Sv: Vi med lapphundar!
"Funktionell eller robust är ord som passar fint och då tänker jag på hälsa, mentalitet och päls. Hunden ska vilja och orka vara med på allt jag själv har lust med alltifrån promenader/träning i skog/fjäll till stadsliv (där jag bor). Pälsen ska vara lättskött och hunden bör inte vara en riktigt fryslort som kräver påpälsning vid några få kallgrader.
Förighet är högt uppskattat där det ska räcka med muntligt och fysiskt beröm vid vardagslydnad (efter inlärningsfasen), men använder självklart andra belöningssystem vid träningstillfällen. Samtidigt lite självständighet då jag inte gärna har ett konstant plåster under promenaden, men hellre lite för mycket plåster än det motsatta. Litet intresse för vilt, jag lägger hellre träningstid på annat.
Hunden ska orka och vilja jobba med mig men inte klättra på väggarna efter några dagars inaktivitet. En hund med för mycket sprutt i (malle, schäfer mm) kan eller vill jag inte ha. Aktiviteter som erbjuds är framför allt lydnad men även agility, freestyle, rallylydnad kommer förmodligen prövas. Jag valltränar gärna men har inga egna djur utan det blir utifrån den tillgång som finns på marknaden, men jag håller till i Sthlm och jag vet iaf några som erbjuder kurser. Det är väl där det brister med tanke på att det är en vallhund... Jag vill inte att hunden ska ha det halvbra genom att erbjuda vallningsträning sporadiskt under året (jämfört med egna djur), då får jag fortsätta letandet efter ras som passar in på det jag kan erbjuda."
Otroligt söt hund Amk!