Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Varför är det så många som tolkar in en massa som jag inte skriver? Det blir bara fel då.
Jag har aldrig sagt att att jag vet bäst eller "äger psykisk ohälsa". Det enda jag har sagt är att det ska bli mer accepterat att prata om psykisk ohälsa.

När jag var dålig så var jag som en spelpjäs, gjorde inget av egen vilja utan behövde en blåslampa på mig ett tag.
Just prata om det hade inte gjort det bättre kanse tom motsatsen för mig, det jag behövde var att komma igång med att göra saker igen inte bara ligga i sängen, är otroligt glad för dom som drog mig med ut på både trav, galopp, fika, ut med hundar mm mm även om jag inte var den roligaste just då och det med fokus på att börja uppskatta saker igen, skulle det pratas om mitt mående hade jag troligen gått ner mig mer.

Sedan började jag med vad jag kallar självskade beteende (jag hade/har en spärr som hindrar mig från att skada mig själv så bad andra göra det åt mig), det döljde jag men inte av skam utan för att jag visste att folk skulle försöka få mig att sluta vilket jag ju inte ville, idag vet några om det och andra inte, urvalet är inte för jag skäms för det utan för att några skulle må dåligt av att veta det då dom skulle ta på sig att inte upptäckt och hjälp mig under tiden.

Att inte prata om det behöver inte betyder att det beror på skam utan kan ha helt andra orsaker.

Men det som är så dumt är att många hävdar att tabut inte finns. Det gör det. Det är så jäkla idiotiskt att blunda för det. Sen att en personligen inte upplever det, det är ju bara bra. Men att inte förstå att det ÄR svårt och ibland omöjligt för många att prata om det. Jag fattar det inte.
Nu är det elva sidor skrivna och du har hittills inte lyckats få någon att förstå hur det tabut ser ut. Det enda vi har förstått är att du anser att det finns ett tabu. Så återigen hur kan något vara ett tabu (förbjudet, oberörbart osv osv) när det dagligen finns artiklar om saken i dagspressen där det tom är kända personer som berättar om det? Vad är det i ett ämne som diskuteras öppet i samhället som är tabu (förbjudet, oberörbart osv osv)?

Men det som är så dumt är att många hävdar att tabut inte finns. Det gör det. Det är så jäkla idiotiskt att blunda för det. Sen att en personligen inte upplever det, det är ju bara bra. Men att inte förstå att det ÄR svårt och ibland omöjligt för många att prata om det. Jag fattar det inte.

Att ha svårt att prata om något är inte samma sak som att det är TABU. Hur svårt är det för dig att förstå?

Nu är det elva sidor skrivna och du har hittills inte lyckats få någon att förstå hur det tabut ser ut. Det enda vi har förstått är att du anser att det finns ett tabu. Så återigen hur kan något vara ett tabu (förbjudet, oberörbart osv osv) när det dagligen finns artiklar om saken i dagspressen där det tom är kända personer som berättar om det? Vad är det i ett ämne som diskuteras öppet i samhället som är tabu (förbjudet, oberörbart osv osv)?

Det är jättekonstigt att ingen har förstått. Det är många som skäms över sin psykiska ohälsa. Det är också många som vill tysta ner det. Förstår du nu?

Varför är det så många som tolkar in en massa som jag inte skriver? Det blir bara fel då.
Jag har aldrig sagt att att jag vet bäst eller "äger psykisk ohälsa". Det enda jag har sagt är att det ska bli mer accepterat att prata om psykisk ohälsa.

Nej det är verkligen inte det enda du har sagt.
Du påstår att det finns ett STORT TABU och det är inte sant. Eller så förstår du inte innebörden av ordet tabu.

Ett återkommande problem i dina trådar @Saeta är att du ger ord en helt annan betydelse än vad de faktiskt har och det spelar ingen roll att många talar om vad det betyder, du envisas ändå med att använda fel ord i sammanhang där de inte hör hemma..

När man dessutom i kombination med det hela tiden talar om för folk att ens egna åsikt är den enda rätta, sanna och att alla andra har fel, ja det funkar liksom inte om man vill nå fram till folk och om man vill diskutera.

Att ha svårt att prata om något är inte samma sak som att det är TABU. Hur svårt är det för dig att förstå?

Hur svårt är det för dig att förstå? Det finns en STOR SKAM kring psykisk ohälsa. Tabut finns kvar, men självklart är det inte i närheten av vad det var förr. Alltså är det bättre. Men det är inte bra. Många skäms.

Ett återkommande problem i dina trådar @Saeta är att du ger ord en helt annan betydelse än vad de faktiskt har och det spelar ingen roll att många talar om vad det betyder, du envisas ändå med att använda fel ord i sammanhang där de inte hör hemma..

När man dessutom i kombination med det hela tiden talar om för folk att ens egna åsikt är den enda rätta, sanna och att alla andra har fel, ja det funkar liksom inte om man vill nå fram till folk och om man vill diskutera.

Har jag sagt att min åsikt är den enda rätta och att alla andra har fel?

Hur svårt är det för dig att förstå? Det finns en STOR SKAM kring psykisk ohälsa. Tabut finns kvar, men självklart är det inte i närheten av vad det var förr. Alltså är det bättre. Men det är inte bra. Många skäms.

Det är inte samma sak att många skäms som att det finns ett tabu. Om du ska köra dina korståg är det nog bra om du använder rätt ord för som du märker blir diskussionen väldigt sned.

Det är jättekonstigt att ingen har förstått. Det är många som skäms över sin psykiska ohälsa. Det är också många som vill tysta ner det. Förstår du nu?
Jag skäms över att jag är dålig på att klippa gräsmattan, tvätta bilen, städa bilen, att jag är tidsoptimist m.m. Är även dessa saker tabu?
Att folk skäms över sin psykiska ohälsa är ett problem men det gör fortfarande inte att ordet tabu är applicerbart i sammanhanget om vi diskuterar på samhällsnivå. Diskuterar vi på individnivå så kan det givetvis vara tabu men då handlar det ju fortfarande om vissa sociala sammanhang, uppfostran och liknande saker som är kärnan i problemet.

Fast det gör ju andra också när jag säger emot.
Det alla säger emot är din använding av ordet tabu. Din använding är felaktig. Vill du nå ut med ett budskap är det viktigt att du använder rätt ord för att framföra det för annars förstår ingen vad du säger.
Om någon kom fram till dig och sa "Vilken ful tröja du har på dig" hur skulle du då reagera om den personen blev förvånad över att du blev ledsen och påstod att du fått en komplimang.

Det är inte samma sak att många skäms som att det finns ett tabu. Om du ska köra dina korståg är det nog bra om du använder rätt ord för som du märker blir diskussionen väldigt sned.

Det blir den tyvärr ändå oavsett vad jag använder för ord. Det är nog för att folk här inte håller med mig bara.

Jag skäms över att jag är dålig på att klippa gräsmattan, tvätta bilen, städa bilen, att jag är tidsoptimist m.m. Är även dessa saker tabu?
Att folk skäms över sin psykiska ohälsa är ett problem men det gör fortfarande inte att ordet tabu är applicerbart i sammanhanget om vi diskuterar på samhällsnivå. Diskuterar vi på individnivå så kan det givetvis vara tabu men då handlar det ju fortfarande om vissa sociala sammanhang, uppfostran och liknande saker som är kärnan i problemet.

Exakt. Då finns det ju ett tabu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 031
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II