Vi med lapphundar!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Eohild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 11 069
Sv: Vi med lapphundar!

Lite bilder från förra påsken :)

mail

mail

mail

Min hund tyckte det var en jättebra ide att gå RAKT ut i vattnet :P

Han är en riktig snygging :) och lika fin på insidan (även om han har sina tonårsfasoner)

Hej allihopa!

Jag har tittat runt en massa på lapsk vallhund och finsk lapphund.
Är sjukt sugen på båda raser men vet inte vilken som kanske är att föredra, Jag vill ha en aktiv och lättlärd hund som går bra att disiplinera och som jag t.ex. kan ha med mig ut när jag rider osv.
Vilken av raserna är att föredra?
Hur starkt är vallnings instinkterna på den lapska? Börjar den valla personer som t.ex. andra vallnings raser kan börja göra vid understimulans?

*KL*

En tråd för mig :love:

Jag har en liten svensk lapphund vi namn Jambos "Lilleman" Gibbs. Han är född 10/1-10, mamma Cahppes Fideli och pappa är Stråhles Iambo. Han brukar vara med min mamma i hennes butik.

43.jpg

44.jpg

55.jpg

Haha, han tycker inte om sin reflexväst...

59.jpg

Såhär trött blir en liten Lapphund i julrushen.

7.jpg

Vet inte om man får lägga in länk till hans hemsida/blogg här? Om inte annat kan ni ju ta och kolla in bilderna lite närmare... :angel:

Senast ändrad:

När du skriver att pälsen luktar gott, vad luktar det då?

Jag var tvungen att lukta på Lilleman idag för att kunna beskriva vad han luktar, och det närmaste jag kan komma är att han luktar en blandning av hund och nyhuggen ved (kan bytas mot blomsteräng, saltvatten eller annat man tycker luktar så otroligt gott att man blir glad av det). Jag brukar smyglukta på honom så snart jag får chansen. :)

Jag var tvungen att lukta på Lilleman idag för att kunna beskriva vad han luktar, och det närmaste jag kan komma är att han luktar en blandning av hund och nyhuggen ved (kan bytas mot blomsteräng, saltvatten eller annat man tycker luktar så otroligt gott att man blir glad av det). Jag brukar smyglukta på honom så snart jag får chansen. :)

Haha...det låter lovande! :D

kl*
Har en finsk lapphund, från Rödmossa kennel. Helt underbar tokig tik, smart och lättlärd! Tycker det är en väldigt allsidig ras, och upplever inte pälsen som något problem faktiskt, borstar henne under fäll-perioderna, men inte annars. Det tovar sig inte eller så, isf precis vid öronen nån gång ibland som man reder ut med fingrarna. Fäller tussar, vilket jag nog föredrar före en massa korta strån.

Vilka fina bilder :D
Det är med lukten känner jag igen, min hund luktar mer skog än hund :P

Hej allihopa!

Jag har tittat runt en massa på lapsk vallhund och finsk lapphund.
Är sjukt sugen på båda raser men vet inte vilken som kanske är att föredra, Jag vill ha en aktiv och lättlärd hund som går bra att disiplinera och som jag t.ex. kan ha med mig ut när jag rider osv.
Vilken av raserna är att föredra?
Hur starkt är vallnings instinkterna på den lapska? Börjar den valla personer som t.ex. andra vallnings raser kan börja göra vid understimulans?

Det jag kan tänka mig är att den lapska har närmre till skallet än den finska lapphunden, eftersom hundarna vallar med sitt skall.
Den finska lapphunden vallar lagom mycket, så det är en väldans "trevlig mitt-i-mellan hund" :)
Båda raserna är lätta att aktivera med, och jag vet att den finska lapphunden är väldigt följsam och skulle passa bra som en stall och hästhund (min skulle passa perfekt för det har jag märkt när jag jobbar i stall ibland)

Om den lapska får någon annan uttala sig om :d

ja, de är riktiga personligheter. Vi har godis och klosax i samma låda, blicken man får när man tar fram klosaxen istället för något gott är inte att leka med.

32001172.jpg

Vi har tre lapska vallhundar. En kastrerad hane på 7 1/2 år från Gatchi s kennel, en 4-årig hane från Fjällfarmen och en 3- årig tik från Raiikas kennel.
Den kastrerade hanen har vi haft i snart två år, honom tog vi oss an då han var avlivningshotad. Han hade mycket olater med sig i bagaget, men har blivit mycket bättre. Han är gul, alltså felfärgad. Det är ingen önskvärd färg hos de lapska.
Den fyraåriga hanen är svart med ljusa tecken och det är en arbetsvillig härlig hund.
Tiken är brun med ljusa tecken och hon har mycket motor. Hanen och tiken tävlar vi agility med.

Vilka fina bilder :D
Det är med lukten känner jag igen, min hund luktar mer skog än hund :P

Tack så mycket. Då och då luktar Lilleman damparfym, då vet man med säkerhet att dagen har spenderats sovande i närheten av parfymhyllan :angel: Jag tror deras päls har ganska lätt för att ta upp lukter runt sig. Skog, parfym, ved och så vidare.

Sedan har vi blicken och uttrycket när man tar fram något roligt, när de spetsar öronen ordentligt :D

Och jag är verkligen svag för ljusa lapphundar!

img_74331.jpg

Såhär såg min hund ut efter promenader i pudersnö :)

Vi har tre lapska vallhundar. En kastrerad hane på 7 1/2 år från Gatchi s kennel, en 4-årig hane från Fjällfarmen och en 3- årig tik från Raiikas kennel.

Bilder, bilder! :D

Jag känner Anna ganska väl, då måste det vara en syster till Linka ni har? :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 520
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 579
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka