Veterinärkostnader

Sv: Veterinärkostnader

Eller lika dyra..

Vaccinerade min för 2 år sen med privatvet., endast influensa.. Kostade 1000 kr! (ok 999 eller nåt sånt fånigt). För EN spruta.. Vet bodde dessutom max 3 km bort.

I vanliga fall brukar jag betala 350/spruta, så det var en rätt rejäl chock när fakturan damp ner.

Men annars håller jag rent generellt med om distriktarna- de brukar dessutom inte alltid vara så bra på hästar. Hade DV tagit min förra pållas mugg på allvar hade pållan kanske levt idag, men dom valde att titta på muggen från 2 m håll (ja, jag fick betala för besöket) och sen skriva ut lite salva (som bakterierna var resistenta mot).

/Lavinia, undviker veterinärer så gott det går.. inte så lätt när man har olycksfåglar till hästar..

Det jag har upptäckt (min egna erfarenhet nu) är att när det kommer till vetkostnader är distriktare absolut dyrast. Jag har alltid försökt att anlita privatpraktiserande och i vissa fall pratar vi halva priset! Besiktade en häst med distriktare, gick på 1900 kr. Gjorde samma bes hemma med min vet, 1000 kr.. Så distriktare undviker jag in i det längsta!

Det jag har upptäckt (min egna erfarenhet nu) är att när det kommer till vetkostnader är distriktare absolut dyrast. Jag har alltid försökt att anlita privatpraktiserande och i vissa fall pratar vi halva priset! Besiktade en häst med distriktare, gick på 1900 kr. Gjorde samma bes hemma med min vet, 1000 kr.. Så distriktare undviker jag in i det längsta!

Fast jag måste säga att många Distriktare är mycket kompetenta. Av alla distriktare jag haft ute, ca 10 st, är det bara 2 som jag känt att de inte är välkomna tillbaka. Men jag tar inte ut veterinärer för att kolla hältor osv, då åker jag till klinik. Distriktare tar jag ut för akuta grejer, sårskador, provtagningar osv. Annars åker jag faktiskt iväg, men jag anser också att jag har så pass mycket erfarenhet att jag kan avgöra när en veterinär inte kan göra så mycket på hemmaplan.

Men för att vaccinera en häst behöver man oftast inte en så kompetent veterinär, då kan man ta den billiga.

Ja fast nu pratade jag inte kompetensen, utan priset.

Som jag skrev är det MIN egna erfarenhet. Än sålänge har jag haft turen att ha duktiga hästveterinärer omkring mig som inte är distriktare.

Ja det är ju olika, som sagt, min egna erfarenhet.
Själv vaccinerade jag min häromveckan och det + att han kollade tänderna på bägge mina kostade 980 kr.

Min har också stått på klinik för mugg, veckovis, men det har faktiskt aldrig landat på över 20 papp. *peppar peppar, ta i trä*

Var glad för det. Min 2 åring fick någon liten stickskada där muggen var så vandrade in i kotsenskidan :( Därav eländet.

Min häst har fått besök av veterinären en gång. Naturligtvis sent en lördagkväll ;) tror det gick på ca 3600 innan försäkringsbolaget gick in. Då var det misstänkt fång, så lite undersökning av allmäntillståndet, smärtstillande spruta, butta för 10 dagar (tror jag) och rådgivning. Inte jättefarligt för jourtid ändå!

Min förra häst, fullblod, skadade sig på ett eller annat sätt hela tiden. Har en hel bok med förrätningsunderlag från den hästen! Denna gången ville jag ha något lite mindre skadebenäget så jag köpte mig en fjording. *peppar peppar*

Senast ändrad:

Självrisk runt 2600 per skadeperiod som varierar mellan bolagen på ca 90-120 dagar , samt 20% rörligt i övrigt . Standard nu för en normalförsäkring bolagen jämförda emellan .
Sen beror det ju på hur du har hästen försäkrad . En standard a1 täcker tex inte mediciner . Och hur högt du försäkrar hästen i veterinärvård .
En skada som kräver en vecka på klinik ( utan operationer men vissa ingrepp som tex spolning av led) landar på runt 20-30 papp bara där . Har du vet vård 50 tusen och en sån vecka infaller i början av försäkringsåret, och sen hästen får fler skador under året är snart de 50 tusen förbrukade och då betalar du vidare helt ur egen ficka .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 996
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka