Buck
Trådstartare
Ja nu så menar jag inte att sätta igång med ridning fullt ut, utan bara skritt i hagen, tömkörning och sen sätta igång ordentligt när fölet är avvant och kan åka på unghäst bete/lösdrift. (Brukar väll vara vid 8 månader? Dvs runt mars/april om man betäcka nu. Lagom tills det blir bättre väder och möjligheter att sätta igång stoet.Det är det inte, de flesta brukar låta sin ston gå med fölen tills de är avvanda vid 6-8 månaders ålder.
Jag har ridit sporadiskt från att fölen vart en fyra månader för jag märkte att mitt sto inte var nöjd med att bara gå med föl, men det handlade om en skritt-tur i skogen en eller två dagar per vecka. Det handlade inte om igångsättning utan lite hjärngympa för stoet.
Har sen hört av flera att det är bra "miljöträning" för föl att ha dem bredvid då man tömkör eller har som handhäst. Blir mer naturligt för dem att gå ut och gå med mamman än att man försöker börja med promenader då de är 2-3 år efter att ha gått på lösdrift i 1,5 år.
Stoet var knepig som ung så jag jag väntar mig det värsta från ett föl. Är det ett lätt föl så behöver man ju inte göra lika mycket tänker jag.