Veterinär- och försäkringsfråga

Lotus

Trådstartare
Har en A1-försäkring på min häst via Agria. Planerar att ta ut veterinären för att kolla vad som är knas då han inte är helt taktmässig men jag kan inte hitta problemet. Är helt ny på detta med veterinärvårdsförsäkringar - hur gör jag rent praktiskt? Måste jag ta med försäkringspapper till veterinären, ska jag alltid göra det, eller bör man "spara" på försäkringen eller hur går det till?

Om veterinären kommer ut till stallet behöver du inte ha försäkringsnummer och sånt. Utan då får du sen skriva en en veterinärskadeanmälan (finns att ladda ner och skriva ut från Agrias sida eller så ringer du så skickar de) och så skicka in papprena (kvitton etc) från veterinären.

Är man däremot på klinik kan de ofta direktreglera (dvs du betalar till kliniken den del som försäkringsbolaget inte ersätter, och sen betalar försäkringsbolaget direkt till kliniken för resten). Då måste du ha med ditt försäkringsnummer (och gärna bankkontonummer). Men du behöver aldrig visa försäkringspapprena.

Ska man vara PETIG ska du alltid skicka in, men ska du vara smart så skickar du bara in när det uppgår till mer än självrisken (1800 kr). Självrisken sträcker sig i 125 dagar, så om du imorgon betalar 700 kr och tre veckor senare 2000 kr kan du när du får 2000-kronorsräkningen skicka in båda två då. Skickar du in 700 kronorsräkningen så når du inte över självrisken och får inga pengar, men när du sen då skickar in nästa räkning så adderas de automatiskt.

Sen kan man ju om man vill välja att inte utnyttja försäkringen, men du är egentligen skyldig att rapportera alla veterinärbesök utom förebyggande sådana till bolaget, oavsett om de når över självrisk eller ej.

Enklast för DIG är att skicka in alla papper och låta försäkringsbolagets dator hålla koll på summor och självriskperioder. Nackdelen är att då vet f-bolaget om att hästen haft problem vilket kan slå tillbaka mot dig vid t ex en försäkringshöjning. Om man vill undanhålla info skickar man inte in om man inte vill, men det är då egentligen försäkringsbedrägeri - även om det är rätt vanligt förekommande ;)

JAG skickar in när jag nått över 1800 kr (självrisken) inom en 125-dagarsperiod ;)

Om du tar ut veterinär som inte hittar något så är det inte ens säkert att du får ut det på din försäkring.

Men annars så fyller du i denna:
Blankett

På den står vad du behöver skicka med för papper från veterinären.

Skulle du åka till klinik har dom oftast direktreglering med försäkringsbolagen.

Okej, tack!
Ingen risk att höja någons försäkring, gubben är 19 år. Tänkte vänta med att se om vet hittar något fel eller ej - han kan vara stel efter betet och en vrickning i juni, så det behöver inte vara något direkt fel, men jag har en lite obehaglig känsla av att det kanske är mer än så.

Men tack, då vet jag iallafall hur det funkar!

Eftersom veterinären kommer ut till dig så har du ju tid att 'fundera'.

Generellt ersätter de inte om du inte hittar något fel på hästen MEN om hästen har symptom på att den inte är bra (som i ditt fall) så betalar de ibland även om inget hittas. Och i ditt fall förlorar du INGENTING (mer än portot) på att skicka in oavsett. Sen komemr du kanske inte ens upp i självrisken och då vinner du inget heller förrän du får fler räkningar. Men du förlorar som sagt inget heller om du skickar in.

Om vet. kommer ut så får du en räkning av honom.. kopiera dem och sänd iväg dem till ditt försäkringsbolag och skriv ner vet. adress och telefonnummer så att de kan nå honom om de vill, skriv ditt namn adress osv.. samt försäkringsnummer. Sedan så kommer de vackert en avi på posten med stålar om de anser att de är ersättningsvärda saker.. glöm inte att det är självrisk och sådant. :)
Du behöver inte ta med dej några försäkringspapper till stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
415
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar