Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Tycker du att Hippocampus är bättre än Freefarms?
Man får lite olika svar ibland.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Dags att putta upp denna tråd nu i foderstatsberäknings-tider! ;)
(skulle gjorts för flera veckor sen men bättre sent än aldrig)
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Heja på Milly!:bump:
Jag försöker också hjälpa min omgivning med foderstatsberäkningar. Jag tycker som du att det är kul och sitter långt in på småtimmarna och räknar och räknar om. Tyvärr möter jag också en del motstånd när jag berättar om mitt intresse. Det viftas bort med "jag har aldrig behövt analys förrut", "hur klarade sig hästarna förr i tiden" osv.
Men det verkar som det blir bättre och bättre med viljan och kunskapstörsten bland hästfolket.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Ja jag fick höra också att "ja men, det går ju ändå inte få en tillförlitlig analys, det kan ju ändå inte bli riktigt när man bara tar tussar från här och var". Suck.

Och "Min pappa, som är en duktig bonde och har haft hästar heal sitt liv, säger att det är bara trams".

ÄNDÅ vill de att jag ska "räkna ut foderstat" åt dom. Men analysera tänker dom minsann inte göra! "Man kan väl räkna efter medelvärden?". SUCK

Jaja, det är väl som någon skrev: Man får låta dom själva inse hur viktigt det är - det är väl när det uppstår problem som de kanske börjar fråga oss om hjälp och sedan lär sig.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Visst är det bra med uträknad foderstat och analyserat foder och hela faderuttan....men jag har aldrig räknat ut min hästs foderstat och hästen är varken undernärd eller lidande av det...verkar han smalna av så lägger jag till lite mer bara...han får en blandning mellan proteiner,fett och mineraler och ja allt det där som behövs..funkar skitbra!
att jag inte räknat ut foderstaten kan ju delvist bero på att jag inte har en aning om hur fanken man gör det:crazy: och sen har jag aldrig vart i behov av det heller..
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

hej milly! nu har jag äntligen fått min analys och ska äntligen börja fatta hur man gör:) du sa att jag kunde höra av mig när jag fått den så skulle du hjälpa mig....har nog fattat en del men vissa grejer går inte in bara. min analys ser ut så här:
ts 84%
smb rp 43 g /kg foder
energi,foder 7,4 mj/kg foder
ca 2.5 g/kg foder
p 1.6 g/kg foder
mg 0.9 g/kg foder

om jag nu har fattat rätt så om min häst får 10kg hö/dag så blir det 74.76 mj, 25g ca, 16g p, 9g mg eller?

men vad jag inte fattar är detta med kvoter, jag har nog fattat att ca/fosfor kvoten blir 1.6 men inte riktigt vad jag ska göra med den...förstår du vad jag menar??

då min häst är ett halvblod i lätt arbete så blir ju energi behovet 75 vilket nästan täcks av höt, lite mineraler som fattas. men hur mycket över kan man gå, han får ju lite betfor, linfrön för magen och lite havreskrammel i krubban och då blir ju energin uppåt 80-85. ska man hålla sig så nära som möjligt eller hur mycket över får man gå. och hur gör man för att rätt mineral halt?? många frågor blir det, men jag har väl kommit en bra bit på väg från ingenting:confused:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Du har en kvot på ditt hö på 5,8 dvs..smb rp 43 g /kg foder
energi,foder 7,4 mj/kg foder=43/7,4=5,8!!
kvoten mellan ca/P, 25g ca, 16g p,= 25/16=1,56;)
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Du glömde att räkna på vad det ger för protein! Det vill säga smältbart råprotein = förkortas smb rp.

Och kvoten man talar om är proteinet delat på energin. I ditt hö blir det 43 delat på 7.4 = 5.8.
Det kommer ifrån att hästar har ett genomsnittsbehov på ca6gram smältbart råprotein per MJ. Alltså räknar man först fram energibehovet (MJ) och sedan multiplicerar det med 6 så får man fram proteinbehovet. :idea:
Vissa hästar kräver en högre kvot och en del klarar sig på en något lägre kvot. Men riktlinjen är 6 - sedan frå man tjustera om man märker att hästen behöver mer/mindre.

Ditt hö är helt okej - ger en kvot på ca 6.
Så om 10kg täker energibehovet täcker det med största sannolikhet också hans proteinbehov.

Om hans energibehov är 75MJ så kan du räkna fram mineralbehoven utifrån det - kalcium 75x0.35g , fosfor 75x0.25g och magnesium 75x0.15 g. Det är din hästs minimibehov! Du kan ge ganska mycket mer utan att det skadar.
Selenbehovet är 0.2mg per 100kg häst. MINST. (du behöver inte vara rädd för överskott på vinterhalvåret, så länge du inte ger MASSVIS, flera kilon av mineralfoder. Max toleransen är hela 5mg per 100kg häst)

Jag tycker det låter okej med 80-85MJ på din häst, så ge du honom betfor o linfrö o skrammel i krubban!

Fråga på bara om du behöver mer hjälp/inte riktigt fattar.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

hej! i boken jag läser så står det att ca/fosfor kvoten ska vara 1:3 fördelat på ca 30, fosfor 23 och mg 11. om jag ger hö, havre,korn och betfor så får jag en ca/p kvot på 1.35 fördelat på ca 27, p 20 och mg 9 om man räknar dom var för sig. lägger jag till mineraler för att täcka upp de separata siffrorna så får jag en ca/p kvot på 1,65 i stället fördelat på ca 38 , p 23 och mg 14.
ska ca/p halten vara så nära 1:3 som möjligt eller hur mycket över kan man vara. tar jag bort havre och korn och bara ger hö, betfor och morötter så blir ju det ännu högre för fosfor halten blir för låg....

att komma så nära 75 mj eller över är egentligen bara hur tjock han blir antar jag. som min som redan är en tunna ska jag hålla så nära 75 som möjligt och blir han mager så ökar jag över 75.

och kvoten på 6 g proteinbehov per mj förstår jag inte vitsen med heller...vad är skillnaden på att räkna kvoten på 6 eller mj som är 75 eller i gram som blir 450??
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

hej! i boken jag läser så står det att ca/fosfor kvoten ska vara 1:3 fördelat på ca 30, fosfor 23 och mg 11. om jag ger hö, havre,korn och betfor så får jag en ca/p kvot på 1.35 fördelat på ca 27, p 20 och mg 9 om man räknar dom var för sig. lägger jag till mineraler för att täcka upp de separata siffrorna så får jag en ca/p kvot på 1,65 i stället fördelat på ca 38 , p 23 och mg 14.
ska ca/p halten vara så nära 1:3 som möjligt eller hur mycket över kan man vara. tar jag bort havre och korn och bara ger hö, betfor och morötter så blir ju det ännu högre för fosfor halten blir för låg....

att komma så nära 75 mj eller över är egentligen bara hur tjock han blir antar jag. som min som redan är en tunna ska jag hålla så nära 75 som möjligt och blir han mager så ökar jag över 75.

och kvoten på 6 g proteinbehov per mj förstår jag inte vitsen med heller...vad är skillnaden på att räkna kvoten på 6 eller mj som är 75 eller i gram som blir 450??
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

hej! i boken jag läser så står det att ca/fosfor kvoten ska vara 1:3 fördelat på ca 30, fosfor 23 och mg 11. om jag ger hö, havre,korn och betfor så får jag en ca/p kvot på 1.35 fördelat på ca 27, p 20 och mg 9 om man räknar dom var för sig. lägger jag till mineraler för att täcka upp de separata siffrorna så får jag en ca/p kvot på 1,65 i stället fördelat på ca 38 , p 23 och mg 14.
ska ca/p halten vara så nära 1:3 som möjligt eller hur mycket över kan man vara. tar jag bort havre och korn och bara ger hö, betfor och morötter så blir ju det ännu högre för fosfor halten blir för låg....

Oj vad du kråglar till det ;) .
Räkna ut behoven och få dom täckta, sen kollar du bara att det inte är MER fosfor än kalcium i foderstaten. En kvot ca 1.5- 2.5 är bra.

att komma så nära 75 mj eller över är egentligen bara hur tjock han blir antar jag. som min som redan är en tunna ska jag hålla så nära 75 som möjligt och blir han mager så ökar jag över 75.

Okej, är han för tjock nu så ska du kanske försöka att hålla honom på 75MJ då.

och kvoten på 6 g proteinbehov per mj förstår jag inte vitsen med heller...vad är skillnaden på att räkna kvoten på 6 eller mj som är 75 eller i gram som blir 450??

Du får göra som du vill när du räknar fram det :D (bara du får in ca6gram protein per MJ) men det är lättare att tala om KVOTER när man diskuterar om det i allmänhet. Förstår du?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

ja jag vet, jag e lite krånglig. vill fatta allt först annars fattar jag inget...typ:)
men...energi behovet är ju 75 mj...vad är då proteinbehovet, är det det som är 6?

men då måste jag väl lägga ihop alla siffror på allt jag ger han eller? på tex havre...ska jag kolla i tabellen smb rp då eller och lägga ihop allt för att sen dividera med nåt för att få fram kvoten på proteinbehovet?? det räcker väl inte att kolla proteinkvoten på bara höt?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

nu tror ja att jag har fattat:bump:
1.man måste veta energibehovet- och det är 75 i detta fallet...man skriver upp mj på allt man ger...hö,havre,betfor mm och lägger ihop dom
2.sen måste man veta proteinbehovet- och det är 6, man skriver upp smb rp på allt man ger...hö, havre,betfor mm och lägger ihop dom, sen delar man proteintotalen med energi totalen man ger och får då i mitt fall en kvot på 5.9 på allt han får.
3. räknar ut behovet på ca- mj x 0.4, p x 0.3 och mg x 0.15....tillsätter mineraler så man täcker dessa siffror
4.räknar ut calcium fosfor kvoten genom att dela calcium totalen med fosfor totalen och den siffran ska vara mellan 1.3-2.5
:bump: :bump: :bump: hade jag rätt??

har jag missat nåt?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

*kl*

Vill faktiskt putta denna mycket braiga tråden! :bump:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Vet man bakgrunden till hur höet togs in så vet man på ett ca hur bra eller dåligt höet är=)

En erfaren bonde behöver inga analyser de har erfarenheten som en analys.

När jag köper hö som är oanalyserat är det ett måste att jag får veta hur skörden har gått och om vädret var på deras sida..
Pluss att jag vill ha referenser från hur djuren har mått av att äta detta hö..

Kunskap är A och O enligt mig och en analys för mig en en kompliment om man känner sig osäker =)
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Duktiga erfarna bönder är väldigt medvetna om värdet av analys.
Det är de som bara tror att de är duktiga som inte anser analys nödvändig.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Måste hålla med PL där, oavsett hur stor erfarenhet en bonde har kan de omöjligen veta vilken kvalité innehållet i höet är just ett visst år enbart genom att titta på det och kolla vädret... :crazy: jag tror att duktiga bönder med just erfarenhet inser hur viktigt det är med analyser, precis som PL säger, för att säkerhetsställa värdet i höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp