Veterinär rekomenderar lugnande tabletter...

Sv: Veterinär rekomenderar lugnande tabletter...

Nu kan jag ju bara tala utifrån mig själv och mina kollegor på jobbet och jag tycker SJÄLVKLART INTE det är acceptabelt och jag kan nästan svära på att alla mina kollegor är av samma åsikt. Diskussionen har inte ens uppkommit.

*kl*

Funderar på om detta är accepterat bland veterinärer? Eller är det just denna veterinär som tycker att detta är en bra lösning? Kommer vi se ett ännu större förmänskligande av våra djur i framtiden? Jag skulle vilja veta hur diskussionen ser ut hos våra veterinärer ute i landet.

Möjligen under situationer under extrem rädsla typ resa eller nyårsafton.

Kanske...

Fast jag är emot piller i alla former av sån här sort. Frågan är om det kan kännas bättre för hunden att vara rädd nykter eller drogad:confused:

*kl*
Är det inte bättre att träna sin hund till att bli en trygg individ som är van vid det mesta här i livet än att hoppa över dom bitarna som nyår (det kanske görs misstag och hunden lämnas ensam första nyårskvällen med smällarna dundrande överallt utomhus) Eller träna bilåkning med valpen.

Mycket hänger på oss hundägare hur vi formar våra hundar. Och funkar det inte så ska det till en massa hjälpmedel hit och dit.

Men visst, jag vet att många människor gör sitt bästa och det blir inte bra ändå. Medan andra skiter i hur hundarna uppför sig och ställer till det för oss "ordentliga" hundägare som tänker på vår hunds bästa.

En så mentalt störd hund behöver hjälp av en enda form och det är en kula/avlívning.
Kan det ens vara etiskt försvarbart av en veterinär att ordinera på det viset?

Spelar det någon roll varför?

Det finns inget som kan rättfärdiga att man sätter hunden på lugnande livet ut. Vi vet inte ens om lugnande verkligen eliminerar orsaken eller om det bara lindrar symptomen. En hund med rädsla eller undermålig nervkonsitution lider och kan man inte ordna till problemet för gott utan lugnande medel så ska hunden avlivas. Psykvård för hund är inget alternativ. Vad kommer härnäst. Antidepp för hund?

Behöver det verkligen utgås ifrån att jag skulle försvara användningen?
Jag tycker absolut inte att det finns någon som helst ursäkt för att ha en hund på lugnande. Däremot är jag nyfiken på vad det är som gör att man sätter in lugnande på en hund, och därför frågade jag vad det är med hunden.

Senast ändrad:

Jag fick höra att någon nekats lugnande vid nyår av veterinär just för att man kommit fram till att djuren snarare blir mer upprörda/oroliga med lugnande än utan, efter som att de tappar kontrollen ännu mer.

Om det stämmer låter det ju fruktansvärt grymt att sätta en sån hund på lugnande dagligen pga stress. Usch. :crazy:

Spelar det någon roll varför?

Det finns inget som kan rättfärdiga att man sätter hunden på lugnande livet ut. Vi vet inte ens om lugnande verkligen eliminerar orsaken eller om det bara lindrar symptomen. En hund med rädsla eller undermålig nervkonsitution lider och kan man inte ordna till problemet för gott utan lugnande medel så ska hunden avlivas. Psykvård för hund är inget alternativ. Vad kommer härnäst. Antidepp för hund?

Håll i dig nu..det finns redan och även i sverige. Dock som vanligast i UK och USA.

TS, nej jag anser inte att en hund ska behöva äta lugnande. Jag tycker att det är vansinnigt att en vet ens får föreslå något liknande.

Jag brukar avråda från att ge lugnande vid skotträdsla eftersom plegicil gör hunden ljudkänsligare. Istället rekommenderar jag DAP och Zylkéne.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
863
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka