Vi med lapphundar!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Eohild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 11 069
Sv: Vi med lapphundar!

Ja, det är en kullsyster till Linka.
Vi bor också i Blekinge, Kyrkhult håller vi till.

*KL*

Måste visa, titta vilken snygging som lekt med mina salukidamer idag ;)
dsc_9849-copy.jpg

dsc_9850-copy.jpg

Ägs av Eohild här i forumet :laugh:

*KL

Hej alla, jag har funderat i ett tag att skaffa en hund efter jag har studerat färdigt och börjat jobba hemifrån - men detta kommer inte ske förrän på några år.

Men jag har funderat på den finska lapphunden som min förstahund, och nu har jag en nyfiken fråga till de bästa experterna - de som äger/ägt redan en finsk lapphund :p På grund av min grava hörselskada så funderar jag på att lära hunden träning med handtecken istället för ord, och då jag hört att den finska lapphunden kan bli lite ointresserad så undrar jag över om det skulle funka? Jag kan ropa in den alldeles väl men annars skulle jag vilja använda handtecken, skulle det gå? :confused:

Tacksam för svar!

Senast ändrad:

Jag har nog aldrig träffat en hund som inte "lyssnar" bättre till handtecken än röst, så det är säkert inga problem. Kommando som kommando, man gör ju ändå 200 dubbelkommandon i början av sin hundkarriär i olika sammanhang och hunden ser ju antingen allihopa eller bara ett.

Ett exempel är kursdeltagaren som böjer benen in samband med inkallningen på apellplanen. När instruktören ber kursaren att bara kalla in så sitter hunden fint kvar, men när ha/hon böjer benen så kommer hunden som ett skott ;)

Har en finsk lapphund som går mer på handtecken än röstkommandon :) Allt beror ju på hur du tränar in kommandot.

Ah, tack båda två. Nu känner jag mig mera trygg och säker på att det ska funka :) Uppskattar svaren!

KL

Jag letar med finsk lapphund, Emmet beskrev bra vad jag letar efter. Vilka uppfödare ska jag passa mig för? Linjer? Vilka är bra?

Vad skrev Emmet? Jag hittar inte det.

*kl

Vi har ny fått hem vår nye hund, en liten finsk lapphundstik som heter Lovis. EN fantastiskt framåt och kavat hund med mycket energi. Bild:

IMG_9177.jpg

"Funktionell eller robust är ord som passar fint och då tänker jag på hälsa, mentalitet och päls. Hunden ska vilja och orka vara med på allt jag själv har lust med alltifrån promenader/träning i skog/fjäll till stadsliv (där jag bor). Pälsen ska vara lättskött och hunden bör inte vara en riktigt fryslort som kräver påpälsning vid några få kallgrader.

Förighet är högt uppskattat där det ska räcka med muntligt och fysiskt beröm vid vardagslydnad (efter inlärningsfasen), men använder självklart andra belöningssystem vid träningstillfällen. Samtidigt lite självständighet då jag inte gärna har ett konstant plåster under promenaden, men hellre lite för mycket plåster än det motsatta. Litet intresse för vilt, jag lägger hellre träningstid på annat.

Hunden ska orka och vilja jobba med mig men inte klättra på väggarna efter några dagars inaktivitet. En hund med för mycket sprutt i (malle, schäfer mm) kan eller vill jag inte ha. Aktiviteter som erbjuds är framför allt lydnad men även agility, freestyle, rallylydnad kommer förmodligen prövas. Jag valltränar gärna men har inga egna djur utan det blir utifrån den tillgång som finns på marknaden, men jag håller till i Sthlm och jag vet iaf några som erbjuder kurser. Det är väl där det brister med tanke på att det är en vallhund... Jag vill inte att hunden ska ha det halvbra genom att erbjuda vallningsträning sporadiskt under året (jämfört med egna djur), då får jag fortsätta letandet efter ras som passar in på det jag kan erbjuda."

Otroligt söt hund Amk!

Det låter ju som en lapphund, det du beskriver! Vi har varit runt och träffat en hel del finska lapphundar, och jag tycker många av dem skulle stämma in på din beskrivning. Men det finns nog en hel del variation inom rasen, även om ingen jag träffat kunnat peka exakt på vilka skillnader som finns och i vissa linjer de i så fall skulle finnas. Vi valde en hund efter stamtavla (med hälsa i fokus), plus att tiken var otroligt trevlig.

Och jag kanske tillskillnad från Amk tycker inte det låter som en finsk lapphund iaf, men däremot en svensk eller lapsk. Iallafall om man ser till min vovva och jag tvivlar på att hon är den enda som är sånhär ;)

Förighet eller snarare intresset utav att vara en människa till lags (trots diverse mutor) är det som allt faller på, annars finns lättlärdheten och farten. Meeeen så sköt jag väl mig lite i foten på den punkten när jag valde valpen som redan vid 4veckors ålder sade "ska bara.." vid inkallning, nä vadå självständig?:angel: (tilläggas ska väl att hon inte är så enveten alla dagar men kanske 80%? :rofl: )

Vad roligt med fler synpunkter. Jag har ju ingen erfarenhet av någon vuxen finsk, utan bara av vår ena som blev 5 månader och den nya 9-veckorsvalpen. De har båda varit otroligt följsamma och villiga att vara till lags, och jag hoppas det håller i sig. Men kanske finns många finska som inte är så följsamma?

Här har vi en!!!:D det är mycket "jag ska bara...." men oftast "aldrig i livet...."

men nu har vi börjat gå kurs så det kanske blir ordning på torpet. Han är ju inte dum eller nåt utan har bara väldigt mycket egen vilja :bump:

Jo minns jag rätt var hon allt mer förig upp till ettårsåldern eller om det kom mest i samband med löp ännu lite senare. Man kunde ju tycka att min donna borde vara hyfsat förig med lydnadschampion till far och placeringar för hundar på mammas sida med :o Men jag vill minnas att jag läst nånstans att självständighet var en bra sak när de användes i sitt ursprungsområde då de kunde jobba på längre avstånd från människan.

Och som Marieka säger, de är ju inte dumma snarare jäkligt smarta som tidigt inser vad man kan och inte kan göra:p De mest frustrerande situationerna är väl när både hon och jag vill träna men inte kommer överens om vad :rofl: Men oavsett hur jobbigt det kan kännas med en väldigt självständig hund som bara lyssnar när den känner för det så har man iallafall aldrig tråkigt med en sådan enorm personlighet som en lapphund kan vara :love:

Dom finska lapphundar jag har träffat/levt med (en hel drös vid det här laget ;)) har varit väldigt lätta att göra saker med. Träna olika trix, göra bruksövningar osv. Dock inte för länge och för mycket då hundarna inte besitter någon vidare kamplust (att fortsätta jobba trots trötthet och motgång osv), social kamplust (dragkamp) eller jaktkamplust (jaga boll).

Föriga har dom varit som jag har tränat med. Dom följer sina mattar och hussar utan att bry sig så mycket om annat i omgivningen. Dom hundar som har gått bäst har också varit dom där ägarna har lagt en otroligt stabil grund i relation med valpar/unghundar så tidigt som möjligt. Sen är det såklart individuellt (och linjemässigt) också!

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=400812133277669&set=a.242669425758608.80505.100000466584112&type=3&theater

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 520
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 579
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka