Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Kul med en blivande! Förhoppningsvis åtminstone ;) Klokt att tänka på en äldre häst i första hand. Jag själv tycker westernhästar ofta ses som läromästare långt tidigare än engelskt ridna hästar. En 6åring kan rubriceras som läromästare, utan att för dens skull skena iväg i pris. Vill du inte tävla och inte betala kring 60-70 k tycker jag du ska se dig om efter en icke-westernras. Paint, quarter och appaloosa är dyrare, och vill man tävla rasklasser behöver man ju en sådan. Men vill man inte det finns det ett bredare utbud. Såg för inte alltför längesedan en arab som var välutbildad för 20-30 någonting.

Jag bor i Sundsvall, alltså lite mer söderut än dig. Det finns duktiga tränare, men de är inte många. Kan tänka mig att det blir ännu glesare högre upp. Men gå in på wras hemsida och in på distrikt, där kan du hitta vilken klubb ditt område tillhör. De brukar ha en egen hemsida med aktiviteter!

kl

Jag har gått och blivit o-ortodox. Jag har ringt på en annons om att bli medryttare. På en dressyrhäst! :eek: ;) Nu, kära newbies, måste ni peppa mig! Jag är jättenervös. Ska dit och provrida någon gång nästa vecka! Ägaren var supertrevlig i telefon och allt kändes bra, men nu måste jag ju visa upp min ridning också :p Har redan sagt att jag är ringrostig inom dressyren och det verkade inte vara några problem, men ändå :p

Hjääälp :p

Hjälpa dig, efter det sveket? Nänä, glöm dä. :cool:

Klart du ska provrida! :banana: Kommer gå bra. Vet ägaren att du är rostig så är det ju ingen fara, och det kommer tillbaka snabbt väl på ryggen ska du se. Trodde först att du ringt på den där andra annonsen, hehe

Haha ja säkerligen, jag vill i alla fall prova på :)
Jag är ju en allt i allo, dock mest dressyrryttare just nu men inte renodlad ;)

Smart tips att kolla runt så och inte bara rasbundet. Dock tror jag att jag hoppar araber, de är inte riktigt min typ.
Men en bra westernhäst, hur är en typisk sådan?
Drömen just nu är dock att ha en quarter eller paint i så fall, men ska jag inte tävla är det ju inte nödvändigt såklart.

Sen en fråga till: Vad är skillnaderna mot den engelska ridningen generellt?
Och vad var de största förändringarna?

Du hade hittat en passande häst på säljesannons om jag inte minns fel, men det var nog ett par sidor sedan

Nu behöver jag lite hjälp. I juni är det en tävling ganska nära, tänkte faktiskt delta litegrann. För att hon ska få se en tävlingsplats och ser hur hon tycker om det. Har två grenar att välja mellan, båda på e-nivå. W. riding och w. horsemanship. Läst på wras men förstår inte skillnaden riktigt. Ni som kan bättre, hur kan en sån klass se ut på den enkla nivån?

WR har mycket fokus på galoppen, galoppbyten. WH är det jag tävlade Ubbe i, klart värt att starta. Läs på wiki om skillnaderna med.

Glömde nämna att det är w&t :angel: Några galopper hoppas jag inte på! Men är det några särskilda moment som ska ingå? Eller liknar det mer ett dressyrprogram?

Har för mig att hästen bedöms i wr, ryttaren i wh. Typ... Somsagt, kolla wiki och köp regelbok :-P

Roligt :)

I umeå verkar westernintresset rätt svalt vad jag fått uppfattningen om så det verkar inte finnas några direkta tränare i närheten om jag fattat det rätt?
Men blir man fler är det ju lättare.

Ska försöka tjata till mig en provritt på westernkusen i stallet så småningom och kanske be ägare instruera lite ;)

Wr w&t är oftast mönster 11, dvs. Halt - skritta över bom - trava slalom och snett igenom- halt från trav - backa 2-3meter.

Över innan du äns hunnit börja :)

I horsemanship rider du ett kort mönster. Tex halt - trav - liten volt - skritt -halt - backa 5steg. Sen rider ni gemensamt. Har du en häst som blir pigg med andra /kan sparka / bocka så är det nog inte något du ska rida i början.

Nja, men jag har en häst som suger sig fast på andra :angel: Tack så mycket Tender! Ska beställa hem regelboken så jag får lite mer koll. Ska du dit någonting själv?

Nej hade inte tänkt tävla wras iår, blir dock på ett eller annat sätt medverkande på thsf och npr småtävlingar istället.
Har ledsnat lite på å tävla, speciellt då jag måste låna utrustning osv.
Jag vill tävla hunterklasser men det finns knappt här....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar