Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Förut var det svårare att få tag i vettiga tyglar än vad det är nu. Ett par för 1000kr + och beställning från nätet osv gjorde nog att många valde dem. Jag köpte dem för att de var billiga och bekväma. De dagar jag har problem med smärtor kan de få hänga med en skogssväng. För träning så ger de ingen feeling alls... för att få liiite feeling har jag tejpat hakarna så de ej kan snurra runt. Blev tystare då också. Speciellt när man cyklar på gnekcykel och pålle som klapprar tänder så vill man minimera ljuden.

Lite ot, någon som vet varför vissa hästar klapprar tänder vid hand men inte ridning?

Weaver har jättetrevliga tyglar! Jag har haft mina i snart tio år, älskar dem! Kostade dessutom inte så mycket (runt 400 har jag för mig). Om du har någon westernaffär i närheten kan det vara bra att känna på några olika sorter innan man bestämmer sig. Jag brukar "låtsasrida" med tyglar i affären så att få en bild av hur de känns i handen. Det ser lite fånigt ut men har hjälpt mig mycket både vid tygel- och tömköp!

Jag badade ju mina i olja i vintras, de billiga från Hööks. Måste säga att de är lite knepiga att korta/länga pga att de inte glider mot varandra så himla bra men jag får en superbra känsla i handen.

Kl.

La upp lite Ubbe-bilder på FB. Här har ni han, i ett nötskal!

hälsa på tuppen
398990_3987311283976_1316618163_33607558_1343293973_n.jpg

hälsa på katten
550142_3987302523757_1316618163_33607556_1999876092_n.jpg

äta mat
318131_3987306963868_1316618163_33607557_1599603998_n.jpg

Lite extra info med! Han äter inte äpplen eller päron. Han kan pipa med hundens pipleksak. Han är den enda hästen i stallet som fortfarande får full kraftfoder giva och som får gå på grönbete om dagarna. De andra två har börjat få lite mage :angel:

Kl

Hänger inte riktigt med i tråden just nu känner jag, men har ju inte ridit på drygt två veckor... :(

Men igår hittade jag typ min drömhäst på annons! :love: Superfin liten ponnysak som verkade så himla lagom i allt! Men jag får nog fortsätta drömma, för även om jag har råd att köpa en häst så vet jag inte om jag har råd att hålla den på studielån :/

och sthu: Nope, det har jag inte. Provkänt i affär kanske, inte mer än så.

Livar upp tråden med en rapport från oss. Vi har tagit det lugnt i ett par veckor nu, hon känns i behov utav lite vila. Men idag sadlade vi och gav oss ut på en pytteliten tur, helt ensamma! Utan annan häst för första gången. Det blev lite mycket med dåligt underlag, traktor, motorsåg och gräs överallt så jag ledde henne sista biten efter några bocksprång. Men hon skötte sig jättebra, verkade inte bry sig så värst om att hon var ensam, däremot var det hemskt att blöta ner fötterna. Red lite på stallplanen som avslutning. Våra halter har verkligen utvecklats! Nu tar jag sällan i tygeln utan hon stannar för sitsen. Nu är det gasen som ska finslipas.

Har ni släppt era på bete ännu? Cahs såg jag ju, men ni övriga? Vi ska släppa dem till veckan så får ägna lite tid åt att beta utanför hagen nu.

beta.jpg

KL.
Igår va vi ute allihopa, medryttare+Elmer, mamma+Casper och jag barbacka på Ubbe (har ju bara en w-sadel). Det va mysigt och jag fick möjlighet att finlira lite på både mammas och medryttarens ridning.

Ubbe är väldigt nära skänkelvikning nu, väldigt väldigt nära! :love: Ska upp på honom 15-20 min nu om en stund. Flytta lite framdel, bakdel och se så stopp/backa funkar. Det blir ju lite slarvigt när man är på uteritt tyvärr.

Eeeeeeeh JUST DET! Jag red Elmer en trudelutt för nån helg sen, det va inte direkt tänkt så ni får ursäkta min klädsel :angel: Men det blev en filmsnutt iaf. Kändes rätt stabil men lite hög/kort i formen efter 1-2 veckor utan tillridning/genomridning. Jag måste däremot upp på honom snart igen :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=CVZB1UL4Y_Q&feature=youtube_gdata

Ha en fortsatt bra dag allihopa!

Vad härligt det såg ut! påminner mig om att det var längesen gamla damen jobbade över några travbommar... :angel:

Här går det mindre framåt för tillfället,
har med värmekamera fått bekräftat att jag fortfarande har muskelinflammation sim retar på ischiasnerven. Jag som tyckte att det nästan gått över... :cry:
menmen, laserbehandling (lika som hästarna får) och akupressur beordrad i 4 veckor. Fick höra att så sned som ja var i muskulaturen så var det inte ett dugg konstigt att jag inte kunde sitta rakt till häst!! Skulle vara glad att det gått tillbaka såpass att jag kan gå igen snarare.... :grin:

Så den hårda sitsträningen får stå åt sidan en stund tills jag vet att kramperna är borta.. Istället har ja dammat av min gamla galoppsadel som är mer förlåtande för krokigheter och så blir det konditionsträning och barbackaturer för hela slanten! (hua vilken kombination, kommer nog få tugga gräs i sommar...:angel: )

westernabstinensen blir det till att bota genom att läsa om era äventyr som vanligt.... ;)

Fy vad jobbigt när kroppen bråkar! Hm. Passa på att träna lite Trail in hand, tömkörning? Western kan man ju rida oavsett utrustning ;)

Elmer kändes rätt okey på det där passet, lite hög som sagt men mjuk och följsam. Försöker träna upp medryttaren med att jobba ner honom lägre nu så han kommer ner mer i form. Blev lite ledsen en stund senast när medryttaren meddelade att hon inte kommer kunna köpa Elmer pga kommande familjetankar. Så nu har jag kontaktat min gamla tränare om hon vet om någon som skulle va intresserad och har 1-2 köpesannonser jag ska ringa. Tills dess ska jag lattja runt lite och satsa på klubbtävling den 1 september.

ja väldigt frustrerande, allra mest att det inte vill ge med sig nångång.. TÖMKÖRA var en himla bra ide!! har en liten drröm om att köra in damen och kunna damma av en av alla gamla fina vagnar som står i bodarna.... :bump:
Ja nu har jag ju ett roligt projekt att göra istället för bara kunna nästan rida!!
Tack!! :bow:

Men så tråkigt när planerna inte går som man vill, kanske speciellt när det gäller att hitta nytt hem åt en häst, då vill man ju verklign hitta något som känns rätt med..
Håller tummarna för att du hittar en bra köpare iallafall!

Kan bjussa på en bild på Casper, mammas nordsvensk.

306233_4038747569851_1316618163_33631669_2100604525_n.jpg

Jag håller på att lista ut ett sätt att få till galoppen. Han är inte direkt lika lätt att få upp i galopp som Ubbe, Ubbe fattade ju grejen direkt medan Casper gärna bara ökar upp traven. Han är iaf otroligt duktig, det är en häftig känsla att ha fått honom från en stel falukorv till solvarmt margarinpaket :D

Behöver ringa in syrran och få en kontroll på öppna/sluta. Känns som det är dags att plocka in de rörelserna på Casper nu och jag är lite ringrostig :angel: 6 Juni blir det eventuellt pay'n'jump dessutom så en liten inhoppning kan ju vara bra, annars kör vi på upphöjda markbommar :rofl:

*bantninglägret fortsätter förövrigt

Senast ändrad:

Jag har hittat rätt köpare som passar Elmer som handen i handsken. Problemet är bara att han är datanörd, bor i lägenhet och har inget intresse av att bli hästägare. Men han gillar Elmer och Elmer gillar honom! Det är första människan jag sett Elmer kommit fram och hälsat på, vanligtvis håller han sig på behörigt avstånd mot okända :love:

Skulle vara skoj och träffa Elmer.
Jag ska iväg imorrn, ska hjälpa till på en tävling. Bohus ropers har tävling nere i Uddevalla så ska vara funktionär.

Hör lite försynt om han inte vill provrida. Väl i sadlen kommer han inse att detta är hästen i hans liv och kassera datorerna.

Mitt ungfjun kom ut i sommarhagen idag. De sprang, massor. Longerade på eftermiddagen, och hon blir allt duktigare! Nu kan hon fatta galopp lugnt och stilla utan att vända in häcken och kicka!

h14.jpg

Han har redan ridit på Elmer. Och ja, Elmer frustade nöjt och gick i bra, låg, uppvärmingsform och tog så väl hand om sin egna lilla människa :d

du blue, visst har ni en blogg, du och din kompis? felfri?

volvo740tjej du får säga till om du har vägarna förbi/neråt nångång. Vi har ju sommarhus osv om ni vill övernatta!

ZaNdRoRiA fuuuusk :D

Appråpå sommarhus. Ska vi ha nån Newbieträff nån gång? Lite synd bara att jag inte bor i mitten av oss alla utan troligtvis en av de som bor längst iväg.

Så gott som avgjort då! Han kommer nog till sans tids nog :D Japp, det har vi! Skriver lite mer där än här. Och newbieträff vill jag vara med på. Men jag tror inte du är den som bor mest avlägset, jag har minst 50 mil till allt. Vilket ställde till det för oss med treårs :(

Min dag för övrigt helt förstörd. Äntligen köptes det hem ost igår. Hade skitsvårt att somna för att jag var hungrig och längtade så hemskt till morgonen då jag skulle få äta ostmackor. Men - det är världens sämsta ost! Helt smulig, den gick av när jag tog av plasten. Går inte att skiva, bara spricker. Och smälter jag den smakar den inte alls gott och är full i salta klumpar. Buhuhuuh! Dessutom regnar det på min första lediga dag för veckan. Hmpf.

kl

Vad många sidor det var.. så jag hoppas det är okej att jag kommer in med lite funderingar såhär långt bak :)

Här är en till som har funderingar på att konvertera till western lite senare. Med lite senare så är planerna att jag tänker vänta tills min nv häst lämnar jordelivet i så fall. Han är 21 år, fd travare och är ingen kandidat att börja "göra om" så att säga. Han trivs som det är och den vägen har vi redan gått en gång med tillridning/utbildning och allt vad det innebär med dem, så det får vara.

Så då är min första plan att få tag på någon trevlig kuse som är relativt "färdig" så att den kan bli en bra läromästare till mig, har inget tävlingsintresse, så kanske en fd tävlingshäst? Eller bara en individ som "redan kan", inte allt men mycket och är säker på det mesta. Vad kan priset ligga på dessa?
Anledningen till att jag vill ha en mer färdig häst är för att, känns konstigt att säga men jag vill kunna vara lite lat och fokusera mer på mig själv än på hästen som det varit nu i så många år. Det är roligt, men rätt slitsamt också att hålla på och utbilda/förbättra hästen hela tiden. Så lite latare på den fronten vill jag vara ;)

Har blivit riktigt nyfiken på senaste tid då en westernhäst+ryttare flyttat in i vårt stall. Tycker ridsättet verkar trevligt där hästen får vara mer självständig får jag känslan av, och lite mer avslappnat ridsätt.

Men för att prova på innan man bestämmer sig för om man tycker om det eller inte, hur är utbudet på läger, tränare osv? Finns det hästar som man kan få prova på någonstanns, ridskolor? Bor i västerbotten, umeå.

Hoppas det inte blev allt för långt inlägg :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar