Veterinär stämplat passet?!? :(

T

TheOne

Min häst vaccinerades förra veckan då jag var bortrest. Stallägaren skötte det hela och jag la hästen pass i stallet. Min häst har både sitt gamla galoppass kvar, som inte gäller längre men i det står alla vaccineringar, och sitt nya pass som det tog 7 månader att få och kostade massa pengar!! Nu har veterinären stämplat det NYA passet med ett stort märke "DUBBLETT" och fortsatt skriva vaccinering i gamla passet.... det gamla passet gäller ju inte längre!! Vad ska jag göra, vill verkligen inte betala och fixa med något nytt pass, det var ju rätt rörigt, för att veterinären är en klant!! Jag hade inte sagt något till stallägaren om att det ena var nytt, men tog faktiskt för givet att veterinären skulle veta hur det fungerade med dom nya passen, det har ju ändå varit så mycket på tapeten det senaste året/åren sen det blev lag att alla hästar ska ha pass.... :(

Sv: Veterinär stämplat passet?!? :(

Min häst vaccinerades förra veckan då jag var bortrest. Stallägaren skötte det hela och jag la hästen pass i stallet. Min häst har både sitt gamla galoppass kvar, som inte gäller längre men i det står alla vaccineringar, och sitt nya pass som det tog 7 månader att få och kostade massa pengar!! Nu har veterinären stämplat det NYA passet med ett stort märke "DUBBLETT" och fortsatt skriva vaccinering i gamla passet.... det gamla passet gäller ju inte längre!! Vad ska jag göra, vill verkligen inte betala och fixa med något nytt pass, det var ju rätt rörigt, för att veterinären är en klant!! Jag hade inte sagt något till stallägaren om att det ena var nytt, men tog faktiskt för givet att veterinären skulle veta hur det fungerade med dom nya passen, det har ju ändå varit så mycket på tapeten det senaste året/åren sen det blev lag att alla hästar ska ha pass.... :(

bara rent så där de första som kommer för mig....vet har gjort fel de får dom stå för...inte du!!!och det är fördjäkligt hur lång tid de tar att få dom...de håller jag med om...
cat

Min häst hade också galoppass. Man ska be veterinären föra in de gamla vaccinationerna i det nya passet och sedan ska man skicka in det gamla passet till sgc. Du bode väl ringa veterinären och prata med den och sedan fixa det nästa gång du kallar ut en.

Är du säker på att det är vet som stämplat dublett ? När jag fick passet från SGC på mitt fullblod så var det stämplat dublett redan från dem (även om det inte var sk en dublett pga borttappade handlingar utan precis som du så hade jag hans galopppass innan men bytte ut de som man skall mot nytt EU-pass). Har faktiskt inte kollat med SGC om detta verkligen är rätt, detta med för ju att alla fullblod som får nya pass automatiskt blir kasserade för livsmedel iom att dublett handling innebär detta, nu spelar just den biten mig ingen roll då min gamle kämpe ändå inte skall bli mat den dagen han trillar av pinnen men andra har kanske andra planer för sina fullblod.

Det kanske är så... får nog kolla med galoppförbundet, men jag frågade stallägaren och som han svarade så hade veterinären gjort det, men stallägaren är 70+ (rider in unghästar o tävlar fortfarande;) ) och han hör det han hör och svarar ibland på det han trodde man frågade ;)

Det enda som 'dublettstämpeln' påverkar är att hästen inte får gå till slakt sen. Så det är ju ingen fara på taket eller något du måste göra om/skaffa nytt för det. (och jag tror också det är SGC som stämplat).

Men passet är alltså inte ogiltigt på minsta vis annat än som intyg för att hästen får gå till slakt, för att det är en dublett.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 148
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 426
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025