande:

1. För stora eller fel stöd ger mig klaustofobi. Låren sitter mer fast i en dressyrsadel än i en westernsadel.
2. Det finns inget stöd för fladdriga skänklar i dressyrsadel vilket gör att jag kunde känna en viss hjälplöshet när jag satt och red i D-sadel senast. Däremot så kan jag rida utan shortchaps eller ridstövlar i W-sadel medan det är känt att dessa två saker underlättar för fladdrig skänkel i D-sadel.

Men sitsen handlar om muskler, balans och en rätt grundsits. Har du muskler och balans att stabilisera dig från topp till tå så spelar det ingen roll i vilken sadel du sitter (om den passar dig + häst).

OBS. Jag är inte heller ett proffs! Detta är min personliga upplevelse.

Ska snaaart sluta spamma tråden :angel:

Men idag red jag och tränaren ihop på ridbanan, jag på Mighty och hon på en träningshäst. Jag fick lite hjälp med sidepassen, kunde konstatera att han inte lyssnar på mina ben så mycket. Jag måste också lära mig att koncentrera mig mindre på vad jag gör med handen och mer på vad jag gör med benen. Förutom sidepass så övade jag på att flytta honom på volt, dvs göra volten större resp. mindre. Gick faktiskt rätt bra! På slutet kändes han superfin, lite högt grundtempo dock men på det hela taget lyssnade han fint!
Största skillnaden nu jämfört med för ett par veckor sen är helt klart mitt självförtroende! Visst, det går upp och ner men betydligt mera upp än ner! Känner mig säkrare på vad jag ska göra, vågar rida och vågar ta igenom saker. Kommer till bra ridning snabbare helt enkelt. Känns kul!

Vad kul med ett bra pass! Det behövs alltid.

Jag har också haft ett bra pass på Elmer idag. Gjorde vår läxa och red lite serpentiner med inåtställd/utåtställd/sidoförflyttning. Han är som ett paket smör! Jag testade lite samlade stopp och backa. I skritten och traven är läxan klar, det är galoppen jag ska jobba på nu men den brukar gå rätt fort.

Han har dessutom hittat en vettig arbetsform nu och det är nästan så att han börjar bli lite väl låg istället. Men jag tackar och tar emot! Tyvärr inga bilder på oss (i vanlig ordning). 1 Maj är nästa clinic och då tar jag nog Elmer.

Ville inte tränsa i transporten och stå och vänta på min tur med tränset på och ville inte riskera en busig, lös unghäst i ridhuset när jag skulle tränsa. Man vet aldrig vad han sysslar med så likabra att va på den säkra sidan och låta grimman va på under. Nästa gång tar jag kanske av den!

Aha, då förstår jag. :)

Ja det är kul när det går bra! :D Låter som att det går bra för dig också. Jag är avundsjuk att du åker på så många clinicar! Verkar jättekul. Vi har pratat om tävling, men problemet är ju att jag inte äger hästen och det är ju det där kruxet med amatörregler... :(

Hej och välkommen! :) En liten rättelse bara, ingen av oss här i tråden är proffs :p Alla är mer eller mindre nya inom western.

Kul att hästen verkar trivas med western! Ska du fortsätta träna?

Angående det fetmarkerade så tror jag inte det. Visserligen sitter du lite annorlunda i en westernsadel än i en dressyrsadel men i mångt och mycket är det samma principer, och du ska ju inte börja sitta som en hösäck bara för att det är en westernsadel ;)

Haha, okej. ;)

Jag tror att jag ska fortsätta, ja. (: Någon gång i bland, i alla fall. Speciellt då han reagerade så positivt på Westernridningen och var så pass lyhörd och lugn. :)

Haha, det är ju sant. ;) :) Hörde bara en flyktig kommentar från en tjej i stallet om att det förstörde sitsen. Men om det inte gör något så kommer jag absolut fortsätta. :) Det är verkligen roligt, och på något sätt befriande. Skrattade mig igenom större delen av lektionen för att det var så roligt. :)

Spännande! Men hur visar det sig att han inte är så välutbildad som förra ägaren påstod? Låter i alla fall som att du är positiv, och jättebra att du har hjälp! Blir nog bra det här ska du se :D

Ja du, han förstår sig inte på nacksreining alls. Stop har jag själv fått lära honom. Men felet kan ju ligga i att jag kanske inte gör exakt som de tidigare ägarna, de var förvisso nybörjare med, men stod i ett westernstall. Men ja. Nåt är det och det ska vi få ordning på :-)

Haha, okej. ;)

Jag tror att jag ska fortsätta, ja. (: Någon gång i bland, i alla fall. Speciellt då han reagerade så positivt på Westernridningen och var så pass lyhörd och lugn. :)

Haha, det är ju sant. ;) :) Hörde bara en flyktig kommentar från en tjej i stallet om att det förstörde sitsen. Men om det inte gör något så kommer jag absolut fortsätta. :) Det är verkligen roligt, och på något sätt befriande. Skrattade mig igenom större delen av lektionen för att det var så roligt. :)

Jag tycker absolut inte du ska strunta i western bara för att det kanske eventuellt möjligtvis ändrar din sits :p Eftersom både du och hästen verkar gilla det, så kör på säger jag! :banana:

Ja du, han förstår sig inte på nacksreining alls. Stop har jag själv fått lära honom. Men felet kan ju ligga i att jag kanske inte gör exakt som de tidigare ägarna, de var förvisso nybörjare med, men stod i ett westernstall. Men ja. Nåt är det och det ska vi få ordning på :-)

Kan mycket väl vara så att hästen är förvirrad, var de förra ägarna också nybörjare så kanske de inte var så tydliga i sina signaler vilket kan göra att hästen inte heller har klart för sig exakt vilken signal som ska föranleda vilken rörelse/reaktion. Men när du nu får hjälp att reda ut det kommer det nog gå finemang! :)

Jag har fått skola om stoppen på min arab, först blev jag itutad detta med att ta fram fötterna till hästens nos och woah. Nu ska jag jobba på att samla ner honom till stillastående och backa. Aldrig ta fram fötterna och woah gör man sen när hästen kan rörelsen. Så det kan gott och väl va så att din häst är grundtränad men ni har olika signaler.

Obs! Jag är kass på att förklara och detta bör du inte testa utan tränare. Hela världen går att misstolka.

Ingår verkligen neckreining i grundträningen? De rids ju in som 2-3 år och det är först som 5-6 åringar de ska kunna neckreining... Eva?

Du bor ju nästan i mina trakter förresten. Du är välkommen hit på kaffe och kan få höra vad för misstag som är helt onödiga att göra ;-) du kan ju PMa isf! Det finns dessutom minst två klubbar i området, kolla wras :-)

Vi newbies håller ihop (men vi saknar ironwill med mamma stella)

Spammar inte du så spammar jag!

Jag har lite tur när det gäller clinicarna, finns jättemånga i området (inom 8mil) men det kostar ju så det är nudlar, proteindryck och kaffe +det som bjuds som gäller! Bortsett hästarna, de får så det räcker och blir över. Hade funderingar på samma wridskola som Z pratar om men jag är nog nöjd här tillsvidare! Testa kossor däremot, Vad Jag Längtar!

Fast det borde finnas i mängder hos dig med? Passa dig bara, det är som en drog.. Hahaha.

Det vore något :)

Vet faktiskt inte när de ska kunna det, det var förra ägarna som sa att han skulle kunna det.
Precis så du förklarar att man inte ska lära stop är så jag vart tillsagd att göra. Nu funkar det så antar att det får va så :-P men vi har lång väg att ta oss :-P

Det behöver inte betyda att det är fel! Men jag bytte tränare och då följde en viss förändring i träningsmetoder. Förstår du?

Men jag håller med fru spammare ovan om att ni kan behöva jobba ihop er och när jag minst anar det snor du första priset framför nosen på mig ;-) det är resan som är roligast :-D

Vet du förresten om Ac erbjuder kosseträningar?

Jag förstår :-)

Vi är ju fortfarande på lära känna stadiet, och ridningen har det inte varit mkt med då jag har letat sadel som en galen, men nu har jag äntligen hittat en :-)

Vart hittar du alla clinics?! Jag hittar inte någon, skulle vilja gå en i horsemanship, och fler därtill ;-)

Vad det gäller ac så ska de iaf göra det i framtiden. Kan höra med Christian nästa torsdag. (påskuppehåll :'( )

Jag har hittat dem via klubbarna, KWR som jag va med i förra året anordnar/förmedlar två, Tjust som min ena granne är med i. Jag har varit lite påflugen och glad och kollat med HWR också, men de använder AC och där rider du ju redan.

(Jag är faktiskt inte med i nån klubb nu... Har inte kommit hela vägen dit... Skam.)

KL.
Idag ska jag rida mammas klumpeduns igen. Ni kan väl hålla tummarna för att jag kan behålla humöret? Jag blir lite sur på honom för att han är stor och tung, inte fjäderlätt som mina två.

kl

Sista passet idag innan påskvilan :D Sidepassen gick mycket bättre idag, börjar få ordning på grejerna! :laugh: Dock är det långt ifrån bra, vissa gånger går det hur bra som helst och vissa gånger är det pannkaka :p Men känslan är bra!
Bara för skojs skull testade jag att rida på en hand en stund på slutet. Gick rätt så bra, testade alla gångarter, red volter och hade mig. Var dock glad att jag hade två händer när Mighty tyckte det var en bra idé att kuta iväg som en idiot bara för att han "typ såg nåt på ängen fast jag vet inte riktigt, men det är lika bra att bli rädd för säkerhets skull".... Haha, suck alltså! :p

kl

Sista passet idag innan påskvilan :D Sidepassen gick mycket bättre idag, börjar få ordning på grejerna! :laugh: Dock är det långt ifrån bra, vissa gånger går det hur bra som helst och vissa gånger är det pannkaka :p Men känslan är bra!
Bara för skojs skull testade jag att rida på en hand en stund på slutet. Gick rätt så bra, testade alla gångarter, red volter och hade mig. Var dock glad att jag hade två händer när Mighty tyckte det var en bra idé att kuta iväg som en idiot bara för att han "typ såg nåt på ängen fast jag vet inte riktigt, men det är lika bra att bli rädd för säkerhets skull".... Haha, suck alltså! :p

Hahaha Mighty är inte så himla mighty alltså? Även han ser spöken :D Kul att testa på enhand, Elmer är inte riktigt där ännu.

Min dag har sett ut såhär: frukost, shoppingtur med mamma, lunch, jobba Casper (har film från början av passet) tills han kändes som ett solvarmt margarinpaket, in och dricka vatten, ut och värma upp Elmer till Kristina (medis) så hon fick känna på det bästa utan att va trött i huvudet, hjälpa Kristina lite (hon är så himla duktig!) och nu får jag sitta still en stund igen. Jag är såhär trött:

557359_3712338289823_1316618163_33490154_110970615_n.jpg

Vackra Ubbe får vila idag, han gick bra igår.

Kul att det går bra för er :D Glad Påsk kanske man ska säga med =)

Fina pållisar =)

Kan inte du lägga ut någon bild på din/dina zassoo??
Eller det kanske finns bakåt i tråden?? :D

Själv var min tanke att min pålle skulle få jobba HELA helgen. Svärmor skulle passa dottern medans jag tog en tur i blåsten idag.
Gick ut i hagen för att hämta pålle, döm om min förvåning, besvikelse och ilska när han tappat en sko.
Lovar att han planerade det! Ledigt hela helgen för honom :P

Deprimerande eftersom det är 1 vecka sen hovis var här och slog på bägge framskorna som han trängt av sig någonstans ute i perferin...

Samt att min hovslagare anklagade min hage. Visst att det finns stenar (bor ju faktiskt i småland!) och det finns sumpmarker, men största delen av hagen är det faktiskt bra underlag. Samt att det finns inte en plan fläck så jag får mkt gratis träning till pållarna =) (jag själv med när de ibland bestämt sig för att de absolut hittat den bästa lilla gräsfläcken och vägrar lämna den ^^ )

Så blir jag irriterad på förra ägarna.
Det första min hovslagare sa när han såg hästen första gången var:"Jaha, han brukar trampa av sig vänster fram?"

Det hade ju inte jag en aning om.. Men nu har jag ju fått det bevisat, för det är den som åkt först nu ^^

Nu är ju inte det så mkt att brusa upp över att de inte förtäljde den lilla detaljen.

Men det är inte bara det heller. Första morgonen jag hade honom och skulle ta ut honom ur boxen upptäckte jag att han hade patellaupphakning. DEN lilla detaljen hade de minsann missat.
Ifrågasatte det och de sa att det har de aldrig märkt!
En häst kan väl inte få det bara över en natt!? (eller kan dom det?)
Nu är det en lindrigare variant som jag hoppas kommer försvinna när han får lite mer muskler men ändå!

Nu när jag ändå skriver av mig och gnäller kan jag väl passa på att gnälla över att jag har returnerat en sadel med Schenker..
Nu handlar det inte om gigantiska summor men nästan 10 000. Och nu är paketet BORTA!!
Puts väck!! Känns ju sådär det med :/
Faan vad allt går emot mig nu!! (ursäkta min dåliga svenska)

Ska ta min gigantiska godiskål och begrava mig i mina sorger. :P

Senast ändrad:

Mighty är en fegis, kort och gott :p Samt otroligt lättdistraherad. På annan plats än hemma krävs mycket för att få hans uppmärksamhet :p

Zandoria: bilder och presentation finns några sidor längre bak!
Usch, låter som att du har många problem just nu :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 712
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 859
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar