Veterinär rekomenderar lugnande tabletter...

EmelieK

Trådstartare
.. på daglig basis. Förekommer detta ofta? Nu vill jag höra era åsikter! Är det rätt att låta en hund gå på lugnande för att han ska kunna hantera sin egen existens? :eek:

Sv: Veterinär rekomenderar lugnande tabletter...

Vad är det med hunden? Alltså vad är det som gör att man börjar ge lugnande? Stress, rädsla, fixa idéer?

Nej!

En hund som är så dålig mentalt att den måste gå på lugnande bör tas bort av djurskyddsskäl.

Nej, Precis som att ett djur inte ska behöva leva hela sitt liv på smärtstillande. JAG tycker i alla fall att det är fel.

Under inga omständigheter nej.

Tolkar det nu som att detta skulle fortgå under en längre period.

Min åsikt också. En liten blandras som inte borde sett dagen ljus ifrån början. Egen uppfödning utan koll på föräldrarna.

Spelar det någon roll varför?

Det finns inget som kan rättfärdiga att man sätter hunden på lugnande livet ut. Vi vet inte ens om lugnande verkligen eliminerar orsaken eller om det bara lindrar symptomen. En hund med rädsla eller undermålig nervkonsitution lider och kan man inte ordna till problemet för gott utan lugnande medel så ska hunden avlivas. Psykvård för hund är inget alternativ. Vad kommer härnäst. Antidepp för hund?

Jag vet en person som fick det rekommenderat för att ha under en längre period samtidigt som hon skulle arbeta med hundens rädslor. Hon valde att avliva.

Jag tycker inte det är rätt, går det så långt så lider hunden alldeles för mycket för att jag tycker att man ska hålla på och experimentera :(

Veterinären ska ha sagt att han ska äta tabletterna under en längre period så att han ska få känna hur det "ska" kännas.. Snacka om att förmänskliga ett djur.

Jag vet knappt om jag tycker det är acceptabelt ens under kortare perioder.

Nej, det bästa för en hund som är så illa däran mentalt är att bli avlivad anser jag :cool:

Möjligen under situationer under extrem rädsla typ resa eller nyårsafton.

Som att en hund skulle kunna förstå och greppa det konceptet. Hunden kommer direkt att falla tillbaka i gammalt beteende och mående när medicinen tas bort. Den kommer inte lära sig något av en period med lugnande.

Tycker det är vansinningt. Ta bort hunden istället.
Läste om ett försök att bota skotträdsla genom en tids behandling med lugnande medan hundarna vistades i skotttäta miljöer, jag har för mig att de såg en förbättring(dvs utan medicinering) men har inte hört mer om försöket.

Jag vet knappt om jag tycker det är acceptabelt ens under kortare perioder.

Håller med dig.

Engångs perioder dock känns mer ok. inte optimalt men det känns ändå OK istället för att ta bort hunden direkt. Ett exempel:
Lugnande har mammas hane nån gång vid kloklippning när han spelat över totalt. för att inte göra illa sig själv fick ha en liten( läs en smula) Av det så vi kunde jobba med problemet under former så han inte skadar sig. En person klippte av halva pulpan på hundstackaren ( detta var alltså en erfaren och erkänd uppfödare) så vid 1 års ålder var han så rädd/hysterisk att han bet sig själv i tassarna. Iaf han fick totalt lugnande 3 gånger och vi jobbade aktivt med honom sen har han aldrig behövt det mera. Nu går det bra.

*kl*

Funderar på om detta är accepterat bland veterinärer? Eller är det just denna veterinär som tycker att detta är en bra lösning? Kommer vi se ett ännu större förmänskligande av våra djur i framtiden? Jag skulle vilja veta hur diskussionen ser ut hos våra veterinärer ute i landet.

*kl*

Funderar på om detta är accepterat bland veterinärer? Eller är det just denna veterinär som tycker att detta är en bra lösning? Kommer vi se ett ännu större förmänskligande av våra djur i framtiden? Jag skulle vilja veta hur diskussionen ser ut hos våra veterinärer ute i landet.

Låter som ett ganska flummigt förslag. jag tror inte att det är vanligt bland övriga vetrinärer. jag hoppas då verkligen inte det.

*kl* (och lite ot)

och min unghund ville vet hellre proppa i smärtstillande än lugnande när hon behövde vila pga hälta som enbart dök upp när hon rörde sig mycket - och hon vägrade ju vara lugn om hon inte fick röra sig på dagarna... Lugnade hade nog då hjälpt mer än smärtstillande, för med smärtstillande + vila blev hon om möjligt vildare än någonsin... :cool:

Jag skulle aldrig någonsin låta en hund gå på lugnande livet ut. Som någon skrev, "ok" om det är under nyårsafton och hunden blir helstressad och man mellan nyårstillfällena gör sitt absolut bästa för att träna bort rädslan.
Öht skulle jag aldrig låta någon hund gå på någon medicinering livet ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
863
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka