Veterinär SLU vs Köpenhamns Universitet???

L

Long John Johnson Cat

Jag läser nu till vet i köpenhamn på första året och har förfasats över den typ av upplägg de har. Finns det någon här som läser i sverige och kan berätta vilket upplägg ni har på studierna?

Här i Köpenhamn har vi blockstruktur, vilket fungerar bra i vanliga fall om man BARA har 1-2 ämnen, det måste ha skett en missuppfattning här för vi läser nämligen 4 ämnen samtidigt!!!:eek:

Detta resulterar i att många stressläser och trycker in allting i huvudet så gott det går och efter examen kommer de inte ihåg någonting. Jag har snackat med olika studerande på 3-4 året som berättar just detta. De kommer inte ihåg så mycket de hade önskat eftersom de är tvungna att tentaplugga på det viset.

Jag vill lära mig OCH kunna komma ihåg allting efteråt, det är ju det som är vitsen ;) Jag trodde man skulle slippa "tentaplugg" efter gymnasietiden men det är för 17 precis likadant här :mad: Allt handlar om att bestå tentorna för att sedan skynda vidare till nästa kurs.

Jag är väldigt missnöjd med detta upplägg, i övrigt kan jag inte klaga. De säger att den praktiska delen är bättre i Danmark än i Sverige, men ärligt talat vete 17 om jag inte hellre hade gått i Sverige och kunnat komma ihåg de teoretiska bitarna för att sedan få erfarenhet av det praktiska allt eftersom.

Den praktiska biten kommer ju komma oavsett ändå (trots att man egentligen borde fått den redan i skolan men så är det med nedskärningar), det går ju inte att undgå, teorin kommer man dock inte få allteftersom "per automatik" som nyutexad vet.

Jag vet inte hur det fungerar som nyutexad vet, jag antar att man går lite vid sidan av i början precis som många andra yrkesgrupper gör när de är färdigutbildade, allt från jurister, ekonomer mm mm. Man måste ju komma in i arbetet för det är ju absolut inte som det man är van vid på skolans klinik, alla ställen har sina rutiner osv.

Jag har inte kommit långt in i min utbildning och har därmed inte någon erfarenhet ännu av hur tentorna är, plugget mm. Dock känner jag att det är ganska mycket att hålla fyra ämnen igång samtidigt (Kemi, biofysik, zoologi och veterinärmedicinsk vetenskapsteori). Jag har hört att man kan ligga lågt med kemin eftersom den tentan kommer efter att man tentat de tre andra ämnena (som för övrigt tentas samtidigt!) Dock har jag kommit tillräckligt långt in i utbildningen för att få känslan av att detta är ett dumt upplägg.

Varför inte ha 1-2 ämnen ENBART och köra de under en lite kortare tid, enbart fokusera på dessa och sedan tenta och gå vidare. Istället för att köra 4 ämnen parallellt under en längre tid? Ingen variant tar längre tid än den andra, så varför då inte köra på upplägg nr 1?

Varför de har bestämt att ha blockstruktur vet jag inte, men jag kan tänka mig att de vill att man har vissa kunskaper inom kemin t.ex. innan man börjar med cellbiologin. Tydligen vill de att man ska ha basic skills inom alla ämnen innan man går vidare till resterande, men vad för nytta gör det om den informationen går in genom ena örat och ut genom det andra?

En följdfråga är: KAN förflyttningar till SLU göras och vilka krav ställs för att få igenom en förflyttning?

edit: Vet-utbildningen i Köpenhamn är den tredje tuffaste utbildningen i Danmark, jag vet att det inte är någon dans på rosor, det är ett riktigt hårt slit, så de upplysningarna behöver jag inte få. Med tanke på den irrationella studeistrukturen borde utbildningen nu vara uppe i den andra tuffaste utbildningen - med resultatet att man kommer ut som en nollad vet :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär SLU vs Köpenhamns Universitet???

tack så mycket jag ska titta där :)

Är det ingen här som också undrar över detta eller har egna erfarenheter från Sverige?

INGEN?!?!?!

Jag fick reda på att de børjade med blockstruktur før att vara internationella. Man skulle kunna læsa kurser på kort tid.

Anledningen att de kør 4 kurser parallellt nu istællet før normala två vid blockstruktur, ær att de lade till något kallat "Differentiering" i slutet på år 4. Den sjæl 6 månaders studietid och dærfør ær nu allt ihoptryckt vilket resulterar i 4 kurser parallellt.

Det ær till differentieringen man ska ha høga betyg på tentorna før dær får man næmligen vælja en liten typ av inriktning, dock ingen stor indelning som ær avgørande før vilken typ av veterinær man blir. Man ær godkænd både som stor- och smådjursveterinær ændå. Jag tror det handlar om typ två kurser dær man får vælja inriktning på dom, så det ær inte alls avgørande och det gør tydligen ingenting om du inte har haft tillræckligt høga betyg på tentorna och missar att få læsa om hæst och istællet hamnar på livsmedel t.ex.

Kontentan av detta ær att det verkar som vi læser betydligt mycket mer æn de i Sverige. Jag har ænnu inte kollat Sveriges schema, men jag hørde av någon att de bl.a. inte læser vår kemi och inte heller læser vår biostatistik.

OM man vill flytta till Sverige måste man dessutom hoppa ner ett år, vilket kænns helt sjukt med tanke på vilken studietakt vi har hær och hur mycket vi læser på kort tid, vi borde ju få hoppa øver ett år snarare ;)

Nåvæl, fortfarande ingen som har ngt att sæga om detta?

tack tack :)

Hu jag är inte avundsjuk på dig!

Lite OT. Men har alltid undrat vad skiljer den svenska vs danska antagningen till veterinärutbildningen? Är det lika svårt att komma in där? Har hört att det ska vara lättare, annat upplägg? eller vad?

Gira -nyfiken i en strut.

Läser själv till sjuksköterska och vi har sedan den 3/9 haft tre större examina (muntliga) samt tentar skriftligt på fredag. Måndag åttedar börjar vi läsa ny kurs och tentar efter en vecka. Så här håller det på. Ibland läser vi två kurser parallellt.
*morr* de som går årskursen över hade ett skriftligt arbete att lämna in på den kursen vi ska tenta nu. Men i år är det Bologna-anpassat och nu ska här tentas vilt :crazy:

Det har, iaf fram till nu, varit lættare att komma in i Danmark. Snittet har legat på allt från 18 før nga år sedan och i år tror jag det var 19.6 eller nåt. Nær man enbart søker in på betyg søker man in via kvot 1.

Att søka in via kvot 2 innebær att man har arbetslivserfarenhet enligt ett visst poængsystem. Man tjænar olika poæng beroende på vad man jobbat med. Att jobba på klinik tror jag ger 2 poæng i månaden, jobbar man med produktionsdjur ger det 4 poæng i månaden. I år kom det in ovanligt många via kvot 2, tror det var 50%. Det ær ett førsøk av skolan att førsøka få in fler killar, lyckades inte så jættebra då det fortfarande ær ca 10% killar (14 killar och 177 tjejer).

I år kom det bara in 36 svenskar mot førra året då det blev ramaskri av danskarna då hela 50% av de intagna var svenskar. Nu minskar de ner och jag tror det kommer bli svårare i framtiden (både som svensk och dansk). Fler och fler upptæcker ju att man kan søka hit vilket antagligen trissar upp betygen till 20.0 som i sverige.

Jag tror mest det ær svenskarna som trissar upp den økade svårighetsgraden att komma in men det ær ju bara en teori. Faktum ær att en svensk får lite førdel nær dennes betyg øversætts till det danska systemet, så svenskarna har egentligen lættare att komma in æn danskarna.

Så ser det iaf ut, jag kom in på kvot 2 efter att ha jobbat i två år med produktionsdjur, mina betyg ær inte mycket att hænga i julgranen. Minimum måste man ha ca 14.9 før att øverhuvudtaget få søka in. Jag hamnar iaf øver den grænsen så jag ær glad før det iaf ;)

Dessutom tar de i Danmark hænsyn till om man søkt in många gånger. Søker man tre år i rad så har du førdel av det. I sverige spelar det ingen roll hur många ggr man søker in, det ær lika mycket lotteri før det.

En kompis till mig har 19.6 i snitt o låg på reserv 45 i sverige. En annan hade ca 18 o låg på reserv 220 eller nåt... det ær tufft! Sen finns det ju alla de som trots 20.0 inte får en plats :eek: DET tycker jag ær fel, har man betygen borde man ha en rimlig chans att komam in också. Men det ær ju skolsystemet det...

Nej jag ær inte avundsjuk på mig sjælv heller ;) Jag pluggar på så får tiden utvisa hur det blir med tentor mm, jag tænker inte utsætta mig før antidepp och magsår bara før att klara av detta, så viktigt ær det inte att få kastrera katter hela dagarna ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 376
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar