Vi har visat min "bebis" i helgen

Ankan

Trådstartare
Min åring var på unghästmönstring i helgen. :) Tyvärr kunde jag inte vara med själv så min snälla sambo ställde upp och visade henne.

Både häst och sambo skötte sig bra (mycket fundersam häst och inte helt hästvan sambo men det hade gått bra iallafall) :love:

Eftersom jag inte har någon som helst erfrarenhet av visning av hästar och dessutom är ny inom "islandsvärlden" skulle jag gärna vilja veta vad som är bra poäng och vart gränser för 1:klass osv är (jag TROR jag vet men är inte helt säker).

/Ankan

Sv: Vi har visat min "bebis" i helgen

Grattis!
Har du någon bild på din bebis?

Jag ska åka och titta på åtminstone två unghästmönstringar i år, Grevagården (Skövde) och Vrigstad.
Jag har också en åring men han är så ful att jag väntar till nästa år med att visa honom.
Jag vet inte hur poängsystemet vid fölmönstring fungerar, jag trodde inte det gavs poäng utan bara omdöme.

Jodå jag har bilder men dom flesta blev väldigt suddiga :crazy: Här är en iallafall:
Söt

Jag vet inte alls hur det normalt fungerat men vi fick poäng på henne.

Numera finns inte 1:a och andra klass utom i människors huvuden, idag stambokförs ston med en totalpoäng av 7.50 eller högre för hingst gäller 7.75.

Unghingstar med hög BLUP kan få begränsad betäckningstillstånd för exteriör under en säsong, för ston finns inget sådant eftersom det går bra att avla även på obedömt sto.

Unghästmönstring ger en indikation på hur sakerna ligger till. :D

Senast ändrad:

Jo att det är en indikation är jag förstås väldigt medveten om. :)

Då är min nästa fråga vart låg gränsen innan då (kan u vara roligt att veta vad folk pratar om :p )?

Min flicka gick först i sin klass men eftersom dom bara var två känns det inte som att det säger så mycket.

Mellan 7.50-7.99 klass 2, 8 och därutöver klass 1.

Men detta är totalpoäng, både exteriör samt ridegenskaper som fö väger lite tyngre.

Senast ändrad:

Om en unghingst får toppoäng på en unghästmönstring men, inte har så hög blup, kan den ändå få begränsat betäckningstillstånd?

Om jag inte missminner mig helt galet nu, och iså fall får ni rätta mig. Men jag tror det krävs minst 120 i BLUP och en godkänd exteriör bedömning för att det skall vara möjligt, övriga får vänta tills att de även kan bedömas i ridegenskaper också.

Sorry... ja det var jättesvårt att ta kort för solen stod helt fel så man såg inget alls nästan så bilderna togs mest på chans... :crazy:
Tur att ett kort blev ok i alla fall!
Ja hon står inte så fint i of men det är ju ett ok kort :D !!

Så här står det på SIF:s hemsida om man tittar lite snabbt:

1. Unghingstar 2-4 år*. Erhåller begränsat betäckningstillstånd t.o.m. 4 års ålder på totalt 10 ston om följande kriterier är uppfyllda:
* Godkänd härstamningskontroll
* lägst 115 i BLUP, är godkänd veterinärt samt erhållit ett omdöme vid exteriörbedömning

2. Unghingstar 3-4 år. Erhåller begränsat betäckningstillstånd t.o.m. 4 års ålder på totalt 10 ston om följande kriterier är uppfyllda:
* Godkänd härstamningskontroll
* har 110 -114 i BLUP, är godkänd veterinärt samt erhåller lägst 8,0 vid exteriörbedömning

* Min kommentar: tror det står fel på hemsidan. Nr 1 torde vara 2-3 år, nr 2 avser då 3-4 år. Verkar mest logiskt med tanke på blupen också.

3. RÅDGIVANDE BEDÖMNING HINGSTAR
* Endast exteriörbedömning
* Behöver inte härstamningskontrolleras
* Kan ej få betäckningstillstånd

Alltså, en unghäst- eller fölmönstring ger inte avelsbedömningspoäng, det gör inte heller en rådgivande bedömning. För poäng och betäckningstillstånd räknas enbart avelsbedömningarna.

För de yngre hästarna är också Blup:en A och O, eftersom det inte finns så mycket mera att gå på där och då.

:bow: Tackar för den rättelsen, men jag tror faktiskt att det står rätt på Nr 1.

Skall tre och fyraåringar då klara sig utan exteriörbedömningen om blup:en är tillräckligt hög (alltså över 115)?!

Det gör dom egentligen inte, eftersom det krävs ett omdöme.

Tokmaja skrev:
Sorry... ja det var jättesvårt att ta kort för solen stod helt fel så man såg inget alls nästan så bilderna togs mest på chans... :crazy:
Tur att ett kort blev ok i alla fall!
Ja hon står inte så fint i of men det är ju ett ok kort :D !!

Jag är så nöjd att jag har kort alls :bow: Blev ett par där hon är söt men dom blev lite suddiga istället

Tack snälla för hjälpen i helgen :bow: :bow: :bow: :bow:

har du inga i rörelse?? kul att jämföra, även om de är lite suddiga...
min hittar du under "kastrera unghingst"-tråden

/M

Nej tyvärr inga i rörelse (dom filmade då), inte från då iallafall. Skulle kanske kunna släppa henne i paddocken någon dag och fota då om du vill se :p Men jag har ett par andra stillastående (dom har jag lagt i en tråd på Gnägg :p )

Jag har tittat på bilderna på din och han ser fin ut...gillar färgen :D

Senast ändrad:

Grattis! Hon ser verkligen söt ut, härlig uppsyn!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka