Sv: Vi med svårlastade hästar!
Det där med att stanna och stå helt stilla på rampen känner jag igen
Har haft hemska lastningsproblem med min pålle också. Dock går det bättre och bättre och nu kan jag faktiskt få IN honom i transporten utan större problem. Men det har tagit tid!
Är din häst rädd för transporten? Alltså blir den stressad osv så fort du visar transporten i stort sett..?
Har du egen transport så föreslår jag att du ställer ut den i hagen, fäller ner rampen och lägger in lite hö. Börja med att lägga det på rampen, och få den att acceptera att det inte är något farligt. När det funkar så lägger du in höet längre och längre in. Så har jag gjort med min pålle och nu är han inte längre rädd för att transporten skall käka upp honom
Sen har jag gått vidare med "muta - metoden", låt hästen stå på rampen och vääänta ut den, man måste verkligen ha tålamod. En gång tog det 4(!!) timmar innan jag fick lastat min, vilket är alldeles för lång tid, men det var ungefär vad han behövde
Gå in och sätt dig i transporten och ha hästen i typ longerlina, låt den stå på rampen och nosa, men du måste hela tiden väcka hästen uppmärksamhet på att du verkligen vill något. Ha med dig en hink med lite foder, eller något annat gott du vet att din häst gillar. Håll linan sträckt så att hästen hela tiden känner ett litet lätt tryck från grimman/tränset, så fort den tar ett kliv framåt så släpp. Något som även funkat för mig är att när hästen tagit ett kliv in i transporten och lämnat rampen med frambenen, så har jag direkt börjat backa ut honom, innan han själv börjar backa ut. Man måste hela tiden läsa av och vara före hästen. Gör så några gånger, går hästen in så ge den en massa gott, så den förknippar transporten med något bra.
Så har jag tränat min häst, och han är långt ifrån en självlastad häst, men nu går han in i stort sett på en gång, men backar ut så fort någon går bakom, så man hinner inte stänga. Därför har jag de två sista gångerna tagit hjälp av någon som kan stå på sidan så att han vänjer sig, börjar han att bråka alltför mkt har jag lagt upp linor på backen som en ram, och då brukar han oftast gå in som en ängel
han har aldrig tidigare accepterat linor vid lastning, utan att han blivit rent ut sagt farlig. Men det går definitivt framåt och han accepterar och respekterar linorna nu, så träna, träna och åter träna så sitter det där en dag.
Lycka till!