Veterinärkostnader

MissFideli

Trådstartare
Min dröm är att nån gång kunna köpa/låna häst igen.
Men efter alla sjuka häst-historier så drar man sig ju för veterinärkostnaderna som kan uppstå.

Hur ligger dom till för vanligare åkommor och hur ligger självriskerna? På katt så är det typ 1100+15% självrisk.
Vet att det är svårt att svara på, men ge gärna exempel.

Sv: Veterinärkostnader

Vad menar du med de vanligaste åkommorna? Kolik? Hälta? Sårskada?

Jag har 2600 i självrisk + 20%.

Ja, precis så. Som sagt så kan man ju aldrig säga vad en hälta går på, men skriv gärna exempel.
Har du lägsta självrisk? På katt kan man välja lägre självrisk mot högre premie och tvärtom då.

Ingen aning om jag har lägsta självrisk, men jag vet att man kan ha andra självrisker!

Jag har betalat allt från 3 000 kr till 15 000 kr i hältutredning. (När det blev så sjukt mycket pengar så var det för
att vi röntgade halva hästen... och ULade.) (MR är inte billigt det heller.)

Kolikanfall beror helt klart på när hästen bestämmer sig för att bli sjuk och hur pass sjuk. Har kostat som mest
runt 35 000 kr när hästen låg inlagd på klinik för kolik. Inte någon operation.

Sen så fungerar min försäkring hur bra som helst och dom har alltid betalat allt - 2600 och 20% på summorna ovan.

Just nu så har ju min häst fång och det är inte heller en billig historia, 8 dagar på klinik och specialbeslag och massor av medicin...

Jag funderar helt klart på att ge upp det här med hästar pga veterinärkostnader. ;)

Senaste veterinärbesöket har jag inte fått räkningen på än,för var in igår,men gången innan så:

Sårskada: Sedering,rengöring,dränering,på klinik,penicilin och smärtstillande 10 dagar,1600:-

Försäkringen har jag en självrisk på 2600:- och 15% har jag för mig,så var ju ingen ide att blanda in dom.

I går öppnade vi en hovböld,gipsade hoven,gav en stelkrampsvaccinering,sedering,samt raspade tänder,har ingen aning vad det slutar på,men jag och maken gissar på 2600-3000:- men återkommer om det när räkningen kommer! :)

Är dessa priser före eller efter försäkringen gått in?

Det är jätteintressant att få veta, så tack för att ni delger!!
Jag hade min katt inne i torsdags: sedering, ögonskölj (för att kolla eventuella sår), komplett blodprovskontroll, röntgen av munnen, borttagning av tandsten och en extra sköterska (elak katt) gick på 4800 innan försäkringsbolaget tagit sitt. För lite jämförelse.

För sårskadan så vart det 1600:- INNAN försäkring,så där var det ingen ide att blanda in dom,då jag har en självrisk på 2600:-.

Den andra räkningen har vi ju bara gissat på (alltid lika spännande.. :grin: ) så där vet jag inte vad det slutar på,men på den hästen har vi en fast självrisk på 4100,så då kommer vi antagligen inte heller behöva använda försäkringen.

Däremot kan det ju bli mer skador under självriskperioden,så då kan man ju lämna in äldre räkningar då och få ersättning för dom,så vart det för hunden. Där har vi en självrisk på 2100:- har jag för mig,först veterinärbesöket i April gick på 1900:-,dvs ingen ide att koppla in fb,andra veterinärbesöket i Juni gick på 1500:-,då direktreglerade jag den och den förra, och jag behövde bara betala ett par hundra på den räkningen,så även om en nuvarande veterinärkostnad inte täcker upp till självrisken så kan det ju bli fler besök. Det är ju endå 125 dagar det gäller,nästan 4 månader,så det kan ju bli många skador/återbesök på det.

Dom flesta veterinärbesök för oss har dock aldrig kommit upp i självrisksumman ens,så vi har inte utnyttjat försäkringarna så ofta,men det känns tryggt att ha dom iallafall,speciellt nu när gammelvovven börjar bli till åren och få diverse krämpor,men jag tror att det är första gången på över 8 år jag faktist använt hans försäkring nu i år...

Förra hästen vart halt,hältutredning och allt,röntgen,behandling,återbesök för en till behandling,samt återbesök igen,slutade på runt 20.000:- ca,var röntgen som drog iväg,men då hade jag en fast självrisk på 4500:-,var det enda jag betalade,vart inte ett öre till.

Vi röntgade vovven sist vi var in,då gick det på närmare 5000:-,så fort man röntgar skenar pengarna,tyvär...

Senast ändrad:

Hej!

Jag har självrisk 1800 + 20%. Medicin ingår.

Min ponny fick fång i slutet av juni. Efter 3 vet.besök & 2 medicinkurer blev han bättre. Gick på ca 5300 kr innan ersättning från försäkringsbolaget.

För ca 3 veckor sedan fick han en ful strölröta, rätt mycket av strålen fick skäras bort så veterinären kom ut & gav stelkrampsspruta i och med att den andra går ut i jan. Den räkningen gick på 1600 kr.

I förrgår var det dags igen :cry:. Han har nu fått en sårskada i hornhinnan efter en taggbuske. Fick salva av veterinären samt recept att hämta ut mer på. Återbesök om 10 dgr. Har ingen aning om vad det kommer gå på men då det infallit under självriskperioden så dras inte de 1800 av igen.

Mvh Mussea, som hoppas detta var det sista nu

Hej!

Jag tror jag har en självrisk på ca 2500 plus nån % på resterande belopp. Att jag inte har så bra koll är för att jag inte längre orkar räkna på det.

Jag har genomlidit diverse hältor, skador, en operation och en massa annat. Är det bara en skada vid ett tillfälle är det inte lönt att ta det på försäkringen, fast i mitt liv kommer alla olyckor hela tiden, så jag börjar lära mig att använda försäkringen på en gång.

Skador kan bli hur dyra som helst. En svag hälta kan tex visa sig vara en hålvägg som måste skos om på klinik var 4e vecka = 1500/gång för 2 hovar och då går det inte ens på försäkringen.

Så att säga vad det kostar är helt beroende på, men jag har definitivt börjat fundera på att sluta med hästar pga alla skador och kostnader..

/Lavinia, knyppling verkar som en bra hobby..

Som Lavinia påpekat, skador kan bli hur dyra som helst. :crazy: Det är väl egentligen bara miljardärer som skulle få ha häst.:cool:

Inte bara det; fastän man trott att man haft djuret är ok försäkrat, så kan det visa sig att man enligt bolagets synsätt inte kommer att få ett enda ruttet öre ens vid större skada. :angel: Kan verkligen inte rekommendera *gri* men tror inte andra bolag alltid är bättre heller. :mad:

Alltså. Fundera på om ni måste ha en försäkring överhuvudtaget, och lusläs det finstilta, för min bittra erfarenhet är att det ändå är alla pengarna i sjön. :devil: Man kan tex köpa sig en bättre tävlingshäst för samma summa istället ! :devil:

Min "lilla" häst har lyckats med en del.. Jag ska se om jag kommer ihåg allt.

Smällt framknäna i boxdörr (skönhetsfel - vätska utanför leden) 4000 + bandagebyte 2000 för 3 dagar då hon rev av det gång på gång. Detta skedde 2 ggr på 4 år.

Blindtarmskolik 6 dagar på djursjukhus 20 000 (mkt dropp).

Sparkskada - behövde ej sys, bara bandageras + penicillin 4000 kr (distriktsvet).

Senskada - hästen var blockhalt - bandagering + smärtstillande inför transport från sommarbetet - 4000 kr.

Kolik - distriksvet - Koll + kramplösande - 4000 kr.

Förstoppningskolik med akutbesök kvällstid + 3 dagar på klinik - 10 000 kr.
Hovbölder i olika former och omgångar - 5000 kr/gång.

Genomgående hovspricka med röntgen, sjukbeslag, böjprov, återbesök osv - 30 000 på 6 mån.

Misstänkt fångreaktionsundersökning med tillhörande röntgen 4000 kr.

En kur med metacam - 900-1000 kr (ersätts oftast inte utan extra-försäkring). Detta halvår har jag avverkat 3 kurer.

Jag har en vet.vård-försäkring på 60 000 var självrisken utgör 2800 + 20%. Kostade i år 3500 inkl. A1 Livförs. på 8000 kr.

Jag har betalat 600 kronor för en lättare lymfangit, samt 1000 för en kontroll av knölar i juvret. Detta på tre år. De flesta hade nog inte kontaktat vet för det här, men jag är en nervös hästägare.

Min häst som fick en fraktur som opererades i våras slutade räkningen på i runda slängar 10 000 det var alltså vad jag betalade. Hade jag fått betala hela kalaset hade det legat på i lika runda slängar 50 000

Under de 10 år jag haft min valack har jag i grova slängar betalat lite drygt 150 000 för veterinär och medicin. Han har dock kissing spines, pålagringar båda fram, knäledsinflammation h bak och har blivit opererad två gånger för cancer. De senaste två veckorna har vi behandlat en hälta v fram. 6100 för två gånger hos veterinär, medicin ovanpå det. Får tillbaka ca 2700 av försäkringsbolaget.
Men men, vi är inte klara än. Återbesök på onsdag igen!
Trots alla dessa kostnader som ibland tvingat mig att ta både "vanliga" och privata lån är han värd varje öre, ingen får mig att må så bra :love:

Jag förstår din tanke.
Min kissetant här hemma har fått inflammation i bukspottskörteln. För att få reda på det har det kostat drygt 15000, varav jag betalt 5000. Besöket igår innehöll:
Sedering, dropp, ultraljud av buken och en ordentlig blodprovstagning. Samt 900 i akutavgift för att jag åkte in akut. Sammanlagt gick det på 10500 nånting. Men då tog försäkringsbolaget det mesta, och jag betalade 1600.

Min blev 22 år innan jag tog ut nåt på försäkringen, ca 6000 betalade jag själv. Så utslaget på 15år har jag betalat 35000 i premier och 6000 själv. Fått tillbaka ca 4000.
Vad som varit smartast ser man ju nu men hur skulle jag veta?

en bekants häst fick kolik, åkte in, blev opererad. Låg inne i 9 dagar, Var hemma några dagar, fick återfall, åkte in, var inne 3 dagar till för observation. Totalt ca 95000 kr. Så det är verkligen inte billigt när det händer nåt sånt!

En annan kompis häst fick först sitt griffelben avsparkat, nån månad därefter fick hon en maginfektion och fick åka in akut. Bägge tillfällena hände såklart sent en helg.. Efter återbesök för benet och undersökningar för magen var hela försäkringsbeloppet på 50 000 förbrukat. Hon låg inne totalt 6 dagar.

Mina hästar "ta i trä" har aldrig behövt akut veterinärvård. Jag har behandlat mot lindrig smärta en gång, och en häst hade en liten bula på halsen som jag behandlade med metacam. Vid bägge tillfällena var det redan inbokade veterinärbesök. Så de kostade mig max 500 kr extra plus medicin. Så jag har haft tur!

Min häst fick en "vanlig" foderstrupsförstoppning en fredagskväll för någon vecka sen, lunginflammation som komplikation. Kostnad 16'000. Min försäkring har 2600 i självrisk + 25%. Så det kan bli väldigt dyrt för en skitsak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 996
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka