Veterinärkostnader

Sv: Veterinärkostnader

Jag har Agria men har aldrig behövt använda försäkringen till våra tre hästar ;) Har turen att ha väldigt friska djur :D Har varit någon smågrej som varit för lite för att försäkringen ska täcka. har väl en självrisk på 2500 kr.

Ett tips är att skaffa en frisk häst ;) haflinger och nordsvensk är friska hästar och därmed också billiga att försäkra.

Jag har en fast självrisk på 1900 kr, väldigt skönt att slippa de där procenten som raskt ramlar iväg till mycket pengar.....:crazy:

skulle inte vilja säga att det är så rasbundet, jag. båda mina senaste pållar har varit av friska, långlivade raser, båda har prickat diverse sjukdomar och skador ändå.

jag tror mer det handlar om att hitta en häst som redan bevisat att den är åt det friska hållet, dvs en något äldre häst.

lavinia,

Jag har fyra hästar. (hur i hela friden gick det till?)

Två av dem har veteranförsäkring - 2800 kr i självrisk + 20%.
Fölet A1 med samma självrisk som ovan

Hingsten liv med användbarhet + veterinärvård - självrisk 2700 kr (annat bolag än de övriga)

Har varit hos veterinären med hingsten några gånger nu pga tillväxtfel i munnen och vi är uppe i dryga 10 000 i veterinärkostnader - vilket inte täcks av försäkringen alls. Förhoppningsvis är han färdigbehandlad inom ett år, vill inte ens tänka på vad det kostar i slutändan... Dessbättre är han den enda som behövt veterinärvård på många år så det fanns pengar sparade på veterinärkontot.

Veterinärkostnader kan ju som andra säger bli hur dyra som helst :(

Iaf så har jag två hästar, ett eng fullblod och en islandshäst.

Fullblodet är försäkrat såhär:

A1 veterinärvård 120 000kr
Plus tillägg
Hältor/rörelsestörningar tillägg
A1 Liv och Användbarhet 30 000kr

Självrisk 2800kr + 20%

Pris: ca 9000kr/år

Islänningen är försäkrad såhär:

A1 veterinärvård 120 000kr
Plus tillägg
Hältor/rörelsestörningar tillägg
A1 Liv och Användbarhet 45 000kr

Självrisk 2800kr + 20%

Pris: ca 4500kr/år

Har mina hästar försäkrade hos Agria.
Där kan man välja om man vill ha 30000, 60000 eller 120000kr i vet vårdsförsäkring.
Man kan även välja självrisk mellan 1800+20%, 2800+20% eller 5000+20% vilket såklart påverkar premien.
Jag kommer nog att ändra till 5000+20% i självrisk till nästa år för att få ned premien lite.
Änsålänge har jag inte använt mig av mina försäkringar.

Förra året blev islänningen halt och distriktsvet fick komma ut akut, självklart en storhelg ;)
Kostade 2500kr för att få en spruta, å då fick jag dessutom den äran att berätta för vet vad hon skulle göra med min häst eftersom hon var mest van vid kor..
Tur för mig att jag har bra kontakt med min hästs uppfödare som råkar vara vet på Strömsholm så jag kunde ringa och fråga henne vad vi skulle göra :love:
Såfort det blev vardag åkte vi iaf till hemmakliniken för röntgen, tror det kostade 2900:- så jag hade kunnat utnyttja försäkringen men gjorde inte det..

På min 22-åring har jag inte tagit ut något på försäkringen på sju år. Hon har inte behandlats akut på den tiden, det enda hon gjort förutom vaccination är att kolla tänder och någon knöl. För mellan sju och åtta år sen var hon däremot halt i ett helt år, men jag har inte behövt använda försäkringen sen hon friskförklarades.

Nu har jag pinsamt dålig koll på min självrisk :o men jag brukar räkna på runt 2500 och så 15-20% rörlig. Ofta vill jag bara klä på mig skygglapparna och du vet.. Inte minnas ;)

Förra helgen hade jag en häst inlagd på klinik för ont i fötterna. Misstänkt fång. Det som gjordes var att dra av skorna och promenera fram och tillbaka i stallgången. Sen sattes det på ett par tofflor, typ rehabvariant av easyboots. Jag räknar kallt med att den natten ~16h totalt där inne kommer att kosta runt 4000:-. De hade velat behålla till måndag och då gjort eventuell röntgen och ny utredning om hon "kan" släppas iväg hem (kortare transport). Jag ringde dagen efter och kollade om hon var bättre i fötterna för det enda som gjordes där var ju smärtlindring och vänta till måndag. Jodå, hon mådde bättre och vi åkte på återbesök i stället=billigare. Återbesöket gick till strax under 4000.

Anledningen till min gissning var att min andra häst nattade på klinik lördag-måndag efter en olycka. Där bandagerades hon då hon hade ganska djupa sår (in till ledfickorna) från en rätt rejäl vurpa på asfalt. Det gick till någonstans mellan 8000-9000:-. Jag hade kunnat hämta henne på söndagen men då var jag för handikappad för att hämta henne efter samma vurpa och det skadade inte att hon övervakades av veterinär en dag till.

Jag har tyvärr ingen superbuffert då mina hästar tydligen ska slå sig varje gång jag kommer upp i 5-siffriga belopp. Jag har tillgångar att ta till om det krävs men det krävs ett par dagar för att få fram. Om det är kris och panik ändå har jag några inom släkt/familj att fråga som inte brukar ha sjuka hästar. Det mesta går att lösa om det är panik. Vet även en som hade många och stora problem med sin häst som fick betala på avbetalning från en klinik som endast vill att man betalar på plats. Förslaget var då deras eget.

Kan lägga till att sen får man ju väga och fundera över biten var någonstans man drar gränsen för utgifterna. På min äldre häst, 22 år med fånghistorik skulle jag aldrig lägga några jättesummor i veterinärkostnader (om nu inte prognosen var riktigt god). Anledningen är att när det drar iväg så kan det mycket väl hända att det är lång rehab också, om det nu inte är en röntgen eller liknande som kostar. Jag skulle aldrig buköppna en så gammal häst exempelvis. Inte heller gå igenom ny fångperiod med klinikbesök var 5:e vecka, boxvila etc. Anledningen är inte att hon inte är värd det (hon är värd ALLT guld i världen) utan för att hon är värd bättre än boxvila och smärta sina sista år.

har också en gammal dam, tog bort försäkringen för några år sedan då premien bara blev dyrare och dyrare samtidigt som livbeloppet sjönk. Har bara två gånger behövt ta ut veterinär till damen under mina 12 år som hennes ägare, för ca 10 år sedan för en hälta och för ca 4 år sedan för kolik. Inget av besöken har kommit upp till självrisken jag hade på 2600:- så när damen fick koliken och jag fick höra att veterinären gjort vad hon kunnat och det var Strömsholm och buköppning (med lång boxvila till följd) som gällde om det inte blev bättre på några timmar. Tog då beslutet att inte utsätta henne för det varken då eller i framtiden. Känns bra att ha fattat beslutet att hon får somna in om det blir någon allvarligare skada eller sjukdom. Damen är hästen i mitt liv, min första och sista häst, men hon är värd så mycket att hon ska ha det bra varje dag under resten av sitt liv, när hon inte längre mår bra får hon somna in och jag får skaffa mig en annan hobby

Jag har 2800 i självrisk + 20% rörligt

Nu senast hade hästen dragit på sej en muskelbristning i bakknät. Har lagt ut runt 10 000 i veterinärkostnader och fick tillbaka 900 kr. Försäkringen täckte tydligen inte muskelskador eftersom dom hävdar att det kan läka ut av sej självt, jättekul....

Min förra häst fick en jättestor sårskada plus avsliten sena, kom in under en helg och hon stod kvar ett par dagar på kliniken. Har för mej räkningen slutade på 17 000 nånting, fick betala 7000 och resten tog försäkringen. Sen var det en del återbesök också, men eftersom det var under samma självrisk period så betalde jag ju bara 20% så återbesöken blev ju inte så dyra.

Har haft ute distrikatare för kolik känning, gick på straxt under 3000 så då använde vi inte försökringen.

Jag har inte haft problem med försäkringen hos varken Agria eller Folksam.

Var oense om livbeloppet på en ponny men det var eg bara detaljer, veterinärvården har de alltid ersatt.

*kl

Och som sagt, det kan bli hur dyrt som helst. Det finns försäkringar med fast självrisk utan rörlig del. Men är hästen försäkrad i ett bolag sedan länge är det dumt att byta.

Jag tror IF har fast självrisk också? Eller så har de slutat med det. När jag hade Patsy i Folksam hade de fast. Bra grejjer :D

Det jag har upptäckt (min egna erfarenhet nu) är att när det kommer till vetkostnader är distriktare absolut dyrast. Jag har alltid försökt att anlita privatpraktiserande och i vissa fall pratar vi halva priset! Besiktade en häst med distriktare, gick på 1900 kr. Gjorde samma bes hemma med min vet, 1000 kr.. Så distriktare undviker jag in i det längsta!

Vad det gäller försäkring så är det oftast livvärdet som kostar. Min häst kostar ca 6500 kr/år. Av det är ungefär 4000 kr premie för livförsäkringen. Har jag hästen i 10 år så har jag nästan betalat livförsäkringen på honom. Så funderar på om det verkligen är värt det.,.

Inte läst alla svar men kan ge exempel.
Min 2 åring fick mugg förra året, en punkskada som sen ledde till inflammation.

Vi hade vet vård 60 000. Självrisk på 2800 + 20%.

Hon var 500 kr från bli utförsäkrad när hon äntligen var friskförklarad och då stod hon totalt 7 dagar på klinik, sen röntgen, böjprover, UL osv osv.. På det tillkom alla mediciner etc.

För något så "enkelt" som mugg. Så från vår ficka la vi ut över 20 000 kr. Resten täckte försäkringar, sen resorna till och från klinik mm.

Senast ändrad:

Min har också stått på klinik för mugg, veckovis, men det har faktiskt aldrig landat på över 20 papp. *peppar peppar, ta i trä*

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 996
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka