Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Det blev inga bilder :angel: Jag hade fullt upp med att peppa och hjälpa till att få till ridning, så kan det gå! Nästa gång kanske. Haha.

(Snart tror ni väl att jag knappt har någon häst utan en massa snack och ingen verkstad... eller hur det nu heter!)

Bättre lycka nästa gång ;)

kl

Jag hade en tanke om att ställa upp kameran och filma när jag rider, men det vete sjutton eftersom vädret ser lite ostadigt ut :( Även om det är hemskt att se sig själv på film så brukar det vara väldigt nyttigt!

Tar ett djupt andetag och hänger ut mig! Jag tog med kamera och stativ ner till ridbanan för att filma när jag red. Det var inte alldeles lätt att lista ut var man skulle befinna sig för att synas i bild, första filmen var 10 min lång varav ca 5 min där endast en tom ridbana syntes :angel:

Denna film är från slutet av passet. Ni får gärna kommentera, men ha följande i åtanke:

1. Det är inte min häst. Alltså har jag inte mycket att säga till om vad gäller utrustning, utfodring osv. Om nån nu skulle ha synpunkter på det ;)

2. Jag är nybörjare inom western (har dock ridit engelskt i många år), och har dessutom bara ridit hästen regelbundet i ett par veckor (två månader kanske?). Vi är inte riktigt synkade, dessutom tycker jag det är lite svårt med tyglar osv.

Vissa saker är jag medveten om att jag gör mindre bra, t.ex. har jag en tendens att ta lite för snabbt i tygeln ibland, drar bak skänklarna för långt mm. Om det är något ni undrar över, fråga gärna innan eventuell kritik, min prestationsångest mår nog bättre av det :D

Nåväl, slut på försvarstalet, här kommer filmen! :)

http://www.youtube.com/watch?v=PmkAedQ6E-g&feature=youtu.be

Jag får inte i ordning på datorn så jag har inte lyckats se filmen ännu, men hur som... JAG ÄLSKAR DITT FÖRSVARSTAL! Nästan så jag skulle kunna sätta mig i bilen och åka upp och krama dig! Jag vet ju hur det känns.

Jag kan förövrigt bidra med en ny bild på Ubbe från idag på morgonen
524102_3661065888045_1316618163_33466113_1080535770_n.jpg

Haha vad gullig du är :D Vad söt Ubbe är, ser supermysigt ut! :)

Bluefish: Vad snäll du är, jag trodde faktiskt det skulle se värre ut än det gör, var det som fick mig att våga lägga upp filmen :p Sen vill jag påpeka att hästen är ju rutinerad, det hjälper lite :D

För övrigt är jag supernöjd att jag red i förmiddags, för nu ösregnar det :p

Såg ni förresten att jag vinkade till er på slutet? :rofl:

Det ser trevligt ut på filmen. En snäll häst.

Du måste lära dig tygelfattningen omedelbar bums. Som det är nu befäster du ett tygelhållande som bara kommer att ge dig problem. Dessutom får du fel vinkel på handlederna och det är svårt att lära om senare.
Om du inte redan känner till hur du skall hålla tygeln kan jag ordna en bild senare.

Ta dig jobbet att vänja dig rätt från början, hästen är så pass trevlig så den väntar på dig.
Dina ben är inte alls för långt bak. Mera att de tenderar att ge litet stolsits emmellanåt.
När du skall rygga så skulle jag se att du använder benen och rumpan bättre istället för att använda tygeln.

I stora hela tycker jag att hela ekipaget såg lugnt och harmoniskt ut. Fortsätt så, mkt bra.

mvh Eva

Tack, var rädd att jag skulle bli totalsågad :p

Jag försöker lära mig rätt tygelfattning, men det är svårt! Jag antar att du menar att lägga tyglarna dubbelt? (svårt att förklara...) Det brukar gå bra så länge jag inte ber hästen om något, håller händerna blick stilla. Men jag har en tendens att tappa ut dem vilket gör mig okoncentrerad. Därför väljer jag ibland att dela på dem så att jag kan koncentrera mig på min övriga ridning och inte på tappade tyglar så att säga. :) Men ja, jag håller med om att jag bör öva på att hålla dem rätt, övning ger färdighet.

Med benen menade jag att jag drar bak dem när jag driver på, tycker jag borde hålla dem på sin plats istället.

Ryggningen är svår, det övar vi på. Målet är självklart att inte behöva ta honom bakåt med tygeln utan med hjälp av ben och sits. Vi jobbar vidare!

Tack för dina kommentarer, det uppskattas. :)

Det står stilla för våran del, tyvärr. Grålle lekte vild mustang i hagen för några veckor sedan vilket resulterade i ett mysigt:crazy: broddtramp och en svullen sena som inte velat ge med sig. Nu när vi väl kan komma igång igen så är underlaget så fruktansvärt dåligt så det går bara att skritta tills den är upptinad, något som lär dröja ett tag till:cool:. Blev lite avis när jag såg eran ridbana kan jag ju säga..:angel:

Ett litet filmklipp kan jag bjuda på! Med mina fina gubbar - 19 och 29 år :love:
http://www.youtube.com/watch?v=8Is3f1OiNaw

Vet ni vad? Westernridningen har lagat mig såpass att jag idag har ridit runt ett LC-program i dressyrsadel. Första stegen va en pärs, jag hade sån sjuk ångest att jag glömde hur man svänger en häst men det lugnade ner sig såpass att jag vågade rida på. Hahaha. Så jag red igenom programmet med många missar osv. Men jag har beslutat att med hjälp av western och världens snällaste Elmer så ska jag ta mig igenom en klubbdressyr. Och jag har en film på eländet som jag lägger upp imorrn, kanske ska lägga på ugglas jag mår illa-låt? ;-)

Mamma och pappa tycker att jag är knäpp som utsätter mig för detta. Men något måste jag ju göra nu när Elmer blir kvar i min ägo och Ubbe får åka på clinicarna!

Godnatt från mig!

Ja du skall lägga dem dubbelt.

Ett misstag många gör är att de inte har tillräckligt med tygel mellan händerna. Det skall bli en båge, det gör inget om bågen blir så stor så den trillar omkull.
Utan tillräcklig båge, dvs tygel, mellan händerna så blir det jätteproblem när man behöver signalera med tygeln. Man handikappas man av att man inte kan ta ett ledande eller indirekt tygeltag för man "sitter fast" i den andra handen.
Allt blir pannkaka.

Det får alltså se ut såhär (vilket det ofta kan göra med väl inridna tyglar med mkt båge mellan händerna) bortsett från att handen dessutom bör vinklas med tummarna upp. Dock är barnet inte så gammalt så man kan ha visst överseende.
emmadoc0-0304.jpg

mvh Eva

Det står stilla för våran del, tyvärr. Grålle lekte vild mustang i hagen för några veckor sedan vilket resulterade i ett mysigt:crazy: broddtramp och en svullen sena som inte velat ge med sig. Nu när vi väl kan komma igång igen så är underlaget så fruktansvärt dåligt så det går bara att skritta tills den är upptinad, något som lär dröja ett tag till:cool:. Blev lite avis när jag såg eran ridbana kan jag ju säga..:angel:

Ett litet filmklipp kan jag bjuda på! Med mina fina gubbar - 19 och 29 år :love:
http://www.youtube.com/watch?v=8Is3f1OiNaw

Nä vad trist! :( ja underlaget är krångligt, jag blev överlycklig när isen smälte bort och man kunde rida ordentligt igen! Snö är inget problem men is och knaggel däremot... :crazy:
Jag bor väl en 80 mil längre söderut än dig så vi fick vår lite tidigare :D

Vilka sötnosar på filmen! :)

Vet ni vad? Westernridningen har lagat mig såpass att jag idag har ridit runt ett LC-program i dressyrsadel. Första stegen va en pärs, jag hade sån sjuk ångest att jag glömde hur man svänger en häst men det lugnade ner sig såpass att jag vågade rida på. Hahaha. Så jag red igenom programmet med många missar osv. Men jag har beslutat att med hjälp av western och världens snällaste Elmer så ska jag ta mig igenom en klubbdressyr. Och jag har en film på eländet som jag lägger upp imorrn, kanske ska lägga på ugglas jag mår illa-låt? ;-)

Mamma och pappa tycker att jag är knäpp som utsätter mig för detta. Men något måste jag ju göra nu när Elmer blir kvar i min ägo och Ubbe får åka på clinicarna!

Godnatt från mig!

Vad du är duktig! :banana: Modig att våga utmana sig själv sådär :)

Okej, men då är det precis så som jag har lärt mig att jag ska göra. :) Det "enda" som krävs nu är övning och tålamod :D

Så, nu kommer filmen från igår. Tänk på att det är ett otroligt framsteg att jag sitter i en dressyrsadel och rider igenom ett program. Hade han gått och taktat igenom programmet som en åsna, rallybil eller giraff hade jag varit stolt med, för det handlar bara om att jag ska komma över min ångest.

Så luta er tillbaka, ställ undan kaffekoppen och låt skrattet flöda!
http://www.youtube.com/watch?v=HvAN-7fY-3c&feature=youtu.be

(Här ser ni även hur jag mycket tygel jag har mellan händerna så som Eva pratade om. Man lär sig om man är envis, man måste bara låta sig själv få lite för mycket tygel, samla upp och korta upp och fixa till dem med jämna mellanrum. En vacker dag ser man ut som ett frågetecken när det känns naturligt.)

Senast ändrad:

kl

Jag satt faktiskt på min häst igår :eek: Det var ju flera månader sen.
Blev dock ingen bild på detta men en annan bild kan jag bju på bara för att han är så söt :D

558087_10150703347799648_568189647_9144016_792245514_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 721
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 713
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 026
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar