Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl
Nu är jag hemma från träningen. Gud vad skönt det var, att bara få någon som kan bekräfta och dementera de egna idéerna. Hon fick jobba mycket med böjda spår, och fokus låg på att få henne just fokuserad. Det var en till häst i ridhuset så hon ville helst bara springa till den. Men hon slutade streta emot efter en liten stund och blev alltmer följsam och lugn. Nästa gång ska vi ta bett och längre lina för att kunna jobba mer från marken. Hon är inte helt 100 i uppfostran :p Jag är jättenöjd med henne, och mig. Men gud så ont jag har i kroppen redan!

bole245.jpg

bole23.jpg

bole.jpg

Du.. jag bodde tidigare i märrgård så kom inte å märk namn! Hahaha

Njurunda börjar dock bli mina domäner nu.. hehe

Jag tränar på träningarna som går i timrå. Har inte kunnat rida så mycket jag velat så att det lönar sig s a s att rida fler gånger. Men senare i sommar hoppas jag. Har lite många hästar och aldelrs för klen kropp. Försöker hitta felet men det går trögt.
Just nu har jag 3st att rida ,snart 4som ska motioneras....

Btw. Matfors är ju som att bo i kramfors... pulvercity! :p

"nästa gång" klingar glatt i mina internetöron! Kul!

Matfors... Jag bor i Hulu ja, det betyder visst "en håla i skogen" eller liknande.

Meh! Vi har väldigt fina ridvägar och ganska hästtätt här, man får fokusera på det ;)

kl
Idag kom hovis ut, efterlängtad! Han kom med massor utav vettiga upplägg. Han förklarade vad han gjorde och varför och intresserade sig för vad vi gjorde och hur. Han trodde att hon skulle behöva skor för att få en bättre överrullning då hon är så jätteinåttåad, åtminstone längre fram när hon ska ridas mer. Då kunde man parera överbelastningen på nya sätt med olika skor och sulor. Nu väntar vi på att se om sulan hårdnar och hovväggen kommer ner som de ska innan vi går vidare.

:banana:

Menar du jag och häst eller alla tre? Man kan tro att jag ringde tränaren och sa " du, jag tar reflexdamaskerna, du tar väl också någon reflex då? " :D Men vi försöker!

Och cahs, fler gånger blir det!

Då kommer lite bilder från i onsdags, första gången ni får se mig till häst :D Självklart har jag valt ut de mest smickrande bilderna ;) Ignorera pålles tjocka mage :p

_DSC2215.jpg

_DSC2212.jpg

_DSC2211.jpg

Jag vet inte om det är att jag drar upp knäna eller att jag har för korta stigläder, för på bild 1 ser det bra ut tycker jag men bild 2 och 3 så ser mina ben lite för böjda ut, eller?

I övrigt får ni kommentera fritt så länge ni är snälla mot mig :D

Summan av lädrena är alltid densamma. Så antingen öppnar du upp höfter och ljumskar efter en stunds ridning och benen då upplevs som längre eller så har du ett problem.

Nästa gång du rider, tag hjälp av en kompis som kan ställa sig framför hästen och kolla i början att du ha lika långa läder. Sedan kollar ni igen efter 20 minuter.

Ganska troligt så kommer lädret vara längre på din vänstra sida.

Om det är det så kan det bero på att hästen är tjock och sadeln rullar. Hästen är ojämt musklad och puttar över dig på ena sidan. Eller att du är vänsterbenad och lägger mera tyngd där. Eller en kombination av någon eller alla faktorerna.

mvh Eva

Hur menar du med att öppna upp ljumskarna?
Var på träning förra året där vi skulle strecha för att komma ner ordentligt i sadeln. Alla fick göra den övningen.
Man började med att släppa stigbyglarna och lägga upp fötterna bakom bakvalvet på sadeln. Kunde man det så skulle man luta sig bakåt . Om jag kom ihåg rätt skulle det öppna upp höfterna.

Dock så gjorde jag nog nånting fel för jag kunde utan problem lägga upp fötterna och luta migsåpass bak att jag låg med huvudet på hästens rumpa.
Är man tillräckligt öppen då?
Jag är nyfiken på begreppen :)

Begreppen vet jag inte om de är gängse precis. Det var nog mera jag som försökte förklara bara..

Men rent krasst om man inte setat på en häst på ett tag så bresar man helt enkelt inte så bra med benen. Så när man suttit på hästen en stund så bresar man bättre.
Som när du sätter dig på golvet och börjar stretcha så tar det emot litet i början. Sen efter minimalt med stretchning så är man plötsligt liiitet mjukare och man kan sträcka ut liitet mera.

Flickan på bilden har en ganska tjock häst så det blir mycket att bresa, om du hajjar...:D

mvh Eva

Summan av lädrena är alltid densamma. Så antingen öppnar du upp höfter och ljumskar efter en stunds ridning och benen då upplevs som längre eller så har du ett problem.

Nästa gång du rider, tag hjälp av en kompis som kan ställa sig framför hästen och kolla i början att du ha lika långa läder. Sedan kollar ni igen efter 20 minuter.

Ganska troligt så kommer lädret vara längre på din vänstra sida.

Om det är det så kan det bero på att hästen är tjock och sadeln rullar. Hästen är ojämt musklad och puttar över dig på ena sidan. Eller att du är vänsterbenad och lägger mera tyngd där. Eller en kombination av någon eller alla faktorerna.

mvh Eva

Idag kollade jag lädrena innan jag satt upp, och de var lika långa. Men jag tror att det mycket väl kan vara jag som är sned, åtminstone när jag var yngre fick jag alltid kommentaren av skolsköterskan att min högra höft satt lite högre upp än min vänstra.

Jag brukar också ha problem att jag puttas över på ena eller andra sidan (oftast vänster, tror jag).

Kanske jag ska rida utan stigbyglar litegrann för att komma ner i sadeln ordentligt... *funderar*

Kolla lädrena när du suttit upp och skrittat ett par steg.

Sedan när du fortfarande sitter kvar på hästen efter ca 20 min.

Det kommer att ge en väldig massa svar.

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 769
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 715
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 969
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 051
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar