Jag har inte mina selar som permanent lösning istället för att träna hunden att gå lydigt i koppel. Mina hundar har alltid fast brett läderhalsband till vardag. Båda mina hundar är lydiga, drar inte i kopplet, gör inte utfall osv. De är två fullt fungerande trevliga hundar.
Min ena hund, anledningen till att jag skaffade Metizo-selen, han kan hänga sig i halsbandet på något konstigt vis om det blir mycket folk, han blir lite ivrig ja, men inte stark. Jag släpper efter kopplet så fort han gör sådär men ändå har han lyckats tuppa av några gånger och ramlar omkull på sidan. Han vräker sig inte i kopplet och han drar inte, utan står still eller går lugnt men lägger lite vikt framtill i halsbandet och innan jag hunnit förstå att det var en sådan situation så har han börjat vingla redan. Det går så fort. Enligt veterinär är det inte fel på honom men han lyckas nog att med väldigt liten kraft ge sig själv tryck på precis fel ställe just när han blir lite till sig. Spelar ingen roll vilken typ av halsband han har.
Pga detta har Jag alltid Metizon på så fort vi ska på något där det är lite folk ( marknad, trav, parkpromenad osv) och det har aldrig hänt igen. Och efter att ha börjat ha Metizob på honom så känner jag vilken otroligt mycket bättre koll man har på hundarna bland mycket folk med den typen av sele än halsband. Så därför har nya hunden också en nu. Så det handlar inte om att maskera ett problem, utan jag känner att jag har större kontroll och bättre kontakt i selen bland mycket folk. Och mina hundar stormtrivs i den.
Och skulle det bli en situation där det blir drag så är selen bra mycket mer pedagogisk än halsband, och ergonomiskare.
Just att koppla fram på bringan tycker jag personligen ger bättre stabilitet och bättre känsla bland mycket liv och rörelse. Får inte alls samma stabilitet och känsla om jag kopplar uppe på manken. Om jag har kopplet sträckt, men inte hårt, så känner jag mycket tydligare i handen vad hunden gör eftersom bogen rör sig tydligare än manken. Så känslan och signalerna blir tydligare.
Tycker jag
därför använder jag dem, inte för att slippa träna gå i koppel.