Veterinärbesikta 18 årig häst vid köp eller ej?!

M

Mayara

Vi funderar på att köpa en ponny som vi provridit 2 ggr och gillat till dottern. Ponnyn är 18 år och en läromästare som gått på ridskola i många år. Hästen skall användas till att lära sig rida på och som hobby/skogsluffningshäst.

Det vi vet om hästens hälsa är att den har tendens till sommarexem i man och svans och behöver täcke. Den har torra och fina ben och mycket bra hovar så vitt jag kan bedöma. Priset är under 15 000 kr. Hästen är inte försäkrad med kan försäkras med Agrias nya Veteranförsäkring tills den är 21.

Det som talar för en besiktning är ju att den har några år på nacken och att det kan medföra mer kostnader om den har t.ex. luftrörs- eller hjärtproblem. Ett böjprov vet jag inte om det säger så mkt på en så pass gammal häst. Longering kanske mer i så fall.

Det som talar emot är ju kostnaden för besiktning i förhållande till priset. Jag behöver inte heller intyg för att försäkra för 15000. Vet inte heller om jag får ta hem och besikta med "min" veterinär eller om säljaren vill göra det. Litar i så fall inte på att det blir seriöst om jag inte är med. Säljaren är hästhandlare. (Vilket kanske talar FÖR en besiktning... :angel:) Där finns iofs ATG-kliniken på knuten.

Hur göra?

Sv: Veterinärbesikta 18 årig häst vid köp eller ej?!

Det är klart du ska besiktiga. Det är ju bra att få veta status på hästen och det är ju bra att göra en koll så att du inte köper på dig problem som kan bli väldigt dyra och tråkiga. Det är så klart ingen garanti men en viss säkerhet är det ju.

Jag hade besiktigad, speciellt med hästens förflutna. Alla har någon åkomma

Nu vet jag inte vad du har för kunskapsnivå, men är hästen ohalt vid longering på lite volt, och trevlig, så skulle jag köpa utan besiktning.
Jag ser ingen anledning att hålla på och böja ihop benen på en 18-årig häst.

Jag hade besiktigat. Gör det som en hälsokoll av hjärta, lungor, rygg, mm.
Böjprov kan ni ju försöka undvika om hästen är ohalt på rakt o böjt spår.
// Linda

Oavsett hur du gör med besiktning, så har du självklart rätt att som köpare välja din egen veterinär.
Och som du också säger, en "liten" besiktning skadar ju inte med tanke på hjärta och lungor. Böja är kanske inte så tillförlitligt. Många äldre hästar kan ju visa lite hälta vid böjprov utan att det behöver betyda något.

Tänker som du: böjning säger inget i det här fallet. Hästen har jättetorra och fina ben. Inga gallor över huvud taget. Känner nog som du att jag har råd att chansa. I det här fallet är det ju hästens huvud vi värderar högst eftersom min dotter har haft lite dålig erfarenhet av tidigare "kaxig" ponny!

Jag hade inte heller besiktigat. Risken finns ju om du gör det att du får reservation på försäkringen för saker som egentligen saknar betydelse för användningsområdet.
Sedan har du ju om du köper som privatperson av en hästhandlare lite fördelar rent juridiskt och behöver inte besiktiga själv.

Menar du som konsumentköp? Är inte helt säker på att den här hästhandlaren har registrerad firma... Snarare på "hobbybasis" = privatperson = svarta pengar... :angel:

Jag hade inte heller besiktigat. Risken finns ju om du gör det att du får reservation på försäkringen för saker som egentligen saknar betydelse för användningsområdet.
Sedan har du ju om du köper som privatperson av en hästhandlare lite fördelar rent juridiskt och behöver inte besiktiga själv.

Jag håller med, jag hade inte heller bes med de uppgifter som TS lämnat.

Dock så hade jag kanske begärt att få se ev journaler på ponnyn då ser man ju om den har något i bagaget

klart du ska besiktiga. kan vara mkt som hästhandlaren dolt eller undanhållit (eller rent av inte vet om). tycker dock en vanlig gårdsbesiktning med longering och böjprov räcker. jag köpte en 17 år gammal ponny förra året, han gick igenom böjprov ua. om hästen inte går igenom så ÄR det något fel i lederna. därmed inte sagt att det behöver betyda att den inte är ridbar, då leden sällan utsätts för den belastningen den får i ett böjprov.

Senast ändrad:

Håller inte med om att det måste vara något FEL i lederna om man får reaktion vid böjeprov. Precis som vi människor är hästar olika stela och reagerar olika på att böjas. Jag anser att böjprov är något man tar till som ett diagnostiskt verktyg om man tycker att en häst inte rör sig normalt t.ex. med ryttare eller i longering, inte som ett självändamål för att bedöma om hästen är frisk i sina ben. Det är inte svårt att böja fram en markering om man böjer fel. Har tyvärr inte tillräckligt stor tilltro till våra "gårdsveterinärer" för att lita på att de böjer rätt. Dessutom brukar de inte göra fraktionerad böjprovokation och då missar man ju i alla fall de nedre lederna, och provet säger då inte mycket.

*kl* Be att få ta hästen på prov en månad! Fungerar det då så strunta du i att besikta om du tycker det känns okay!

Har redan kollat om vi har "bytesrätt" om det inte skulle funka, men det gick de inte med på. Förstår jag i och för sig eftersom jag aldrig lämnar öppet köp eller prövotid när jag säljer hästar själv.

klart du ska besiktiga. kan vara mkt som hästhandlaren dolt eller undanhållit (eller rent av inte vet om). tycker dock en vanlig gårdsbesiktning med longering och böjprov räcker. jag köpte en 17 år gammal ponny förra året, han gick igenom böjprov ua. om hästen inte går igenom så ÄR det något fel i lederna. därmed inte sagt att det behöver betyda att den inte är ridbar, då leden sällan utsätts för den belastningen den får i ett böjprov.

Nej det behöver inte betyda att något är fel i lederna om en häst reagerar på böjprov. Ju äldre hästen är desto sämre rörlighet har de i lederna.

du säger ju i mot dig själv... dålig rörlighet och stelhet ÄR ett fel, som uppkommer vid många års slitage.

om hästen tex har ont i båda frambenen så kommer den inte halta initialt.

Nej det behöver inte betyda att något är fel i lederna om en häst reagerar på böjprov. Ju äldre hästen är desto sämre rörlighet har de i lederna.

Stämmer, precis som med oss människor.

Givetvis är det svårare att upptäcka om hästen är halt på båda fram eller båda bak eller gud förbjude: på alla fyra. Men om en 18-årig häst böjs och har 0,5-1 grad på alla fyra, vilket nog inte är speciellt ovanligt, innebär det då att den är halt, tycker du? Vad ska jag göra med resultatet? Leta efter en annan 18 årig barnponny och lägga ut 1500 på att få reda på att den inte heller går igenom böjprovet... ;)

Jag anser att det är dags att fundera på om en häst är halt/har ont någonstans när man kan se det i hagen, när den longeras eller rids/körs, börjar avlasta eller om den på något sätt börjar bete sig annorlunda så att det finns anledning att misstänka smärta. Om man misstänkt att något är fel kan ju böjprovet ge en indikation på var det sitter. Men man vet ju inget exakt om man inte gör en ordentlig hältutredning där man släcker leden för att se var det onda sitter. Sedan finns ju alltid risken att man bara behandlar symptomen och inte den riktiga orsaken...

Jag skulle besiktiga. Kanske inte på klinik, men i alla fall en gårdsbesiktning av en veterinär du litar på och kan diskutera med. Kan framkomma småsaker som inte betyder något, men även något större som gör att du tvekar på själva köpet.

Jag köpte en 17-åring i somras. Fick en 1-a på ett ben på böjprovet och fick veta att han ser sämre på vä öga. Veterinär och jag bedömde att det inte i den åldern var något hinder till det jag skulle ha honom till, dvs som läromästare men ej tävla.

Jag är lite delad i frågan. Jag köpte min ponny när han var 18, och vi gjorde ingen besiktning. MEN då hade vi haft honom på foder i ett år. Men innan vi tog honom på foder hade han genomgått besiktning och hade runt en halv grads böjprovshälta på ett par ben. Något som vi faktiskt förbisåg helt och hållet då hästen var absolut haltfri under ridning och fullt användbar.

Om jag inte tänkt använda hästen till någon hårdare ridning/tävling skulle jag kunna köpa en obesiktad häst.

Är det inga stora pengar inblandade så hade jag inte böjt. Låtit vet kolla igenom vanlig hälso undersökning. Tycker inte man skall böja så gamla hästar, men det är upp till var och en.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 330
Senast: Lobelia
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 159
Senast: Targa
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 936
Senast: cirkus
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka