Vi med Schäfer !

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 734
A

Athina

Hur många är det här som har en Schäfer?
Kön, ålder? Tränar/tävlar ni något, eller är ni bara bästa kompisar?

Jag är nybliven Schäfer ägare och det är jätte spännande!
Har en liten kille på 10 veckor. Inte en lugn stund i huset här inte. ;)

Sv: Vi med Schäfer !

Lånar tråden lite*
För några dagar sedan träffade jag på en väldigt snygg schäfer tik hon var väldigt mörk i färgen nästa (sot färgad) och väldigt snygg i kroppen hon hade väldigt bra kropp (om man gämför med alla man sätt i ringen) Frågade ägaren om de var en schäfer..då sa han mm..en Tysk schäfer..Men de är väl alla Schäfrar tänkte jag..så nu har jag funderat på de här:crazy:.för man har stött på så otroligt många olika typer..

Hur ligger de till?

Åh, det var jag också nyfiken på att veta mer om. Någon som vet, hallå där ute?

Jag får frågan minst en gång i veckan om min är tysk. Jag brukar alltid fråga vad de skulle definiera som en tysk schäfer, men det kan de aldrig förklara. Det är nog ett uttryck som används för en hel del saker, alltifrån grova, till långhåriga eller raka i ryggen.

Givetvis finns det även slanka, korthåriga räkrumpor i Tyskland.

På 80-talet var det en Östtysk schäfer om dom var "grå". Det visste ALLA.
Den långhåriga schäfern har heller inte underull och är absolut förbjuden att SKK registrera.
(OBS alla påstånden ovan är FEL)
Många tossigheter i schäfervärlden där det bara finns en rasstandard som tyvärr ofta nuförtiden frångås.
//Luff - inne på sin fjärde schäfer men sitt tredje långhår.

Jag har två schäferkillar här hemma. Iko är 10½ år och Nero är 16 månader.

Jag tränar med båda två, men mer aktivt och seriöst med Nero, har precis börjat tävla lydnad med honom. Kommer även tävla i brukset, när vi är redo för det.:)

Bild på mina knasbollar.

Nero, bara för att jag Älskar den här bilden!
MedhimmelNy.jpg

Iko
IMG_4091.jpg

Bonusbild, för att den verkligen fångat upp hans personlighet och utstrålning. Underbara och kloka hund!:love:
IMG_1393-1.jpg

Finns det något mysigare än en gammal schäferhanne? :love:

TS,
vi har en ung och en gammal hanne. Dom "används" för sällskap, trygghet, mot rävar m fl, men mest av allt som aktiva kompisar.

LIA

Bonusbild, för att den verkligen fångat upp hans personlighet och utstrålning. Underbara och kloka hund!:love:
IMG_1393-1.jpg
[/QUOTE]

Den var faktiskt väldigt fin den bilden. :)

Finns det något mysigare än en gammal schäferhanne? :love:

LIA

Nej, jag tror faktiskt inte det!:p
Han är så oerhört rar och, ja... Det går bara inte att beskriva med ord...

Den var faktiskt väldigt fin den bilden. :)

Jag älskar den bilden. Faktiskt Kari som tagit den. :D

När jag ser den så blir jag alldeles varm och blir ännu mer påmind om hur mkt den hunden betyder för mig!:love:
Om det inte vore för Iko så hade jag inte vetat/kunnat det jag vet/kan idag, och jag hade nog heller aldrig skaffat mig en Schäfer då jag från början inte alls gillat rasen och än mindre fått upp ögonen för hundsporten... Så jag har mycket att tacka Iko-diko för:bow:

Senast ändrad:

Han är så oerhört rar och, ja... Det går bara inte att beskriva med ord...
Men man kan ju försöka. ;)
Något som roar mig varenda dag är den självklarhet, men samtidigt med omdöme och klokhet, dom bryter mot regler. Dom tar sig friheter dom aldrig skulle ha gjort tidigare i livet. Eller så är det jag själv som signalerar att vissa är det inte så noga med längre?

Hursomhelst smälter man fullständigt när dom kollar på en lite undrande och uppfodrande med stora vänliga ögon. Då frågar man "vad vill du då" och hunden svarar, och med den självklarhet som kommit av ett helt liv tillsammans förstår man och ... så fick han sitt godis, eller öppnas dörren och han går ut, eller bereds han sittplats i knäet, eller något annat.

LIA

Jag har två stycken. Den ena är fem månader och den andra fyra år. Båda är hanar. Den äldre tränar jag lite med mest för skoj och den lilla tränar jag med för att sen längre fram tävla.
Det är mina två bästa vänner!

DSCN2691.jpg

DSCN2851-1.jpg

Jag har en tik på 13 månader.
Planen är att vi ska tävla i lydnad och bruks så småningom.

Hekta
2812770473_0323c95307.jpg

2813622014_552928c6a5.jpg

Åh vad fina, tänka sig att min lille parvel skall bli en sån stor och ståtlig "juvve" (som min 3-åriga systerson säger).

Det enda jag går och funderar på är när öronen skall resa sig upp?
Vad jag har hört kan det var enorm skillnad på när!
Tittat på massor av bilder från olika kennlar, där valpar vi 8-9 veckor har öron som står, medan andra säger att dem reste sig inte förän vid 5-6 månader.

Härligt!

Vi är också intresserade av lydnad och bruks, men först så blir det valp kurs, ja om det startar någon så här års här nere.

Vissa öron kan ta upp till 1år o bli bra stående beroende på storlek o tjocklek.

Mina hundar har ganska små de stod redan vid 9-10v

Aha, det var som tusan då, jaja, han skall inte vara en fin utställnings pupp så det gör det samma, men alla runt omkring frågar hela tiden vad han är korsning med eftersom öronen inte rest sig ännu och att det är så ovanligt med ren schäfer. Fasen Schäfer är ju bland dem mest populäraste raserna i Sverige, det är väl inget ovanligt med det, ja det skulle vara här på ön då i så fall.

Min äldsta har ganska korta och tjocka öron och dom reste sig inte från han var runt 6-7 månader medans den lillas öron reste sig redan när han var 3 månader.

Jag har en tik på 5 1/2 år.. Tränar mest lydnad, men har även sökt och spårat en del med henne. Bevakning har vi också testat, det tyckte hon var himla skoj:).. Och vi är absolut bästa vänner:love:

Jag har två :love:
En hane som är 2½ år och en tik som är 9 månader.
Tränar lydnad, spår och sök med hanen och tiken tänker vi göra lika med. Kommer att prova rapport någon gång. Jag kanske kommer att tävla, (dåliga tävlingsnerver :o) min dotter kommer att tävla med tiken i alla fall.

Hanen

DSCN0013.jpg

Tiken

08-09-01006.jpg

Jag har en hane på 2,5:) Jätte snäll och go...en stor nallebjörn!:) Tränar och tävlar lydnad och bruks med honom.

Photo_37721_834721.JPG

Lägger in en bonus bild på mattes pojkar:love: Så lilla labbe-valpen får också låna tråden;)
Photo_37721_834733.JPG

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Springer
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka