Veterinärers tystnadsplikt och försäkringsbolag?

Sv: Veterinärers tystnadsplikt och försäkringsbolag?

Vilka bolag lägger på reservationer?
QUOTE]

Sveland. Dock så gör det inte alltid det, men jag tror det är kopplat till pris också, men det jag noterat är att de hakar på småsaker (vet det hos flera som har S med).

Nickis införsäkrades i elfte timmen, dvs såpass gammal att året efter hade de vägrat nyteckna. Jag hade haft henne i flera år, och svarade på frågan 'Har hon varit sjuk/skadad' helt ärligt med: Nej aldrig minsta lilla, eller jo förresten hon kliade av sig päls på manken för flera år sen. Fick behandling av vet och det har aldrig återkommit'. 25 K i liv Reservation hudsjukdomar (gick att häva efter X tid dock, vilket jag också gjorde)

V flyttade från ett bolag till S, 20 K och inga res. Höjde honom till 30 efter några år, utan besiktning, inga res (trots att han haft skadeuttag). Ytterligare några år senare höjde jag honom till 40 mha veterinärbesiktning. Markering HB högt annars UA. Res hältor BB på höjningsdelen (det säger jag inget om) men också reservation rygg. Efersom han en kort period i samband med erlichiosen hadeont i ryggen (då var han också halt runtom, så vet inte varför de satte på ryggen). Finns ingen anmärkning på ryggen i vetbes. Jag blev grinig och tyckte 'vafan', och lyckades förhandla så att reservationen blev hävbar, och skickade in ett intyg där vet övertydligt konstaterade att 'det finns ingen som helst ömhet eller liknande i ryuggen, full rörlighet, mycket god muskling' och sen hävde de det dock.

Vet även från flera i nära bekantskapskretsen som fått red för små saker i intyget, typ 'ärr HB' och så kommer en reservation.

Det är de som ibland kräver vetintyg vid övertagande av försäkringen med. 'Stjärnflickans' P, där tog ju köparen över befintlig försäkring, fanns inte en massa skadeuttag heller. De krävde veterinärbesiktning (och om den inte hade varit UA hade de satt reservationer i samband med övertagandet)

Jag kan spontant känna att det inte borde vara tystnadsplikt på djurvård. Varför har man infört detta?

Speciellt djur som är i avel borde vara offentliga uppgifter.

Vilka åkommor/skador kan vara så pinsamma att man inte vill att någon annan ska veta om dem?

KL
Det dataprogram som dom flesta kliniker har läggs nya ägaren in på djurets journal. Alltså djuret har en journal oavsett hur många ägare som har varit inne på kliniken med det.

Låter märkligt och opraktiskt. Så vitt jag vet brukar man skapa en ny journal med ett nytt patientnr då djuret kommer in med en ny ägare.

Jag kan spontant känna att det inte borde vara tystnadsplikt på djurvård. Varför har man infört detta?

Speciellt djur som är i avel borde vara offentliga uppgifter.

Vilka åkommor/skador kan vara så pinsamma att man inte vill att någon annan ska veta om dem?

Ja varför är det tystnads plikt på djurvård:confused:

Verkar ju som gjort för oärliga människor att luras:mad:

Jag håller med dig om det, särskilt eftersom det också rör sig om ganska stora summor, både i inköp och behandlingar. :crazy:

Hur skulle det vara om hästars sjukjournaler alltid följde hästen? Att nuvarande ägare hade full tillgång till all medicinsk dokumentation som berör hästen, oavsett vad det än gällde? Då skulle det kanske inte vara lika lätt att lura tilltänkta köpare?

Men är inte detta nått som är tänkt att lättare kunna följas upp i och med hästpassen,om nu veterinärerna vore noggrannare att kräva pass vid behanlding osv.

Men är inte detta nått som är tänkt att lättare kunna följas upp i och med hästpassen,om nu veterinärerna vore noggrannare att kräva pass vid behanlding osv.

Det syns ingenstans i mina hästars pass att de åkt jojo på klinik, att 2 av 3 har rtgförändringar etc. Det enda som syns är att de är undantagna från humankonsumtion. Och det är lätt att 'bortförklara' om man vill. Jag kryssar den rutan på ALLA hästar såsnart jag får passet i min hand. Av den enkla anledningen att annars måste jag registrera mig som foderföretagare.

(Innan handlade det ju om att de fått livstidskarensmedel, men det säger ju bara ATT de fått det, inte VARFÖR. Kele fick det av receptfritt bisolvon mot lite hosta som föl, de andra har fått det av butta)

Så passet säger ju som sagt ingenting egentligen för de allra flesta ridhästar.

Jo,jag vet att det ser ut så,men var det inte tänkt så från början att passen skulle alltid vara med och behandlingar skulle skrivas in,har för mig jag har några sådana blad i mina hästpass

Jo,jag vet att det ser ut så,men var det inte tänkt så från början att passen skulle alltid vara med och behandlingar skulle skrivas in,har för mig jag har några sådana blad i mina hästpass

OM hästen ska gå till humankonsumtion ja. Då ska behandlingar skrivas in. Och då kan man följa mer. Men de flesta ridhästar får ett kryss för 'ej humankonsumtion' och behandlingssidorna är rena.

Men, även för humankonsumtion, alla behandlingar behöver inte skrivas in, utan 'bara' "behandlingar med läkemedel som innehåller substanser som inte är upptagna i bilagorna I - IV till rådets förordning (EEG) nr 2377/90." Där finns ju dock en hel del vanliga medel/substanser, men som sagt, myyyycket syns inte där, och det ger långt ifrån en heltäckande bild.

Passen kom ju inte till för ev köpare så, utan för att förhindra att hästar behandlade med specifika medel kom in i humankonsumtionsledet för tidigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 972
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 552
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 554
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 005
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka