Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

'kl'

Åh den här tråden ska jag följa :D

Har sedan några veckor tillbaka min och sambons första gemensamma hund, en Dogo Canario tik på 14 veckor. Kemok's Hopi men för oss Milah :)

Hon är en liten slöis som älskar att lunka runt i skogen och sova i soffan. Har testat lite lätta spår övningar och det går jättebra:) Har senare tänkt att gå lite kurser i lydnad och spår medan sambon ska köra lite Weight pulling med henne när hon kommer upp i åldern!

kl

I helgen gjorde Hampus sin utställningsdebut och det gick kanon!
BIR och BIS-valp blev han med jättefin kritik!

31335688.jpg

Idag blev han 6 månader förässten!:D

Idag började jag med att träna Rolex på vänta och sedan varsågod vid matskålen. det gick förvånatsvärt bra redan första gången:)

Imorse var jag dock inte lika glad på honom, bredvid hans bädd, på väggen, hade han lyckats riva av en liten bit tapet:mad: har ägnat dagen åt att göra en speciel kudde åt honom, så om han vaknar på natten har han något annat at roa sig med :idea:

kl.
Idag fyller min lille kille 4 månader:laugh:.
Tycker att det mesta fungerar relativt bra. Vi tränar en del inkallning, han kan sitt, väntar vid maten till -varsågod. Han är så pigg, glad och positiv:love:.
Det här är min första valp men jag blir förvånad över hur snabbt de lär och hur fort det känns som han "alltid" bott hos oss.

Vecka 33 börjar valpkursen, ska bli kanonkul!

Grattis till honom då:) det känns som om 4 mån är en vändpunkt på något sätt, vet inte vrf men lite speciellt känns det 3 och 5 mån är inte lika speciellt.. hhmm.. konstigt:P

Jag hämtade hem min lilla korsning i förrgår, en 8 veckor gammal hane som fick heta Kask :)

Han är i princip nästan helt rumsren, händer någon olycka någon enstaka gång, han följer min andra hund som en skugga, haha!
Har känt Kask sedan dagen han föddes och träffat honom flertalet gånger under uppväxten, han är redan van andra hundar, bilar, katter, hästar och tusen andra saker!

Helt underbar helt enkelt :D

60678_1279451514.jpg

18710_1279451759.jpg

77900_1279451970.jpg

83460_1279388766.jpg

40354_1279451489.jpg

Det är Norrbottensspets och staff i han :)

Han fick dock lite spö utav gammelhunden hemma idag, kom för nära när han åt något godis han fått utav min kompis, riktigt dumt! så han fick sig en nerdängning i backen och en klo rev till precis ovanför ögat så han är lite svullen över ögat och ack vad han skrek stackarn, fick lite magknip först :cry:

Jag får skylla på solsting eller tillfälligt hjärnsläpp:confused:
Min hund fyllde inte alls 4 månader igår utan det gör han den 5 augusti.
Det är nästan så jag blir lite rädd för mig själv ibland... Jag ber om ursäkt:angel:

RAS?

Egentligen är han väl bara 1 cm för stor, de är väl godkända upp till 32 cm?
Hans mamma är 26,5 och pappan 31 cm hög, så vi trodde att han skulle hamna mellan 29-30. Jag vet inte riktigt var bamsegenen kommer från :angel:

kopierat från rasstandarden. :
Diskvalificerande fel
- missbildningar av varje slag
- otypisk
- bettfel som över-, under- eller korsbett
- enskilda grava fel som konstruktions-, päls- och färgfel
- mankhöjd som över- eller underskrider den i standarden
föreskrivna med mer än 2 cm
(vilket är 25-20 cm)
- skyggt, aggressivt, ilsket, överdrivet misstänksamt, nervöst
uppträdande

Och länk till RAS.
RAS.htm

Jaha, det är rasstandarden som heter RAS. :o

Och jag vet det där med centimetrarna...

Ofta sjunker en dp faktiskt ihop lite när de slutat växa på höjden och börjar bredda sig, så jag tror (och hoppas och bönar och ber för) att han landar på drygt 31 cm om någon månad.

Ingen av mina har krympt någonting, varken inköpta eller egen uppfödda.. Tyvärr, men du kanske har tur?:idea:
Lycka till hur som helst.

har ju inte lagt upp någon ny bild på min lilla valp,,, så här kommer en (har lagt upp fler i "senast tagna bilden" tråden)

31359644.jpg

:love::love::love:

AAAAAAAHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heter han Coyote?!
Jag tror jag svimmar.
Är du kär? He he!

Jaha, det är rasstandarden som heter RAS. :o

Nepp. RAS är förkortning för Rasspecifik Avelsstrategi. Varje ras har sina egna RAS-dokument och i de dokumenten står det om rasens historia, hälsa, avelsstatistik m.m. samt beskrivet vad uppfödare ska tänka på och göra för att försöka få rasen så frisk, sund och bra som möjligt.

I vissa RAS-dokument står det då att man ska vara noga med att avla på hundar av rätt mankhöjd, andra gånger ska man vara mer noga med sjukdomar eller mentatlitet. Vad som står i RAS-dokumenten varierar såklart från ras till ras. Vill man ha koll på hur hälsoläget är hos en viss ras kan det därför vara väldigt bra att kolla i de dokumenten, som man oftast hittar på rasklubbarnas hemsidor, annars tror jag att alla rasers dokument finns samlade hos skk.

Här står det mer utförligt vad RAS-dokumenten är för något: http://kennet.skk.se/skk/?id=512&sprak=sv

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka