Veterinärbesikta 18 årig häst vid köp eller ej?!

Sv: Veterinärbesikta 18 årig häst vid köp eller ej?!

Vi funderar på att köpa en ponny som vi provridit 2 ggr och gillat till dottern. Ponnyn är 18 år och en läromästare som gått på ridskola i många år. Hästen skall användas till att lära sig rida på och som hobby/skogsluffningshäst.

Det vi vet om hästens hälsa är att den har tendens till sommarexem i man och svans och behöver täcke. Den har torra och fina ben och mycket bra hovar så vitt jag kan bedöma. Priset är under 15 000 kr. Hästen är inte försäkrad med kan försäkras med Agrias nya Veteranförsäkring tills den är 21.

Det som talar för en besiktning är ju att den har några år på nacken och att det kan medföra mer kostnader om den har t.ex. luftrörs- eller hjärtproblem. Ett böjprov vet jag inte om det säger så mkt på en så pass gammal häst. Longering kanske mer i så fall.

Det som talar emot är ju kostnaden för besiktning i förhållande till priset. Jag behöver inte heller intyg för att försäkra för 15000. Vet inte heller om jag får ta hem och besikta med "min" veterinär eller om säljaren vill göra det. Litar i så fall inte på att det blir seriöst om jag inte är med. Säljaren är hästhandlare. (Vilket kanske talar FÖR en besiktning... :angel:) Där finns iofs ATG-kliniken på knuten.

Hur göra?

SJÄLVKLART SKA DU BESIKTA! :eek::eek::eek:

Jag köpte min dam, när hon var 17 år och vi gjorde en gårdsbesiktning, samma dag som jag åkte ner för att hämta henne. Säljaren fick springa med henne på rakt spår och sen longerade vi henne på böjt spår, för hästen blev lite "knas" :love: pga att hennes årshingtson showade i hagen bredvid... :rofl: Böjprov gjordes inte, men i övrigt full koll.

När vi sedan gick in för att skriva papper, tog säljaren fram veterinärintyget från sju år tidigare när hon hade köpt hästen och intygen kunde vara KOPIOR på varandra, enda som var noterbart var svullna kotsenskidor bägge bak, samt knappnålshuvudstora melagnom runt anus och svansrot.

Min häst är idag 25 år, har fortfarande svullna kotsenskidor som ändå hålls i trim med motion, koll på foder, nattskydd vid behov och numera ärtstora melagnom runt anus och svansrot, piggare och fräschare än någonsin :bump:.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Håller absolut med bla IngelaH !! Det är dyrt och trist att ha en halt häst :crazy: bättre att få veta vad man har i snöret :D

Det beror ju på. Vet folk som köpt hästar för runt 10 000kr utan att besikta men då har de hästarna också varit försäkrade för det priset.

Risken finns ju att försäkringsbolaget kräver besiktning pga hästens ålder

ursäkta om jag lämnar ämnet lite men det är bara ett litet sidospår, när man besiktigar en häst inför ett köp då gör man det för att man själv ska veta vad man köper, och för ev försäkringsbolag. Finns det någon annan anledning till att besiktiga? Hur fungerar det här med att köpet går tillbaka, hur påverkar besiktningen det om det skulle visa sig vara något fel på hästen?

ursäkta om jag lämnar ämnet lite men det är bara ett litet sidospår, när man besiktigar en häst inför ett köp då gör man det för att man själv ska veta vad man köper, och för ev försäkringsbolag. Finns det någon annan anledning till att besiktiga? Hur fungerar det här med att köpet går tillbaka, hur påverkar besiktningen det om det skulle visa sig vara något fel på hästen?

Om det är ngt fel på hästen vid besiktningen, skulle i varje fall inte jag köpa den förrän säljaren åtgärdat felet och fått OK, vid ny besiktning.

Är hästen ordentligt besiktad, med böjprov, röntgen och liknande lär det nog mkt till innan köpet kan gå tillbaka om det inte finns något kryphål där man kan bevisa att felet KAN ha funnits tidigare.

Och som när jag köpte min häst stod i kontraktet att "hästen köps i befintligt skick" och vid normal gårdsbesiktning, hittades som sagt inget särskilt fel. Och hade då något inträffat, så hade jag nog haft mkt svårt att få köpet att gå tillbaka, då jag köpte den i "befintligt skick".

ok, jag kom på en ska när det gäller "i befintligt skick", vet inte om det gäller hästar men det gäller iaf bilar ;) när de säljs som befintligt skick så fungerar de faktiskt och ska fortsätta göra det, vill man som säljare friskriva sig ska man istället skriva "säljes i av köparen godkänt skick" så kan bilen gå sönder i samma ögonblick som man fått nyckeln....

ok, jag kom på en ska när det gäller "i befintligt skick", vet inte om det gäller hästar men det gäller iaf bilar ;) när de säljs som befintligt skick så fungerar de faktiskt och ska fortsätta göra det, vill man som säljare friskriva sig ska man istället skriva "säljes i av köparen godkänt skick" så kan bilen gå sönder i samma ögonblick som man fått nyckeln....

Befintligt skick = Det skick, som köparen har funnit, sett och köpt alltså godkänt det befintliga skicket varan är i. Det är i alla fall det som jag har fått lära mig.

Brorsan sålde en bil i befintligt skick för några år sedan, den startade snällt och köparen fick en halv motor och diverse andra lösa reservdelar som låg som hopplock i kofferten... :angel: Bilen gick 8 mil hem, för köparen och när han stannade den på gården, skar motorn. Det var inget som min bror kunde hjälpa. Utan köparen köpte bilen i befintligt skick.

Senast ändrad:

du säger ju i mot dig själv... dålig rörlighet och stelhet ÄR ett fel, som uppkommer vid många års slitage.

om hästen tex har ont i båda frambenen så kommer den inte halta initialt.

Nej jag anser det inte som ett FEL utan det är helt naturligt att en äldre häst blir stelare dvs rörligheten minskar precis som med alla andra raser människan inkluderat.

Att ha ont och vara stel är absolut inte samma sak

En besiktning kan amn ju göra men böjprov är rätt meningslöst eftersom hästen kommer förmodligen reagera.. Man böjjer inte gamla leder för de är just.. gammla och .. slitna=)

Jag köpte min första häst då hon var 17 år..Jag gjorde ingen besiktning men å andra sidan viste jag vilka de var som sålde och hästen var välkänd i stan om att ha varit frisk hela livet.Hon hade haft samma veterinär i över 10 år så det var bara å fråga henne=)=)

Under de nästan 10 år jag hade henne var hon sjuk 2 ggr en gång pga en spark som vart bra efter 3 månader.
En gång efter en omkullridnig haltade lite någon dag bara!

Jag skulle faktiskt inte ha besiktat.
Ta över den försäkring hästen har idag, om han är försäkrad. Gör en liten hemmabesiktning med lite longering (jag skulle inte ha begärt böjprov) så att du vet för din egen skull, men i övrigt tycker jag det är vettigast att ta över befintlig försäkring.

Fast om han är från hästhandlare är han säkert inte försäkrad insåg jag just...

Jag vet att min kompis skulle försäkra ett 19 år gammalt varmblod och det var det var bara ETT försäkringsbolag som var villigt att ta emot en så gammal häst som nyförsäkrad öht.

KL

Jag hade ett gammalt fullblod som vid18 års ålder tyvärr böjdes.
han visade inget på varken rak eller böjt innan men jag visste att han hade en gammal skada som han inte påverkades försen en vet böjde honom för hårt efter det gick han aldrig rent..
Sen visste jag att de fanns ngt men fortfarande skulle jag aldrig böja en gammal häst. Det har jag ju lärt mig nu..

Är det inga stora pengar inblandade så hade jag inte böjt. Låtit vet kolla igenom vanlig hälso undersökning. Tycker inte man skall böja så gamla hästar, men det är upp till var och en.

Jag instämmer med ovanstående...
...med tillägg att kolla hästens tänder, så att den inte har hakar eller är vass i munnen. Ofta är tandvården eftersatt...

Jag tycker du ska besiktiga! Dels för att få en status på hästen du köper för även om den är billig i inköp så är det inte kul att få vetrinärkostnader för x antal tusen kronor...! är hästen dessutom oförsäkrad kräver väl försäkringsbolaget en besiktning? Risken finns ju att hästen inte går igenom den besiktningen och så står du där med en nyinköpt häst som inte går att försäkra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 330
Senast: Lobelia
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 159
Senast: Targa
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 936
Senast: cirkus
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka