Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

(vaknar ur dvalan igen... Sitter alltså inte fast i ett träd som bluefish gissade förra gången)

Hur långt har du till Vimmerby? En timma eller mer? Finns en klubb där som har lite clinics då och då. Ring och hör med dom. Det är aldrig för tidigt att ta med hästen på äventyr. De har dessutom sociala träffar. Sök på Tjust westernriders.

Vill du komma och hälsa på hos mig är du välkommen, jag och pållarna är också newbies men jag kan hjälpa dig att hitta klubbar, tränare osv. Bor en mil nedanför Virserum.

Låter som du hade det väldigt bra! Förlåt för att jag inte loggade in i tid och peppade dig *skäms*

Jag mår i allmänhet lite sådär får jag väl säga, jag är glad att jag har hästarna för de är nog de enda som håller ihop mig. Så nu har jag beslutat att flytta bort till sommarhuset och hästarna får gå i hagen utanför. Hämta kraft.

Om lite mer än en vecka är det dags för dendära clinicen och jag börjar fundera på om Ubbelibubbel är redo, men samtidigt, vad ska han va redo för? Klart han är redo, skrittfasen är över, travfasen är igång och det är dags att få mer verktyg för att utveckla formen och galoppen. Han börjar få till riktigt fina ryggningar och senast igår så uppförde han sig exemplariskt i skogsrundorna! Vi skulle gå över djupa traktorspår och jag har tidigare tittat ut hur man ska gå på bästa vis. Han skulle såklart nosa lite på marken så jag fick känna på hur han reagerar på sitsen osv, och tro mig när jag säger att jag blev förbluffad! Han gick exakt där jag ville, saktade ner och stannade på sekunden och jag kunde bara lotsa över honom (och detta med de längsta tyglarna möjliga, han hade ju nosat på marken!) Han är mitt hjärtegull!

Elmer uppför sig exemplariskt med sin medryttare, de är himla fina ihop!

Morgonutsikten! (På bilden Ubbe och mammas Casper, samt katt!)
554352_3629006126571_1316618163_33451122_1949276100_n.jpg

Vi hade även hagelstorm här i början på veckan!
401883_3601861927983_1316618163_33441251_1852029808_n.jpg

Låter som du hade det väldigt bra! Förlåt för att jag inte loggade in i tid och peppade dig *skäms*
Ja det var jättekul! Haha du är förlåten ;)

Låter som en bra idé att ta det lugnt om det är tungt just nu, hoppas det blir bättre snart :)

Vad är det för clinic du ska på? Har du säkert sagt, jag är glömsk :D

Har haft stor tenta och därmed mindre tid får pållarna men idag är jag äntligen "fri" igen ;) Så idag har jag och Lillen invigt nya vagnen, en speedcart och testkört en runda och det gick som en dans, första körturen i år och helt underbart :) Han travade nästan hela rundan så kondisen var ganska ok, trodde han skulle ha sämre faktiskt, han verkade dessutom tycka det var kul och det tyckte jag med :D Imorgon blri det dock ridning igen :)

Åh vad kul att köra! Har alltid velat testa det. Såg bilder på dina hästar i körutstyrsel i någon tråd på Körning, fina vagnar och fina hästar! :D

kl

Har ridit ut idag! :laugh: Första gången själv på Mighty, höll tyglarna ganska korta eftersom jag inte litar på honom ute då han inte är van att ridas ut. Blev en kort runda på en knapp halvtimme men han skötte sig fint och vädret var underbart! Jätteskönt att komma ut från ridbanan ibland.

Ja han både ser större ut när man kollar på honom och känns större när man sitter på. Men jag ställde mig bredvid manken på honom och jag som är 165 cm över havet nådde högre än hans manke. Du ska se när hans ägare sitter på, hon är superkort så då ser han ut som en jättehäst :D

Din pålla ser också stor och rejäl ut! Vad är det för ras på den?

:) han är väl bred så att man "fyller" ut benen sas.. brist på bättre förlaring. min hjärna är lite mossig idag.

Min häst är ett svenskt halvblod E: Highlight

Ja nåt åt det hållet.

Ah okej jag tyckte att det inte såg ut som en quarter :p Men man vet ju aldrig, newbie som man är ;)

Ja mitt andra svenska halvblod har jag fått frågan om han är en tinker och quartern om hon är en welsh cob...

Inte lätt med raser.

Mina är bara små illbattingar hela högen... haha

En till för Per Larsson, samma som förra. Ska be honom om lite tips på hur jag ska jobba/aktivera Ubbe på rakt spår (ute i skogen). Och hur man liksom, nä, men så jag kan va säker på att det jag gör är rätt liksom. Visst kan jag aktivera honom i dagsläget också men ni vet... Man vill ju ha feedback osv!

kl

Imorgon ska vi rida ut med ponnygubben i stallet. Han är hela 25 år och ett perfekt sällskap till unghästarna! Ska bli spännande, hon har stått sedan träningen men det går nog bra. Longerade henne idag, och både då och i stallpysslet har hon varit lite nipprig. Bocka, testa rycka åt sig hovar och försöka smyga iväg trots att hon fått kommando att stå stilla. Nåväl, det är henne förunnat! :D

Bra med en erfaren herre som kan styra ungpållarna på rätt spår :D

kl
Idag blev det banan, jag bestämde mig för att rida med delade tyglar eftersom jag bara koncentrerar mig på att jag tappar tyglarna hela tiden annars :p Det gick rätt bra, han kändes lite stel i början men det släppte efterhand. Han är dessutom som en jättebebis, om han har ont så märks det, då tror han att han ska dö på fläcken typ :D Så det var bara lite stelhet.

Lyckades göra ett par riktigt fina övergångar, samt galopp som inte var helt tokig (läs: kontrollerat och inte alltför mycket studs :p).

Ja körning är verkligen superkul, roligt att kunna variera lite :)

Idag har jag ridit och han kunde håller traven på volt i ganska bra böjning skönt att han börjar få bättre styrka :) Underbart väder dessutom :)

mars1.jpg

mars2.jpg

mars5.jpg

mars6.jpg

Kul med bilder! :)

kl

Igår följde jag med min kompis till stallet där hennes medryttarhäst står, jättekul att se vad hon rider omkring på :) Träffade en annan hästägare där som sa att jag gärna fick låna hennes häst om jag ville rida tillsammans med min kompis, så det verkar som att jag ska rida fint halvblod på torsdag/fredag! :D Ska bli jättekul!

När jag kom hem blev det ett pass med Mighty, inspirerad av kompisen blev det ett galoppass som faktiskt gick riktigt bra! Jag brukar inte galoppera så mycket eftersom han brukar bli lite i gasen av det, men igår tänkte jag att jag skulle inte mesa mig utan faktiskt försöka rida igenom galoppen, och det gick bra! :) Och han lyssnade rätt så fint överlag, så jag är nöjd!

Skönt att du fick igenom galoppen!

Kul med bilder på er igen, gadriel!

KL.
Jag red Elmer en stund på banan igår. Checkade av det vi gjorde på clinicen senast och det gick superbra, han blev jättelåg (för att va honom), rund och fin i alla gångarter. Övergångarna till och från galoppen behöver filas mer på men så är det, jag var i det stora hela väldigt nöjd.
Idag ska jag och medryttarn ner till banan, ska hjälpa henne lite med formen osv på Elmer och ge Ubbe ett litet pass med! Får se om jag kan få till några foton :angel:

Bilder! :d

kl
Vi red ju ut i förrgår, gick jättebra! Vi såg cyklister, bilar och människor till fots. Men när vi skulle vika av på vägen hemåt ensamma ville hon inte mer, vände och stack efter den andra hästen. Ledde henne en bit in på uppfarten och satt upp därifrån istället. Då var hon inte det minsta trött utan taktade hela vägen, skräphäst. Idag ska jag tömköra en liten bit för att vänja henne vid att vara ensam mer, vi har nog gjort lite för mycket med den andra unghästen i stallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 746
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 713
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 046
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21