Vetekudde för häst!?

Sv: Vetekudde för häst!?

Asterix skrev:
Hur liten är den?!
Tänkte mest på att den får plats i micron?! Har ni stor micro.
Min häst skulle nog oxå vilja ha en sån!! :love:

Hej,

Liten är den inte, den når från manken en bit på länden och går sedan ner på sidan. Jag la den på en valig tallrik och körde den sedan i en relativt liten micro. Det enda som det inte får göra är att ta i kanterna på micron för då bränns kudden.

~Ingrid

Jag har turen att ha en väldigt bra mamma som kan sy! Hon har sytt både till mig och min förra häst.

De vanliga till människor är ca 15-20cm x 40cm kanske. Den hon gjorde till Minette var lika lång fast dubbelt så bred.

Mamma använder sig av råg. Hon syr som ett kuddfodral med kanaler i (4-5st) och fyller varje kanal med råg, för att inte allt råg skall hamna på en sida. Sedan syr hon ett till fodral som man stoppar innerkudden i som man kan ta av och tvätta.

Oj vad nettan älskade den! I princip enda gången hon kunde stå still ;) (fullblod... ) Jag lade den under täcket och spännde fast med en täckesgjord.

Jag sydde en sådan på slöjden.. och då hade vi i hel vete..:)
Sydde även en lite mindre och den är bra att lägga i kalla skor eller i vantar en stund innan man ska använda dom. Då fryser man inte om händer och fötter!:D

Oj, nu blev man nyfiken :)
Kanske ska prova att sy ihop en.
Men var får man tag på vete/råg?
Man kan ju sy en liten och ha till och värma bett och sånt också :D:D

Hmm.. jag vet faktiskt inte riktigt var man kan köpa sånt...
Men kanske på en välsorterad livsmedelsaffär? eller på någon hälsokostbutik?

Ja vad smart! en bettvärmarvetekudde!:idea:

mollykyl skrev:
Hmm.. jag vet faktiskt inte riktigt var man kan köpa sånt...
Men kanske på en välsorterad livsmedelsaffär? eller på någon hälsokostbutik?

Ja vad smart! en bettvärmarvetekudde!:idea:

Jo men visst!
Med kardborre så man kan spänna den runt bettet :):idea:
Jag får ta och titta i någon sånn affär.

*lånar*

Om man gör det själv, skulle det kunna fungera att hälla i korn då med? Någon som vet?

Jag tror mamma skulle köpa på typ Granngården, men då hon behövde såpass lite och det bara fanns i 30 kg säckar så fick hon det gratis! :)

Jag har ingen aning om hur det är att använda korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka