Veterinäravgifterna.

Snuffsan

Trådstartare
Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!!

Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut rejält mycket mer i avgift än vad veterinären kostar. Jag tycker att vi gör en koll under våren för att, om det visar sig vara för höga avgifter, kunna skicka en skrivelse till ridsportförbundet ang detta.

Gör så här:
Regionala tävlingar: Kolla hur många ekipage som tävlar under dagen/meetinget. Skriv upp vad vetbesiktningen kostar. Kolla hur många timmar veterinärbesiktningen är öppen.

Nationella: Kolla antal ekipage och hur många timmar vetbesiktningen är öppen. OBS är det msvA är vet på plats hela den dagen!

Sen räknar vi. Kostnaden för vet på helg är 585 kr per timme. Detta är alltså vad klubben betaler via jordbruksverket.

Ett exempel:

Regional tävling, ponny, 29 februari i Långtbortistan.
105 ekipage
Besiktning öppen 8-15. 7 timmar
Avgift 120 kr

Resultat:
105*120= 12600
7*585= 4095
Vinst: 8505 kronor.
Besiktningen borde kostat 40 kronor.

Sv: Veterinäravgifterna.

Håller med dig att Veterinär besiktningen är väldigt dyrt. Tävlar nästan varje helg med olika hästar så det blir ju mycket pengar i vetirinär avgift. Ska kolla det till helgen om det du säger stämmer.

hm. men jag vet att en del klubbar börjat sänka. tex min egen.
vi hade reg. ponny nu i helgen o det kostade bara 60:-

Har dom inte ändrat reglerna för ersättning också?

Håller absolut med om att vetrinärbesiktningen kan vara alldeles för dyr ibland.

Men funderade på det du skrev om regionala tävlingar. Att man ska kolla hur länge besiktningen är öppen. För jag vet att veterinären ofta på regionala tävlingar är kvar hela tävlingsdagen trots att besiktningen är stängd. Om det skulle hända en olycka el liknande. Det måste han ju oxå ha betealt för. Men tror som du säger att avgiften oftast är alldeles för dyr iaf.

Regional tävling, ponny. 17e februari, Alingsås.
148 ponnyer
veterinäravgift 100 :-
Vet. besiktning öppen: 8.00-11.00, 11.30-14.00, 14.30-slut
5,5 h + från 14.30-slut (Vet ej hur länge tävlingen varade... men minst till klockan 18 iaf.)
Vi säger typ 10 h eller ngt då.

148*100=14800
10*585=5850
Vinst = 8950 kr

Borde kostat:
5850/148= 39.527...= ca 40 kr

*Tävling flerdagars (något avrundade antal startande hästar samt timmar då jag inte vet exakt).

Hästar 200 st
Antal timmar totalt med vet närvarande max 25
Veterinäravgift 150 kr

200*300 = 30.000 kr

585*24 = 14625.

Vinst klubben = 15.375 kr

Borde kostat:
14625/200=73.125 = ca 80 kr
(lite marginal måste finnas)

vår klubb brukar ta mellan 80-100 kr för en besiktning. Det som kan vara svårt för klubbarna att beräkna vad veterinären ska kosta för ryttarna är ju antalet starter som kan variera kraftigt, antingen ett stort bortfall eller mycket efteranmälningar. så det är ju svårt att beräkna en avgift som ger plus minus noll tror jag.

själv tycker jag att 80-100spänn är en rimlig summa för vet.bes. Det är ju lätt för oss att sitta å räkna ut vad det borde ha kostat när vi har facit i hand å vet hur många starter det verkligen var. sen tycker jag att när arrangörerna har ett stort anmält startfält å ändå tar ut hög veterinäravgift ( över 100kr i mina ögon högt) är dåligt.

vad tycker ni är rimligt att man ska betala?

Veterinärer är dyra och allt måste gå genom jordbruksverket jag vet att vi har en kostnad på ca. 9000:- för en dag för en vet.
Jordbruksverket skall ha sin del med
/cetzy

Det är inte alls så svårt att beräkna någorlunda, du skriver inte ut någon veterniäravgift förrän i ryttarmeddelandet, då har du antalet anmälda starter och hur många hästar/ponnier det är uppdelat på.

Efter det är det bara att göra en beräkning (med viss marginal, dock inte påslag på 100-150% som verkar vara det vanliga nummera). hur lng tid borde varja klass ta, hur långt innan ska vi ha veternär här = hur lång tid veternären kommer finnas på plats plussar på milersättning mm och därefter delar med antaö anmälda "djur", då får du fram en bra riktlinje, lägg på en 10-15 kr per "djur" så är det en marginal och det är det ingen som klagar över, men som i TS fall lägga på 80 kr så är det lite väl magstakt, så illa kan man bara inte räkna

Skulle det bli mycket strykningar = mindre intänkter i veterinäravgifter så innebär det också att tävlingsdagen blir förkortad vilket innebär lägre veternärkostnader, så det tar ut varandra, lika så åt andra hållet, många efteranmälda = fler veternäravgifter men också högre vet kostanad pga av längre dag.

Det behöver inte bli plus minus noll. Det får naturligtvis finnas marginal. Men när klubbar tjänar 15000 på veterinäravgifterna är något snett.

vår klubb brukar inte skriva avgiften förrän i ryttarmedelandet tror jag. men jag har även varit med om att det har blivit mycket strykningar pga väder ex eller många efteranmälningar. självklart kan ska ju klubbarna debitera för de som inte avanmält sig i tid. men ibland kommer det en hel del efteranmälningar å det är det jag menar med att det kan vara svårt att ha med i beräkningarna. sen tycker jag inte heller att en veterinäravgift på 150 kr är rimligt när arrangörerna har så otroligt mycket starter.

men runt hundringen är väl ändå rimligt?

ja det är väl inte där de ska dra in pengar tycker jag. man kan ju alltid hoppas att det går tillbaka till ryttarna genom premier. (men det kan ju bara gälla storhästtävling i så fall.)

nej jag tycker inte att en sån stor vinst är rimlig.

du kanske läste vad jag skrev om strykningar och efteranmälningar?? Strykningar = mindre intäckter men ockås kortare dag vilket gör lägre veterinärkostnad, och tvärtom med efteranmälningar.
(att anmälningstart mm ska debiteras strukna/de som inte dyker upp ha absolut inte med den här saken att göra så varför du tar upp det begriper jag inte, veterinäravgiften ska då rakt inte debiteras de som strykit sig eller inte dykt upp).

Ibland kan 100 kr vara rimligt men om det faktiska kostnade ligger på under 40 kr så nej då är det inte 150% marginal rimligt i mina ögon, det spelar kanske inte så stor roll för någon som har en häst och tävlar ett par tävlingar om året, men de som har flera och är ute och tävlar en hel del blir det ganska mycket pengar i längden för.

Senast ändrad av en moderator:

ja det är väl inte där de ska dra in pengar tycker jag. man kan ju alltid hoppas att det går tillbaka till ryttarna genom premier. (men det kan ju bara gälla storhästtävling i så fall.)

De pengarna går inte till några premier det är jag övertygad om.

jag tar förgivet att du sitter i en tävlingssektion i en förening som håller tävlingar å då är insatt i alla kostnader. när folk inte dyker upp är det ju inte bara veterinärkostnaden som blir drabbad eller hur? premier osv, ok visst finns det klubbar som höjer å sänker premier vid antal starter, ex färre starter än x halveras premien osv. jag tänkte tanken att "överskott" på veterinären kan gå till annat som kostar arrangörerna.

men oftast så är ju veterinären på tävlingsbanan till en viss tid, om det inte står i ryttarmedelandet så tar ju ivf jag förgivet att veterinären är på tävlingsplatsen tills sista start har gått. säg att veterinären är på plats till kl 14, då kan ju visst antalet efteranmälda eller strukna spela roll eller? för veterinären kan ju inte åka förrän kl är 14 oavsett om 30 ekipage har strukit sig.

Ibland kan 100 kr vara rimligt men om det faktiska kostnade ligger på under 40 kr så nej då är det inte 150% marginal rimligt i mina ögon, det spelar kanske inte så stor roll för någon som har en häst och tävlar ett par tävlingar om året, men de som har flera och är ute och tävlar en hel del blir det ganska mycket pengar i längden för.

Men det kostar ju en del att arrangera tävlingar, men då kanske det är bättre att höja startavgiften istället då än att ta ett snitt på typ 80-100spänn i vetkostnad för ryttare?

klubbarna måste faktiskt få tjäna pengar på sina tävlingar annars vill de inte arrangera = färre tävlingar å längre å åka till. Men jag tycker heller inte att man ska ta hutlösa priser för en veterinärbesiktning, men jag står fast att jag tycker 80-100kr är en rimlig summa.

jag tar förgivet att du sitter i en tävlingssektion i en förening som håller tävlingar å då är insatt i alla kostnader.
Självklart.

när folk inte dyker upp är det ju inte bara veterinärkostnaden som blir drabbad eller hur? premier osv, ok visst finns det klubbar som höjer å sänker premier vid antal starter, ex färre starter än x halveras premien osv. jag tänkte tanken att "överskott" på veterinären kan gå till annat som kostar arrangörerna.
Vid mindre antal starter så blir det mindre i premier eftersom inte lika många blir placerade, så om man inte utlyst väldigt höja premier till de först placerade så bör det inte vara något problem (vid stora premier brukar det dessutom vara vanligast med sponsorer).

men oftast så är ju veterinären på tävlingsbanan till en viss tid, om det inte står i ryttarmedelandet så tar ju ivf jag förgivet att veterinären är på tävlingsplatsen tills sista start har gått. säg att veterinären är på plats till kl 14, då kan ju visst antalet efteranmälda eller strukna spela roll eller? för veterinären kan ju inte åka förrän kl är 14 oavsett om 30 ekipage har strukit sig.

Nej varför skulld e de spela roll, som jag nu skriver för trejde gången, om man räknat med att tävlingen skall ta slut 14 och får in 30 strykningar totalt så kommer tävlingen sluta mycket tidigare vilket innebär att veterinären också slutar sitt uppdrag tidigare och tar då inte ut tid till den som var beräknat från början vilket då minskar den beräknade veterninär kostanden.
Om det blir lika många efteranmälda så betalr dessa också veternäravgift volket blir mer pengar in men också längre tid än planerat för veternären, men detta täcker upp av den veterinäravgift som de efteranmälda betalar.

Som sagt så bör man ta en liten marginal men inte 100-150%.

Tar inte klubbarna ut startavgifter (eller sätter väldigt höga premier) så det täcker deras tävling och tjänar lite på det så få de höja den avgiften inte baka in och försöka gömma det i något annat.

ok, jag förstår ditt resonemang. det är jag som inte uttrycker mig bra. men ibland så är det faktiskt så att arrangörerna inte har veterinär hela dagen, utan sätter en deadline ex kl 14 å man har å klasser som varar längre, hänger du nu med på mitt resonemang? det är då det kanske e svårt att räkna ut det.

Veterinären SKA vara där hela dagen tills tävlingen är slut.

Liknande trådar

Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Jeps
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 597
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
Tävling Flygande besiktning. 100 kr. Ok. Dottern ska hoppa andra och tredje klassen. När hon rider in på framhoppningen finns där ingen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 512
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar