E
eldhroka
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning
Tack
Tack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej! i boken jag läser så står det att ca/fosfor kvoten ska vara 1:3 fördelat på ca 30, fosfor 23 och mg 11. om jag ger hö, havre,korn och betfor så får jag en ca/p kvot på 1.35 fördelat på ca 27, p 20 och mg 9 om man räknar dom var för sig. lägger jag till mineraler för att täcka upp de separata siffrorna så får jag en ca/p kvot på 1,65 i stället fördelat på ca 38 , p 23 och mg 14.
ska ca/p halten vara så nära 1:3 som möjligt eller hur mycket över kan man vara. tar jag bort havre och korn och bara ger hö, betfor och morötter så blir ju det ännu högre för fosfor halten blir för låg....
att komma så nära 75 mj eller över är egentligen bara hur tjock han blir antar jag. som min som redan är en tunna ska jag hålla så nära 75 som möjligt och blir han mager så ökar jag över 75.
och kvoten på 6 g proteinbehov per mj förstår jag inte vitsen med heller...vad är skillnaden på att räkna kvoten på 6 eller mj som är 75 eller i gram som blir 450??