Vi med lapphundar!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Eohild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 11 070
Sv: Vi med lapphundar!

Men PM:a mig med då! ;) Jag har inte kollat upp vare sig rasen eller kenneln mer, stötte bara på annonsen av en slump alldeles efter att jag blivit tipsad om rasen och tyckte det var ett lustigt sammanträffande, särskilt som vita inte är så vanliga om jag förstått det rätt.

Nej, det var längesen jag såg en vit, har dock aldrig sett någon i verkligheten :)

PM:ar

PMa gärna mig med! Tror dock att jag vet vilken kull och man undrar ju om uppfödaren är oseriös eller bara korkad (vilket är värst??). Har i alla fall svårt att se vad den kullen jag tänker på skulle tillföra rasen:confused:.

Tror dock att jag vet vilken kull och man undrar ju om uppfödaren är oseriös eller bara korkad (vilket är värst??). Har i alla fall svårt att se vad den kullen jag tänker på skulle tillföra rasen:confused:.

Håller helt med. Som tur väl är så är jag övertygad om att Hoppelhase är en alldeles för seriös valpköpare för att ta en valp ur den kullen :). Helt otroligt egentligen att 5 redan är sålda dock...

pm till mig också, jag är intresserad, har bara inte hunnit kolla kullarna på senaste tiden! Annars ganska insatt, speciellt i lapsk vallhund.

Håller helt med. Som tur väl är så är jag övertygad om att Hoppelhase är en alldeles för seriös valpköpare för att ta en valp ur den kullen :).

Thanks. ;) Det blir nog ingen lapsk för mig alls dock... blir mer och mer säker på att jag vill ha en till korthårig/släthårig hund och förmodligen ingen vallare. Men fina är de. :laugh:

Förigheten är underbar! Dom vet vad du vill innan du vet. Han är otroligt signalkänslig och läser av dig bättre än du själv. Dom vet alltid var du är och vad du gör även om dom skulle försvinna ur sikte.

Tenperanentet är sansat och "eftertänksamt". Även om hunden är uppe i hög drift så tänker den (något exvis mallen gärna glömmer...). Dom lever för att göra DIG som ägare glad. Det är ingen skällig ras generellt. Det skiljer sig i olika linjer. Vissa linjer kan också vara ganska pipiga vid upphetsning/tristess. När Narmo är underaktiverad har han såklart lättare att plocka fram "okynnesskallet", dock är han oftast lätt att bryta.

Vissa har problem med jakt, det var dock aldrig ett problem för oss. Men många säger att ett viltspår i veckan räcker för att deras hundar ska skita i rådjur sen.

Det finns inte mycket sjukdomar. HD kollas och det är en väldigt liten procent som har sämre än B. PRA finns, men även det kollas och du kan lätt få en valp som är fri.

Den är inte lika het som schäfern i arbete, men jobbar desto bättre i exempelvis uppletandet pga det. Den är mera sansad är schäfern överlag, kort sagt.

Jag är kär. :love:

När du skriver att pälsen luktar gott, vad luktar det då? Förstår att det är svårt att beskriva... Vi har haft en spets tidigare och efter att man grävt ned fingrarna i hennes underull så luktade det..."fettigt" och kanske lite blöt hund om fingrarna. Det förtog tyvärr lite av den härliga känslan att borra ned händerna i pälsen och mysa...

Det är lätt att bli det i lapphundarna ;)

Oj.. ja du... Det luktar behagligt på något vis. Pälsen blir aldrig ens smuttsig och absolut inte fettig (det ska väl vara om hunden bor ute och får ett riktigt skräpfoder kanske, men en sådan har jag alrig träffat).

Thanks. ;) Det blir nog ingen lapsk för mig alls dock... blir mer och mer säker på att jag vill ha en till korthårig/släthårig hund och förmodligen ingen vallare. Men fina är de. :laugh:

Och det är ju super att du kommer på det INNAN du skaffat hunden ;)

Det är lätt att bli det i lapphundarna ;)

Oj.. ja du... Det luktar behagligt på något vis. Pälsen blir aldrig ens smuttsig och absolut inte fettig (det ska väl vara om hunden bor ute och får ett riktigt skräpfoder kanske, men en sådan har jag alrig träffat).

Det låter lovande. Får ta och leta upp en lapphund och provmysa lite. :D

Du får jättegärna tipsa om kennel/linjer via PM, jag är petig samt letar väl mer efter de tystare linjerna. Efter ett antal år med en, tyvärr ouppfostrad men hjärtesnäll :love:, spets som gav skall för nästan allt så uppskattar jag mindre skallbenägna raser.

Senast ändrad:

Lapsk så klart! ;) :love: Ju mer jag läser och kikar runt desto bättre låter rasen. Lagom på alla sätt och vis...sen är de ju väldigt fina att titta på och det är ju inte helt fel heller.

Lite OT.

Vad är du ute efter hos din nästa hund, mer exakt? ;)

Funktionell eller robust är ord som passar fint och då tänker jag på hälsa, mentalitet och päls. Hunden ska vilja och orka vara med på allt jag själv har lust med alltifrån promenader/träning i skog/fjäll till stadsliv (där jag bor). Pälsen ska vara lättskött och hunden bör inte vara en riktigt fryslort som kräver påpälsning vid några få kallgrader.

Förighet är högt uppskattat där det ska räcka med muntligt och fysiskt beröm vid vardagslydnad (efter inlärningsfasen), men använder självklart andra belöningssystem vid träningstillfällen. Samtidigt lite självständighet då jag inte gärna har ett konstant plåster under promenaden, men hellre lite för mycket plåster än det motsatta. Litet intresse för vilt, jag lägger hellre träningstid på annat.

Hunden ska orka och vilja jobba med mig men inte klättra på väggarna efter några dagars inaktivitet. En hund med för mycket sprutt i (malle, schäfer mm) kan eller vill jag inte ha. Aktiviteter som erbjuds är framför allt lydnad men även agility, freestyle, rallylydnad kommer förmodligen prövas. Jag valltränar gärna men har inga egna djur utan det blir utifrån den tillgång som finns på marknaden, men jag håller till i Sthlm och jag vet iaf några som erbjuder kurser. Det är väl där det brister med tanke på att det är en vallhund... Jag vill inte att hunden ska ha det halvbra genom att erbjuda vallningsträning sporadiskt under året (jämfört med egna djur), då får jag fortsätta letandet efter ras som passar in på det jag kan erbjuda.

Det är det jag kan komma på som står på listan utifrån vad jag söker och kan erbjuda. En hund som är lagom enligt mig. ;)

Bor du i stockholm kan du ju få träffa min finska lapphund ;)
Jag sökte precis det där när jag letade hundras, och vad jag velade allt ifrån aussie till någon annan vallhund.
Hittade finsk lapphund och fick allt vad jag önskade mig, en kamrat som orkar långa promenader men kan ta det lugnt också. Hade jag haft ambitionen skulle han kunna komma rätt långt inom lydnad och agility :P Så jag rekommenderar varmt denna ras!

Sedan finns det alltid Treiball (bollvallning/fösning) om du vill valla men inte har tillgång till djur :)

Bor du i stockholm kan du ju få träffa min finska lapphund ;)
Jag sökte precis det där när jag letade hundras, och vad jag velade allt ifrån aussie till någon annan vallhund.
Hittade finsk lapphund och fick allt vad jag önskade mig, en kamrat som orkar långa promenader men kan ta det lugnt också. Hade jag haft ambitionen skulle han kunna komma rätt långt inom lydnad och agility :P Så jag rekommenderar varmt denna ras!

Sedan finns det alltid Treiball (bollvallning/fösning) om du vill valla men inte har tillgång till djur :)

Ah, vilket erbjudande. Tack, det skulle vara väldigt trevligt. :D Jag PMar dig, just nu har jag körigt med flytt och deadlines men lite senare i vinter skulle passa finemang om du har möjlighet.

Det låter som om den lapske kan vara något för dig faktiskt ;)

Den lapske passar oftast till vallning, men den mår inte dåligt om den inte vallas med kontinuerligt. Så med den biten är det lugnt.

Vad är skillnaderna på de tre olika raserna?
I början var alla lapphundar jakthundar, först när samerna började ha tama renar, tog man fram vallegenskaperna

Svensk lapphund = mer utav en jakt och vakthund även om även de har vallegenskaper. En duktig spårhund som är modig och självständig

"Den är mycket självständig och envis men samtidigt väldigt lättlärd vilket gör att den har stor kapacitet för bruksaktiviteter. De hundar som fått prova på olika bruksgrenar har nått långt inom dessa."

Finsk Lapphund = Har lite av alla urhundens egenskaper men vallegenskaperna är mer dominanta. En ras som var gjord för alla typer av uppgifter och blev lite av en hustomte hos samerna, en hund som du kan lära allt helt enkelt.

"Den finska lapphunden är en allsidig hjälpreda och lämpar sig därför väl som sällskap hemma, arbetande vallhund och gårdshund"

Lapsk vallhund = Har mest vall utav de tre raserna, till skillnad från den finska lapphunden som jobbade mer hemmavid användes den lapska på långa dagsturer för att valla renarna. Och om jag inte tänker helt fel nu så har den lapska vallhunden mer belägenhet för att skälla (då de vallar med skall), men det är bara en slutsats från min sida.

"De ska kunna jobba under hovrande helikoptrar, för de är framtagna i aveln för att vara ljudfasta och framför allt skottfasta, eftersom samerna idag ofta använder gevär. "

Källa

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 585
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 814
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka