VGW-bältet, gör det själv

Lejonelle

Trådstartare
Var läste jag om någon som gjort ett VGW-bälte genom att vända en vanlig sele upp och ned? Måste ju varit här på Buke Hundforum. @Migo var det du som hade den geniala iden? Har försök söka men inte hittat tråden igen.

Jag var inne på det, provade fästa kopplet där fram på y-selen men den är lite stor i nuläget så det blir inte riktigt bra. Ska prova med mina andra selar också. Vill inte betala 500 kr för lite nylonband och en ring.

Jag har en VGW-sele och önskar att jag sytt ihop något själv istället. Förbaskat dyr och riktigt dålig passform.
Testa dock att se hur det blir om man drar i selen där ringen ska sitta. VGW-selen tar imot i armhålorna på min hund och det är inte alls poppis.

Har testat att bara sätta kopplet där framme på en vanlig Y-sele. Men det blir ju såklart att sele sätter sig snett, trycker på olämpliga platser och inte har speciellt bra passform. För den ska ju faktiskt flytta på sig, det är meningen med den selen. Därför väljer jag att inte köpa en. Men den är otroligt dyr, min hund avskydde den (hon provade en kompis) och kliade sig hela tiden och ville knappt gå. Och det var ändå rätt storlek osv. Så jag skulle nog rekommenderat att komma på ett bättre alternativ till att få hunden att gå fint faktiskt. Vad jag märkt så är det inte speciellt bra paddning heller, så jag skulle inte vilja använda den. Men du kan ju testa först genom att enbart sätta kopplet där framme (knöt fast mitt) så får du samma funktion så kan du ju bestämma dig senare om du vill köpa eller inte! :)

En bekant till mig köpte en billig H-sele och satte fast kopplet där fram vid behov. Det fungerade jättebra för henne och selen passade mycket bättre på hennes hund än vad VGW-selarna hade gjort.

Var läste jag om någon som gjort ett VGW-bälte genom att vända en vanlig sele upp och ned? Måste ju varit här på Buke Hundforum. @Migo var det du som hade den geniala iden? Har försök söka men inte hittat tråden igen.

Det finns alternativ att köpa också, många föredrar selar från Metizo (svensk entreprenör!) framför VGW.

Mina har nyss fått Zero DC-selar och jag är så nöjd!

Mina två har Metizo och den funkar super. Sitter bra och hundarna blir väldigt trevliga att gå med på tätt befolkade platser. De gillar selarna och drar inte alls.
Känns bra också att det är en svensk handsydd sele :)

Kapar tråden lite, jag är ju inte riktigt för hjälpmedel likt vgw selen över längre perioder som permanent lösning men undrar om just denna typ av sele har någon större nackdel?

En vän till mig skaffade för ett år sedan en valp av mindre ras, valpen är nu en ganska viril unghund som gärna drar i kopplet hela tiden. Till saken hör att min vän har några diagnoser (bor på ett boende mm) vilket gör att hon inte alltid har så lätt med belöning och bestraffning utan detta kan bli lite huller om buller vilket gör att en promenad kan bli ganska besvärlig för dem båda.
Eftersom jag aldrig använt selen själv vill jag inte tipsa henne om den innan jag forskat runt lite bland dem som faktiskt själva använt selen. Att den har dålig passform är ju ett minus...

Är den lika lätt att knäppa på som en vanlig sele?

Jag har inte mina selar som permanent lösning istället för att träna hunden att gå lydigt i koppel. Mina hundar har alltid fast brett läderhalsband till vardag. Båda mina hundar är lydiga, drar inte i kopplet, gör inte utfall osv. De är två fullt fungerande trevliga hundar.
Min ena hund, anledningen till att jag skaffade Metizo-selen, han kan hänga sig i halsbandet på något konstigt vis om det blir mycket folk, han blir lite ivrig ja, men inte stark. Jag släpper efter kopplet så fort han gör sådär men ändå har han lyckats tuppa av några gånger och ramlar omkull på sidan. Han vräker sig inte i kopplet och han drar inte, utan står still eller går lugnt men lägger lite vikt framtill i halsbandet och innan jag hunnit förstå att det var en sådan situation så har han börjat vingla redan. Det går så fort. Enligt veterinär är det inte fel på honom men han lyckas nog att med väldigt liten kraft ge sig själv tryck på precis fel ställe just när han blir lite till sig. Spelar ingen roll vilken typ av halsband han har.

Pga detta har Jag alltid Metizon på så fort vi ska på något där det är lite folk ( marknad, trav, parkpromenad osv) och det har aldrig hänt igen. Och efter att ha börjat ha Metizob på honom så känner jag vilken otroligt mycket bättre koll man har på hundarna bland mycket folk med den typen av sele än halsband. Så därför har nya hunden också en nu. Så det handlar inte om att maskera ett problem, utan jag känner att jag har större kontroll och bättre kontakt i selen bland mycket folk. Och mina hundar stormtrivs i den.
Och skulle det bli en situation där det blir drag så är selen bra mycket mer pedagogisk än halsband, och ergonomiskare.

Just att koppla fram på bringan tycker jag personligen ger bättre stabilitet och bättre känsla bland mycket liv och rörelse. Får inte alls samma stabilitet och känsla om jag kopplar uppe på manken. Om jag har kopplet sträckt, men inte hårt, så känner jag mycket tydligare i handen vad hunden gör eftersom bogen rör sig tydligare än manken. Så känslan och signalerna blir tydligare.
Tycker jag :) därför använder jag dem, inte för att slippa träna gå i koppel.

• Gilla
Reactions: Is
@millispillis Mina stör inte i armhålorna. Beror nog på hur du passar in dem!
Mina hundar älskar sina selar och de trycker ingen stans. De är ställbara överallt så det går att passa in dem perfekt.

Kapar tråden lite, jag är ju inte riktigt för hjälpmedel likt vgw selen över längre perioder som permanent lösning men undrar om just denna typ av sele har någon större nackdel?

Är den lika lätt att knäppa på som en vanlig sele?

Jag föll till föga och åkte och köpte en vgw idag efter att ha hittat en till bra pris i rätt storlek. Har provat den idag och hunden har gått väldigt fint men vad det beror på är svårt att säga. Värmen, den ovana känslan eller att just ingenting hände som utlöste ett våldsamt intresse.

Selen kan justeras på olika sätt och jag har försökt att få till en bra passform idag, tycker nog att rörelseglädjen har påverkats en aning (syns när han springer lös). Vanesak eller inte riktigt rätt justerad? Vid drag i kopplet rör sig selen men i övrigt ligger den still.

Den är väldigt lätt att sätta på. Jag sätter min hund, sätter mig själv framför, sätter frambenen i benslingorna och så drar jag upp selen, den knäpps i ett spänne på ryggen.

Att jag kände behov av ett hjälpmedel beror på att min unge slyngel är både stor och stark och jag har en valp också. Jag jobbar hårt med lydnaden hela tiden men jag behöver kunna lämna till hundvakt ibland och då känner jag, kontrollfreak som jag är, att alldeles för mycket kan hända.

Jag känner att jag förtydliga att jag inte dömmer någon som använder sig av selen utan det är mer min egen åsikt om mitt eget sätt att träna hund och förstår att det absolut finns bra anledningar till att använda selen :) av den anledningen funderade jag somsagt också på om detta kunde vara ett alternativ för min vän eftersom det för henne är viktigt att kunna hantera och hålla ordning på sin hund själv så att det inte blir ännu en grej "hon inte klarar". Tror ja ska kolla upp om hon har tittat på någon liknande sele :)

Vi har använt VGW-sele på vår hund sedan min tränare tipsade oss om den. Det blev en otrolig skillnad redan från första promenaden och vi är nu inne på vår tredje storlek, då hon växt så det knakat. Hon var bara valp när vi införskaffade oss den första och vi tränade fortfarande mycket med att gå bra i kopplet, men med halsband (som vi hade då), blev det ovälkomna ryck i hals och nacke om hon glatt studsade mot något el.dyl. Detta kändes inte alls bra och jag är väldigt tacksam över att vi fick tipset om VGW-selen.

Jag tycker att den är jättetrevlig + att den inte verkar på hals och nacke och hjälper även ägaren som slipper ryck i sina armar och axlar. Däremot ska man ju självklart fortfarande jobba på kontakten med sin hund och inte låta selen göra jobbet, men på vägen dit är den ett ypperligt hjälpmedel! Har sett halti-selar (heter dom så?), men jag upplever dem inte lika stabila.

Jag är också lite positivt överaskad. En oväntad effekt blev att jag plötsligt märker att valpen drar i koppel, hittills har det nog drunknat i att allt fokus hamnat på slyngeln. Nu hinner jag koncentrera mig på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Nota
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 081
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 669
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025