Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Hahaha, ja, det är inte alltid lätt att hålla sig för skratt. Elmer MÅSTE jag va tyst på för den lilla rackarn börjar bocka i värsta fall :angel:

Delvis kl.

Ja, bläsen är helt bedårande, den slingrar sig liksom runt på mulen :love:
dsc_0085_138523355.jpg

Casper blir ju lite westernhäst nu när jag ska sitta och rida till. Men det är ju upp till mamma vad hon vill göra med honom sen. Hon fick lite blodad tand på trailen när vi var iväg förra hösten med Ubbe så planen är ju att hon ska kunna ta sig igenom en lättare trailbana här om några veckor. Det är mest sidoförflyttningar och galoppen som saknas så det ska nog gå!

Clinicen igår gick förhållandvis bra för medryttarn, hon knep lite med knäna i galopparbetet så Elmer kunde inte slappna av. Nu idag kommer hon ut igen så jag ska stå och tjata om att släppa ner benen. Ska ta och höra med min syster med om hon kan komma ut och ha sitsträning med henne, det är ju syrran som sitstränat mig. Annars såg Per det jag inte såg så hon fick lite mer hjälp med hur hon ska använda kroppen och vad hon ska göra med händerna/tyglarna.

Igårkväll va jag ute med grannen och kusinerna (Ubbes farfar = Grannens paintkorsning-stos farfar), vi joggade lite, kollade på de ursöta Highland Cattle och mötte typ 7 bilar. Ubbe reagerade inte på nått mer än med nyfikenhet. Fast han hade ren ADHD i stallet innan så idag blir det nog bindstocken igen :angel: Jag ska testa ponny-hacket på honom med, stackarn har fått sina vargtänder. Just det, jag skrattade så jag tjöt på ridturen igår. En stund va jag nervös över att jag skulle falla av :angel:

Herr ADHD från igår,
36619_3941433737066_1316618163_33586261_928506779_n.jpg

Väl tillbaka i stallet så såg han ut som en "jag är så nöjd med mitt liv att jag skulle kunna dö lycklig just nu"-gubbe :love:

Åååh vad dina är hårlösa :( Min ser ut som en luddhög hela hon, fortfarande. Det går inte undan på fällsidan. Ska också kika efter vargtänder nu snart. Är Ubbe riden på bosal något eller är det Elmers grej?

Jag red på banan idag, med galoppbom och travbommar på kortsidan. Hon var seg, men jag är nöjd ändå. Inga tendenser till att resa sig, fantastiska halter helt utan att jag behöver ta i munnen och börjar ge efter både vid ryggning och för sidförande skänklar. Vi fick till ett par galoppfattningar på mitt kommando också, vilket var vad vi skulle fila lite på idag. Har inte haft en skänkel tidigare, utan mest bara hängt efter hästen före. Men med tanke på hur trög hon var så blir det antingen vila eller uteritter framöver. Ska se hur hon känns ute nu i helgen. De ska snart på bete och då tänkte jag ge henne en längre vila. Men innan dess vill jag helst ha en galoppskänkel. Tog de delade tyglarna också. Håller dem säkert fel och gör fel men det funkar för oss just nu. Får korrigera det där på träning istället.

glp2.jpg

Helt riktigt. Den lösa tygeländen har trillat över men det är antagligen mest en tillfällighet då det rimligen är en förstoring på en ögonblicksbild.

Personligen skulle jag kräkas av att ha tygeln mellan lill- och ringfingret. Tidvis rider jag med 1" tjocka tyglar och de vill man ha i hela handen. Var du väljer att låta tygeln komma in är helt upp till dig. Båda vägarna är korrekta.

mvh Eva

Jag låter också tygeln gå in mellan lill och ring. Däremot går tygeländen genom hela handen.

Svarar er alla. Ska testa det nästa gång. Jag har inte tänkt på att det skulle vara därför, men som ricca säger så är jag inte så kvick på att korta upp tygeln. Det är väl gamla engelska vanor som sitter i!

Också en fråga nu då! Hur gör ni när ni gör halt? Är det riktiga kobojsarfilm-halter med benen vid lodplanet liggandes över länden? Om jag inte minns fel så fick någon här lära sig ( cahs på clinic? ) att man inte ska vara så "tydlig" utan mer bara sitta till i sadeln. Jag lutar mig bakåt och försöker lägga tyngden på baksidan kroppen, eftersom sadeln saknar stöd följer benen med framåt. Inte så väldans som på film kanske. Å andra sidan är jag övertydlig med det mesta nu för att underlätta för min gröngöling. Och igångsättning? På min dvd nämns det ingenting om att skänkeln ska vara drivande, utan bara sitsen. Men det funkar sisådär för oss så jag använder ett lätt tryck med benen också. Annars får jag luta mig väldigt långt fram innan det händer något.

filmstop ar.. film. Det ska vara stort, dramatiskt, fort blahblahblah.

Vi sitter ner, vid behov tar handen nagot mot oss, sager whoa. Igangsattning "taptap" med skankeln. Luta dig inte frammat - bra satt att bli planterad i sanden pa en gronis. Sen, ett varningens ord till, ratt som det ar sa ar det mkt mojligt att du trillar pa en hast dar "frammatlutande" betyder backa sa gor inte det till din standard drivande hjalp for dig sjalv.. det kan krangla till det lite ;)

Nej jag börjar inse att det är lönlöst, och hon tröttnar väl snart på mig ;) Jasså, så rygga är framåtlutning? Trodde det var precis tvärtom, men det verkar ju omvänt det med.

beror pa hur hasten ar lard att lyssna pa satet. Vissa har "paskjut med hoften" dvs ned rullad pa rumpan med spanda rumpmuskler som gas, och "bakatskjutet" backen dvs - frammatlutad - som back. Dvs att de anvader "tryckpunkterna" fran backenet "tryckpunkt frammat" betyder "ga bakat" tryck punkt bakat betyder frammat. Hanger du med pa hur jag menar? Tank de "fyra dorrarna", stangd dorr fram betyder bakat osv.

Whoa är en artighetsfras som lärs in när hästen lärt sig att sätta sig på arslet vid stopp. I inlärningsfasen så gör jag följande:

- sätter mig på rumpan/bakfickorna/kutar med ryggen (omvänd svank) och spänner rumpmusklerna
- lägger på skänkeln för att behålla "aktion" och driv
- tar i tygeln för att säga "inte framåt" och rör på bettet om hästen blir framtung.

DVS,
- Först kommer det ta ett tag innan hästen fattar att det är stopp och inte framåt (tygeln samt rumpan är viktig här)
- Benen är viktiga för att hästen ska göra "samlat stopp och backa" dvs driva och behålla aktionen genom hela övningen.

Jag lägger naturligt på lite tyngd i stigbygeln men behåller den lodräta sitsen så mycket jag bara kan. Magmusklerna får stå för balansen.

För att stanna ur backningen slutar jag med mina hjälper. Tar ett djupt andetag, blir passiv. För att sen ta sig framåt så ja. Som normalt? Jag rätar upp mig och hamnar i "normal position".

Hoppas du fattar! Och hoppas jag förklarat rätt :angel:

Svarar er alla. Ska testa det nästa gång. Jag har inte tänkt på att det skulle vara därför, men som ricca säger så är jag inte så kvick på att korta upp tygeln. Det är väl gamla engelska vanor som sitter i!

Det beror på vilka tyglar du har också. Jag har i läder. Iom att de har egen "stuns", tyngden samt att de glider lätt mot varandra (till skillnad från bomullen alltså) ger bättre förutsättningar att korta snabbt om det behövs.
Det kostar några hundralappar med riktiga lädertyglar men de håller lääänge och det är stor skillnad att rida med dem.

Haha jodå, det var en fin förklaring! Ska tillämpas nästa gång. Mycket ni säger känner jag igen, men en hel del kommer jag på mig själv med att " jaha :idea: ". Tur man har buke, tack för tips!

Mina lädertyglar är värdelösa, och ännu har jag inte hittat några som känns bra. Men fick ett tips av Egonson att kika på, så jag vill absolut ha mer ordentliga tyglar. Men jag gillar bomullstyglarna också, de känns bra!

I övrigt tror jag lilla grållen växer en smula, så vi har tagit det lugnt nu. Ska lastträna en del i veckan istället. Ev. någon uteritt eller liknande. Vi får se!

Det finns superba tyglar inne i sundsvall. De som finns på hööks är inget att ha.
Bomullstyglarna är dock trevliga att ha när man cyklar med hästen. De har ju en tendens att flaxa omkring rejält och ger inget tryck mot halsen för neckreining.

Konstigt, när jag började intressera mig för western lusläste jag på olika forum och i trådar där nybörjare blev rekommenderade just dessa till att börja med, för att de låg bra till viktmässigt och var enkla att ha att göra med. Därför jag köpte dem. Och jo, för mig fungerar de jättebra, jag är nöjd. Neckreining är ingenting jag tänkt ägna mig åt snart, först och främst ska jag lära mig hålla i tygeln. En sak i taget ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar