Vetegroddar eller sojamjöl?

J

Jacki

Enligt foderststsprogrammet på Lantbruksuniversitetets hemsida så behöver vår ponny få i sig mer proteiner. Att öka högivan, fibergi låg eller betfor som jag fodrar med hjälper inte utan ger bara allt för mycket energi. Det som jag testade mig fram till där var att jag kan ge sojamjöl(200g) eller vetegroddar(500g) som tillägg. Nu undrar jag över: billigast? smakligast? lättast att förvara i kallstall? Andra saker att tänka på? Eller kan någon komma med något annat förslag på proteintillägg som inte ger mer (eller mkt lite)energi(MJ)? Behovet av protein beräknas till 365.7 och tilldelningen i nuvarande beräkning är 315.2.

Sv: Vetegroddar eller sojamjöl?

Soja, helt klart!
Både billigt, koncentrerat (hög smrp/MJ-kvot) och hyfsat lätt att förvara.

Eller så byter du ut en del av höet mot lucernhack, det kanske räcker? Då ger du ju ett proteinrikt grovfoder vilket är det allra bästa. Lucern har dock inte samma koncentration av protein som soja, just därför kan du behöva ta bort lite av det vanliga höet.

Betfor brukar vara svårt att få in i en foderstat där det fattas mycket protein, likaså havre och andra spannmål. De innehåller för mycket energi i förhållande till protein.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka