L
Long John Johnson Cat
Jag läser nu till vet i köpenhamn på första året och har förfasats över den typ av upplägg de har. Finns det någon här som läser i sverige och kan berätta vilket upplägg ni har på studierna?
Här i Köpenhamn har vi blockstruktur, vilket fungerar bra i vanliga fall om man BARA har 1-2 ämnen, det måste ha skett en missuppfattning här för vi läser nämligen 4 ämnen samtidigt!!!
Detta resulterar i att många stressläser och trycker in allting i huvudet så gott det går och efter examen kommer de inte ihåg någonting. Jag har snackat med olika studerande på 3-4 året som berättar just detta. De kommer inte ihåg så mycket de hade önskat eftersom de är tvungna att tentaplugga på det viset.
Jag vill lära mig OCH kunna komma ihåg allting efteråt, det är ju det som är vitsen Jag trodde man skulle slippa "tentaplugg" efter gymnasietiden men det är för 17 precis likadant här Allt handlar om att bestå tentorna för att sedan skynda vidare till nästa kurs.
Jag är väldigt missnöjd med detta upplägg, i övrigt kan jag inte klaga. De säger att den praktiska delen är bättre i Danmark än i Sverige, men ärligt talat vete 17 om jag inte hellre hade gått i Sverige och kunnat komma ihåg de teoretiska bitarna för att sedan få erfarenhet av det praktiska allt eftersom.
Den praktiska biten kommer ju komma oavsett ändå (trots att man egentligen borde fått den redan i skolan men så är det med nedskärningar), det går ju inte att undgå, teorin kommer man dock inte få allteftersom "per automatik" som nyutexad vet.
Jag vet inte hur det fungerar som nyutexad vet, jag antar att man går lite vid sidan av i början precis som många andra yrkesgrupper gör när de är färdigutbildade, allt från jurister, ekonomer mm mm. Man måste ju komma in i arbetet för det är ju absolut inte som det man är van vid på skolans klinik, alla ställen har sina rutiner osv.
Jag har inte kommit långt in i min utbildning och har därmed inte någon erfarenhet ännu av hur tentorna är, plugget mm. Dock känner jag att det är ganska mycket att hålla fyra ämnen igång samtidigt (Kemi, biofysik, zoologi och veterinärmedicinsk vetenskapsteori). Jag har hört att man kan ligga lågt med kemin eftersom den tentan kommer efter att man tentat de tre andra ämnena (som för övrigt tentas samtidigt!) Dock har jag kommit tillräckligt långt in i utbildningen för att få känslan av att detta är ett dumt upplägg.
Varför inte ha 1-2 ämnen ENBART och köra de under en lite kortare tid, enbart fokusera på dessa och sedan tenta och gå vidare. Istället för att köra 4 ämnen parallellt under en längre tid? Ingen variant tar längre tid än den andra, så varför då inte köra på upplägg nr 1?
Varför de har bestämt att ha blockstruktur vet jag inte, men jag kan tänka mig att de vill att man har vissa kunskaper inom kemin t.ex. innan man börjar med cellbiologin. Tydligen vill de att man ska ha basic skills inom alla ämnen innan man går vidare till resterande, men vad för nytta gör det om den informationen går in genom ena örat och ut genom det andra?
En följdfråga är: KAN förflyttningar till SLU göras och vilka krav ställs för att få igenom en förflyttning?
edit: Vet-utbildningen i Köpenhamn är den tredje tuffaste utbildningen i Danmark, jag vet att det inte är någon dans på rosor, det är ett riktigt hårt slit, så de upplysningarna behöver jag inte få. Med tanke på den irrationella studeistrukturen borde utbildningen nu vara uppe i den andra tuffaste utbildningen - med resultatet att man kommer ut som en nollad vet
Här i Köpenhamn har vi blockstruktur, vilket fungerar bra i vanliga fall om man BARA har 1-2 ämnen, det måste ha skett en missuppfattning här för vi läser nämligen 4 ämnen samtidigt!!!
Detta resulterar i att många stressläser och trycker in allting i huvudet så gott det går och efter examen kommer de inte ihåg någonting. Jag har snackat med olika studerande på 3-4 året som berättar just detta. De kommer inte ihåg så mycket de hade önskat eftersom de är tvungna att tentaplugga på det viset.
Jag vill lära mig OCH kunna komma ihåg allting efteråt, det är ju det som är vitsen Jag trodde man skulle slippa "tentaplugg" efter gymnasietiden men det är för 17 precis likadant här Allt handlar om att bestå tentorna för att sedan skynda vidare till nästa kurs.
Jag är väldigt missnöjd med detta upplägg, i övrigt kan jag inte klaga. De säger att den praktiska delen är bättre i Danmark än i Sverige, men ärligt talat vete 17 om jag inte hellre hade gått i Sverige och kunnat komma ihåg de teoretiska bitarna för att sedan få erfarenhet av det praktiska allt eftersom.
Den praktiska biten kommer ju komma oavsett ändå (trots att man egentligen borde fått den redan i skolan men så är det med nedskärningar), det går ju inte att undgå, teorin kommer man dock inte få allteftersom "per automatik" som nyutexad vet.
Jag vet inte hur det fungerar som nyutexad vet, jag antar att man går lite vid sidan av i början precis som många andra yrkesgrupper gör när de är färdigutbildade, allt från jurister, ekonomer mm mm. Man måste ju komma in i arbetet för det är ju absolut inte som det man är van vid på skolans klinik, alla ställen har sina rutiner osv.
Jag har inte kommit långt in i min utbildning och har därmed inte någon erfarenhet ännu av hur tentorna är, plugget mm. Dock känner jag att det är ganska mycket att hålla fyra ämnen igång samtidigt (Kemi, biofysik, zoologi och veterinärmedicinsk vetenskapsteori). Jag har hört att man kan ligga lågt med kemin eftersom den tentan kommer efter att man tentat de tre andra ämnena (som för övrigt tentas samtidigt!) Dock har jag kommit tillräckligt långt in i utbildningen för att få känslan av att detta är ett dumt upplägg.
Varför inte ha 1-2 ämnen ENBART och köra de under en lite kortare tid, enbart fokusera på dessa och sedan tenta och gå vidare. Istället för att köra 4 ämnen parallellt under en längre tid? Ingen variant tar längre tid än den andra, så varför då inte köra på upplägg nr 1?
Varför de har bestämt att ha blockstruktur vet jag inte, men jag kan tänka mig att de vill att man har vissa kunskaper inom kemin t.ex. innan man börjar med cellbiologin. Tydligen vill de att man ska ha basic skills inom alla ämnen innan man går vidare till resterande, men vad för nytta gör det om den informationen går in genom ena örat och ut genom det andra?
En följdfråga är: KAN förflyttningar till SLU göras och vilka krav ställs för att få igenom en förflyttning?
edit: Vet-utbildningen i Köpenhamn är den tredje tuffaste utbildningen i Danmark, jag vet att det inte är någon dans på rosor, det är ett riktigt hårt slit, så de upplysningarna behöver jag inte få. Med tanke på den irrationella studeistrukturen borde utbildningen nu vara uppe i den andra tuffaste utbildningen - med resultatet att man kommer ut som en nollad vet
Senast ändrad av en moderator: