Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Exakt. Då finns det ju ett tabu.

Alltså, du måste ju skämta..
Menar du på allvar att det är tabu att inte klippa gräset, städa bilen, att komma för sent?

Du svarade inte på min fråga. Har jag sagt det?

Det är så du framställer dig är svar nog på din fråga. Förstår du inte svaret så är det inte så mycket jag kan göra åt det.

Nej det gör det inte eftersom vi diskuterar på samhällsnivå eller har iallafall gjort det tills nu. Ska vi diskutera tabun i små grupper så är det mesta tabu, sex, svett, blod, hår i armhålorna, diverse färger på kläder, diverse kläder, diverse djur osv osv.

Ja, det är såklart inte okej att det är så.

Alltså, du måste ju skämta..
Menar du på allvar att det är tabu att inte klippa gräset, städa bilen, att komma för sent?

Det är så du framställer dig är svar nog på din fråga. Förstår du inte svaret så är det inte så mycket jag kan göra åt det.

Du kan alltså inte svara ja eller nej? Antingen har du väl sett att jag skrivit det eller så har jag inte skrivit det.

Du kan alltså inte svara ja eller nej? Antingen har du väl sett att jag skrivit det eller så har jag inte skrivit det.
Här är svaret på din fråga. Ja när jag säger att tabut inte finns så svarar du ju exakt på det sättet
Men hur kan du ta på dig att nervärdera dessa människors erfarenheter? Tabut mot psykiskt ohälsa finns kvar, i en del situationer och grupperingar. I det stora hela tycker jag dock tabut är borta.
Nedvärdera? Det är ju snarare tvärtom. Att hävda att tabut inte finns är att nedvärdera och blunda för verkligheten.

Så du menar att det är tabu att äta griskött i Sverige eftersom judar och muslimer inte gör det av religiösa skäl? Eller för att dra det ett steg längre. Anser du att det är tabu att äta något kött i Sverige eftersom veganer inte gör det?

Det har väl aldrig varit tabu i sverige att äta kött?
Har det på riktigt funnits folk som inte vågat prata om att dom äter kött med risk för att bli dömda?

(nu menar jag inte dömda av folk som inte äter kött).

Det har väl aldrig varit tabu i sverige att äta kött?
Har det på riktigt funnits folk som inte vågat prata om att dom äter kött med risk för att bli dömda?

(nu menar jag inte dömda av folk som inte äter kött).
Mej men du säger ju att saker som är förbjudna även i olika typer av grupper ska betraktas som tabu. Det leder osökt till att de saker jag nämner ska betraktas som tabubelagda i Sverige

Mej men du säger ju att saker som är förbjudna även i olika typer av grupper ska betraktas som tabu. Det leder osökt till att de saker jag nämner ska betraktas som tabubelagda i Sverige

Det var det du som skrev. Inte jag.
Jag svarade att detta, som du skrev, inte är okej:

"Ska vi diskutera tabun i små grupper så är det mesta tabu, sex, svett, blod, hår i armhålorna, diverse färger på kläder, diverse kläder, diverse djur osv osv. "

Ja. För folk blundar ju för det. Det är tragiskt att inte förstå att problemet finns.
Vilket problem blundar folk för? Att det är tabu med psykisk ohälsa. Jamen det är ju lysande att man blundar för ett tabu som inte finns. Det talas om psykisk ohälsa runt om i landet i politiken, i tidningar, i radio, i TV, i lunchrum, i matchomanliga kretsar i norrlands inland, på högskolor, i stall mellan vänner osv. Kan du nämna ett enda ställe som kan betraktas som hela folkets arena där det inte talas om det?

Vilket problem blundar folk för? Att det är tabu med psykisk ohälsa. Jamen det är ju lysande att man blundar för ett tabu som inte finns. Det talas om psykisk ohälsa runt om i landet i politiken, i tidningar, i radio, i TV, i lunchrum, i matchomanliga kretsar i norrlands inland, på högskolor, i stall mellan vänner osv. Kan du nämna ett enda ställe som kan betraktas som hela folkets arena där det inte talas om det?

Att det talas om det betyder inte att folk inte skäms/har svårt att prata om det/inte vågar prata om det. Det måste helt enkelt pratas mer om.

Det var det du som skrev. Inte jag.
Jag svarade att detta, som du skrev, inte är okej:

"Ska vi diskutera tabun i små grupper så är det mesta tabu, sex, svett, blod, hår i armhålorna, diverse färger på kläder, diverse kläder, diverse djur osv osv. "
Jag drog dina inlägg ett steg längre för att visa hur absurt ditt resonemang är. Du säger att ett ämne som tillhör ett av de mest diskuterade i samhället är tabu eftersom några individer inte vågar beröra det. Jag nämner ett antal andra områden som är tabu för vissa individer och frågar om du anser att även dessa saker är tabu på samhällsnivå och får på det totalt obegripliga svar.
Så är det tabu i Sverige att äta gris för att judar och muslimer har ett förbud i sin religion mot sådan mat? Är det tabu i Sverige mot att äta något kött eftersom veganernas idiologi förbjuder sådan konsumtion?
Är psykiska ohälsa tabu i vårt land så är ovan nämnda fenomen också tabu i logikens namn.

Jag drog dina inlägg ett steg längre för att visa hur absurt ditt resonemang är. Du säger att ett ämne som tillhör ett av de mest diskuterade i samhället är tabu eftersom några individer inte vågar beröra det. Jag nämner ett antal andra områden som är tabu för vissa individer och frågar om du anser att även dessa saker är tabu på samhällsnivå och får på det totalt obegripliga svar.
Så är det tabu i Sverige att äta gris för att judar och muslimer har ett förbud i sin religion mot sådan mat? Är det tabu i Sverige mot att äta något kött eftersom veganernas idiologi förbjuder sådan konsumtion?
Är psykiska ohälsa tabu i vårt land så är ovan nämnda fenomen också tabu i logikens namn.

"Några" individer? Det handlar inte om några stycken.

Jag har redan svarat på dina frågor. Mina svar var inte mer obegripliga än dina frågor isåfall.

Jag har aldrig upplevt nån skam när jag berättat om min psykiska ohälsa. Mer omtänksamhet, vilket jag inte upplever om jag pratar om semester.
Fast man kan uppleva skam av att prata om sådant hur omtänksam personen man pratar med än är. Det ligger ju hos en själv och det påverkas mycket av hur samhället och hur folk skriver och tycker om personer med psykisk ohälsa, då tar tyvärr inte en person som är omtänksam bort den skammen.

"Några" individer? Det handlar inte om några stycken.

Jag har redan svarat på dina frågor. Mina svar var inte mer obegripliga än dina frågor isåfall.
Nej du har inte svarat. Med tanke på antaler muslimer i Sverige så kan dessa inte heller anses vara några stycken. Frågan kvarstår alltså.

Men det går ju inte att säga. Det är otroligt många människor. Alltså, hundratusentals, upp mot miljontals människor. Jag tycker det är galet att folk blundar för sanningen.

Jo det gör jag. Ja, jag vet vad det innebär.

Jag tar det första påståendet på allvar om du kan visa vederhäftig statistik på det.

Om du förstår vad ansvarig utgivare innebär, tycker du verkligen det är ok att skita i de etiska reglerna de följer när det gäller publicering av känsligt material?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 031
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II