Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

TS vääldigt bra skrivet, bra att du tar upp det!
Är så trött på att folk bara, aaah. ni förstår tutar o kör, vägrar att lyssna. folk sitter utan kunkskap, bukefalos är så nyttigt om man vill lära, jag har lärt mig massor om det mesta, jättekul!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Tack för jätte bra förklaring, jag håller på att lära mig räkna på min hästs foderstat och har lite frågor som jag hoppas ngn kan svara på:
Alla pratar om Protein brist, men vad sker vi för mkt protein (förutom knölar på ryggen) är det skadligt? Räcker det att ge E-vitamin vid Selen brist? Enligt mina beräkningar ska jag inte ge henne mineraler för då får hon för mkt Ca, P, jag trodde alla MÅSTE ha mineraler?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Duktiga erfarna bönder är väldigt medvetna om värdet av analys.
Det är de som bara tror att de är duktiga som inte anser analys nödvändig.
PL
Väldigt konsigt att de riktigt gamla uppfödarna INNAN analys fanns kunde föda upp sånna bra elithästar som de fanns förr.:smirk:
Gaspari till hör väl en av de hästar som genom tiderna är bäst i dressyr enligt mig... fått minnessten på flyingen inte många som fått de:bow:

Rätt farsinerande hur enligt dig så okunniga männsikro kan lyckas föda upp en så bra häst och som var väldigt välmående trots okunnigheterna:angel:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Men då säger jag så här jag att VET med egen erfaren het att man faktiskt KAN veta höets kvalité genom att just veta hur det togs in och hur de förvarats


Ett år som det bara regnade och du får vända höet massa ggr de ligger på skullen för kort tid så det blir fuktskadat(möggligt)

Detta hö VET jag till 10101001010101010% att det kommer bli väldigt dålig kvalité på..


Ett hö som tas in under soligt väder inge regn vänds perfekt antal ggr får lufttorka perfekt man har skötta marken väl med gödsling och inte magrar av marken p ånäring genom att slå hö 20 år i rad

Ja då får amn en fin skörd:)

Jag har alltid gissat näringsinnehåll på hö innan analys och bönderna och tamefan vi har rätt..;)
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Vårt hösilage skulle enl analysen ha en TS på 84%.
Det är rätt torrt men varierar en aning mellan balarna och även i samma bal.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Väldigt konsigt att de riktigt gamla uppfödarna INNAN analys fanns kunde föda upp sånna bra elithästar som de fanns förr.:smirk:
Gaspari till hör väl en av de hästar som genom tiderna är bäst i dressyr enligt mig... fått minnessten på flyingen inte många som fått de:bow:

Rätt farsinerande hur enligt dig så okunniga männsikro kan lyckas föda upp en så bra häst och som var väldigt välmående trots okunnigheterna:angel:


Det här är en kommentar i stil med; "min farfar har rökt hela livet och han har varken KOL eller lungcancer, märkligt att han har klarat sig när den nya forskningen säger att det är så farligt..."

Naturligtvis kan man föda upp hästar utan analys. Man kan gissa sig till ungefärliga värden om man har vet alla förutsättningar men man kan aldrig vara helt säker. Att en häst har förutsättningar för dressyr har knappast med fodret att göra, snarare med generna. Har man elithästar/ämnen så förstår jag inte varför man skulle vilja spela roulett med deras benstommar.

Majoriteten av sveriges hästägare odlar inte sitt hö själv och har inte 3 generationers erfarenhet att luta sig mot. Varför chansa när det kostar 3-400 spänn att veta.

Kan säga att jag stödfodrade med lucern förra året när analysen dröjde. Det visade sig att den lucern jag givit i själva verket hade sänkt MJ/protein-kvoten.... Pengar i sjön alltså. Förra året låg proteinet på 120g smrp per kg foder, i år ligger det på 82 - slaget på samma fält.... Fortfarande bra, men ändå rätt stor skillnad.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag bor utomlands sedan ett stort antal år och har inte riktigt hängt med i det här med foderanalys.
Jag tycker att det verkar väldigt förnuftigt för både hästens och plånbokens välbefinnande.

Men hur lär man sig att beräkna en foderstat? Dvs var finns uppgifter om tillvägagångssättet?

Hur stor betydelse har hästens temperament och träning?

Har fodrets förvaring ngn betydelse?

Vore snällt om ngn iddes svara!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Det finns böcker som berättar om hur man räknar själv och det finns foderprogram som räknar ut åt en.

Jag föredrar att räkna själv, men folk är ju olika.
Dessutom är böckerna bra då de även handlar om fodrets innehåll, vad som händer i magen mm.

När man räknar tar man hänsyn till vikt, ras, träningsnivå och om hästen lätt går upp i vikt eller så.

Ja, förvaring påverkar fodret. Oftast ska det vara torrt och lite svalt. Alltid skyddat från råttor o andra djur. Detta kan man också läsa mer om i vissa böcker.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Väldigt konsigt att de riktigt gamla uppfödarna INNAN analys fanns kunde föda upp sånna bra elithästar som de fanns förr.:smirk:
Gaspari till hör väl en av de hästar som genom tiderna är bäst i dressyr enligt mig... fått minnessten på flyingen inte många som fått de:bow:

Rätt farsinerande hur enligt dig så okunniga männsikro kan lyckas föda upp en så bra häst och som var väldigt välmående trots okunnigheterna:angel:

Konstigt också att vissa årgångar av unghästar blev dåliga och ohållbara, just efter de åren som skördarna var sämre :angel:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag har alltid gissat näringsinnehåll på hö innan analys och bönderna och tamefan vi har rätt..;)

Branschen som sysslar med analyser skulle ju ha en väldig nytta av såna som dig! Då slapp man ju göra den vetenskapliga delen; det räckte att du kollade på höprovet. Ny karriär kanske?

:crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp