Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Rolle skrev:
Milly> håller med till fullo och är imponerad av din ork.. ;-)

Mmm jag får nån slags kick av att hjälpa till och letar febrilt efter folk som vill ha hjälp så fort jag loggar in på Buke... ;) :angel:
Jag är lite beroende på nåt sätt och får inte så mycket annat gjort :crazy: :o . Jobbar hemifrån och det är lite "farligt" för jag smiter in på Buke hela tiden... :angel:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Men jag har forfarande lite ? övanför mitt huvud, kanske du hade kunnat besvara dom (andra får självklart också svara)?

Ja självklart kan man ha en massa olika frågeställningar ändå... jag ska försöka att besvara dom så gott JAG kan.

1) Vilken funkiton har MJ/smb-kvoten? När vi hade foderlära på Ridgymn. så viftade min lärare bort den kvoten och sa att den inte var så viktig..:confused:

Alltså det är ju att man har fått fram genom forskning att en genomsittshäst, de flesta hästar av alla raser, har ett behov av 6gram smältbart råprotein per MJ. Men vissa klarar sig fint på 5g och andra behöver 7-8g. Det får man ju känna sig fram med sin häst! Men första gången är det ju bra att ha kvoten 6 att utgå ifrån.

2) Jag har andvänt mig av ex hippogcampus foderstatsprogram när jag räknat ut mina hästars foderstater. Men hur får man reda på hästens behov av ex, MJ om man vill räkna allt själv?

Man kan räkna fram det på olika sätt men jag brukar titta på tabeller för hästens vikt och där anges hur mycket MJ underhållsbehovet är för den vikten. Sen brukar jag bara lägga till en viss procent för ev. arbete eller så.

3) Sen en lite mer "foderfråga". Vilken ts brukar hösilage ligga på normalt?

Det är väldigt variabelt MEN det som känns nästan som hö brukar ha en TS på ca 60-75%.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Det är väldigt variabelt MEN det som känns nästan som hö brukar ha en TS på ca 60-75%.

HÖ brukar ha TS 84% om jag minns rätt?

HÖSILAGE/ENSILAGE varierar väl mellan 40% - 80% ...
Finns säkert någon annan här som kan det bättre.

I år hamnade vårt hösilage på 74% (torrt) t ex.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

HÖ brukar ha TS 84% om jag minns rätt?

Ja det stämmer... men vrt ville du komma med det?
Jag skrev att SILAGE som känns nästan som hö har en TS kring 70%.

HÖSILAGE/ENSILAGE varierar väl mellan 40% - 80% ...
Finns säkert någon annan här som kan det bättre.

Ja det stämmer också. Jag skrev att "det varierar mycket" men att sånt som är så torrt som HÖ (känns så) är ca 60-75% TS.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Ja det stämmer... men vrt ville du komma med det?
Gärna till en solig sandstrand i Karibien :p :angel:

Sorry, jag tyckte du skrev om hö. När du kursiverade texten begrep jag vad du menade.

*putsar glasögonen*
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Tuva-Li skrev:
Gärna till en solig sandstrand i Karibien :p :angel:

Sorry, jag tyckte du skrev om hö. När du kursiverade texten begrep jag vad du menade.

*putsar glasögonen*

Ja jag misstänkte nästan det att du läst lite slarvigt :p .
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Blir man vad man äter?
Jag tycker att t ex. att renar som inte tillskottsutfodrats på senvintern ofta ser ut som salta pinnar med hår på. :D
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Lillkumpula skrev:
2) Jag har andvänt mig av ex hippogcampus foderstatsprogram när jag räknat ut mina hästars foderstater. Men hur får man reda på hästens behov av ex, MJ om man vill räkna allt själv?

I bästa fall kan man räkna ut vad hästen får för energimängd på den nuvarande foderstaten, och se om det verkar vara lagom, för lite eller bli över. Energibehovet är ju ganska varierande för olika hästar, så att gå efter tabellvärden (eller efter foderstatsprogram, som ju bygger på tabeller) är inte lika noggrannt.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Försöker verkligen förstå det här med foderstat beräkningar. Har lyckats räkna ut Mj, Smrp Kalciumbehov, kvoten
Ca/P, Fosforbehov, Ca/mg kvoten och Magnesiumbehovet. Men hur ska jag få ihop det sen då? nu är det bara massa siffror....
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Puttar upp denna tråd för det verkar vara många som återigen inte hängt med på VARFÖR man analyserar grovfodret och gör en foderstatsberäkning... :cool:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre...

För det första - de tre huvudsakliga syftena med att räkna ut en foderstat är att:

1. Hålla ordningen på balanser mellan MJ och smältbart råprotein samt mellan mineraler, särskilt kalcium och fosfor. Där ska det vara vissa kvoter för att den ena inte ska störa upptaget av den andra.

2. För att varje år VETA vad en häst har för behov OAVSETT vilket grovfoder man har (värdena). För visst kan det fungera flera vintrar med X kg hö, X kg havre och betfor men rätt som det är får man ett dåligt parti hö (vilket INTE syns utan analys) och så står man där med en avmagrad häst - pga proteinbrist framförallt. (energimängden i hö brukar inte variera så avsevärt) Och man vet inte vad man ska göra... "Den har ju alltid gått på denna mängd hö, havre, betfor" . Man kanske tillsätter OLJA eller liknande men det hjälper INTE när det är proteinet som fattas i foderstaten.
Med hjälp av analysvärdena på grovfodret VET man vad för slags kraftfoder/tillskott som behövs så man slipper att gissa och pröva tusen olika.

3. Ekonomiskt! Värdena i grovfodret kan vara så pass bra att inget kraftfoder behövs alls. Man täcker behoven av både energi och protein med grovfodret.
Är värdena dåliga vet man vad exakt man behöver tillsätta och kan välja mellan olika fabrikat/sorter och komma ner i pris, om man vill.

Vanligt missförstånd: "Min häst fungerade inte på en uträknad foderstat. Den smalnade av! "
I sånna fall har den som räknat ut foderstaten helt enkelt satt den på för låg energibehov.
Det enda man då ska göra är att öka MÄNGDEN av allt det som ingår i foderstaten - INTE att frångå foderstaten med alla dess balanser helt. Att man ökar mängden betyder INTE att en uträknad foderstat inte fungerat - bara att mängden var för liten.
Exempel:
Hästen beräknades behöva 80MJ (energi). Man utgår ifrån MJ-behovet när man räknar ut resterande behov - protein och mineraler.
Proteinbehovet är i genomsnitt, för en medelhäst av alla raser, 6ggr MJ-behovet dvs blir det 480gram i detta fall.
Om man då märker att hästen tappar på 80MJ så ökar man kanske till 90MJ och därmed också proteinet till 6x90 = 540g. Med det vill jag bara förklara att man inte bara ska öka energimängden utan att de andra ska följa med den. (unegfär likadant md mineralerna som med proteinet fast med andra siffror så klart)
I vissa fall behöver hästen en högre kvot. Istället för 6g protein/MJ så kanske den behöver uppemot 7-8. Det får man känna sig fram första vintern och då vet man ju till nästa vinter, när man ska räkna ut foderstat, att den ska ligga X MJ och en kvot på X.
Så räknar man ut efter värdena för DET årets grovfoder. :idea: Kan alltså bli helt andra tillskott/kraftfoder som behövs för att uppnå samma resultat!

Sen OM man räknar eller inte - det är väl upp till var och en. Men jag kan då inte förstå dom som inte vill ta hjälp av detta hjälpmedel och därmed också göra det bästa möjliga när man utfodrar sin häst. Det är fördelar både för hästägaren och för hästen!
Jag tycker att det är det enklaste sättet att känna sig trygg med att hästen får i sig allt den behöver och dessutom sträva efter att hitta ett grovfoder som kan täcka alla behov (förutom möjligtvis mineralerna) så att man slipper ge kraftfoder.

Dock tycker jag att det ALLRA viktigaste vid utfodring av häst är mängden grovfoder - dvs att man utgår ifrån MINST 1.5-2kg TS/100kg kroppsvikt. Och försöker täcka behoven med grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt.

Det STÖRSTA missförståndet av alla:
Att vi som räknar skulle BLUNDA och sluta KÄNNA bara för att vi har en uträknad foderstat! Varför inte ta hjälp av alla tre medlen? (seendet, känseln OCH analys/beräkning)

(det finns väl några okunniga, som fått sin foderstat uträknad av någon annan, som tror att "nu kan jag sluta att titta och känan på hästen för jag har ju en uträknad foderstat")


Hur räknar man ut en foderstat:confused: :confused:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jojjo811 skrev:
Hur räknar man ut en foderstat:confused: :confused:

Först försöker man få fram vad just den hästens BEHOV är. Man tar hänsyn till hästens storlek (vikt), typ och ras, om den är lätt/normal/svårfödd, om den arbetas eller är dräktig/diar osv.
Det finns tabeller för olika viktklasser av lätt-, normal- och svårfödda hästar som man kan ta hjälp av till en början.
T ex behöver en 500kg varmblodig häst ca 56MJ i underhåll (dvs utan arbete eller dräktighet/diande). Sen lägger man på för ev. arbete och/eller dräktighet osv. Det finns tabellvärden för sånt också.

Sen måste man veta vad allt foder som man tänkt fodra med har för VÄRDEN. De flesta kraftfoder och färdigfoder finns det färdiga värden på som man t ex kan läsa av säcken... Vanliga kraftfoder som havre/korn och betfor finns det medelvärden på som man kan utgå ifrån, det brukar inte variera så mycket.
MEN grovfoder, dvs hö/silage, måste analyseras (skickar tussar av det till en labb) för det kan skilja sig avsevärt mycket i värden från vall till vall, årstid när det tagits osv osv.

Sen när man vet alla värden räknar man så at man får de där 56MJ som hästen behöver ( i exemplet med 500kg häst). T ex om höet innehåller 8MJ/kg så ska den ha minst 7kg vilket blir exakt 56MJ :idea: .
Proteinbehovet är 6ggr MJ-behovet - dvs 6ggr 56MJ = 336gram.
Om höet innehåller 40gram protein/kg så ger 7kg hö bara 280gram - alltså räcker inte det. Då kan man t ex byta ut ett kg av höet mot lusern som är proteinrikt.

Ungefär på liknande sätt räknar man på mineralbehov...
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

jag har heller aldrig räknat, men skulle vilja lära mig!! men var får man tag i tabellerna du pratar om? och vart skickar man hö provet? verkar så svårt och vet inte var jag ska börja, men vill verkligen lära mig!!! och som du t ex skrev att man kan byta ut ett kg av höet till lusern vid behov, hur funkar det om man i stort sett har fri tillgång på hö som jag tycker är det bästa...räknar man på hur mycket man lägger ut per dag då? och då borde man ju inte behöva ge lusern utan bara öka högivan...eller
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Ja det är mycket i början att lära sig men det är inte alls så krångsligt som det verkar... :smirk:

Jag skulle tipsa dig om att köpa boken "Hästen näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren. Där står allt du behöver veta! Tabeller o allt. Dom förklarar bra hur man räknar ut hästens behov och hur man sedan räknar ut en passande foderstat. osv osv. Den kostar under 200kr med frakt, har jag för mig, om du beställer på nätet. :idea:

Analysprov på hö/silage skickar man t ex till www.analycen.se eller www.hjortenslabb.se

Jag vet inte riktigt hur du menade med det där sista du skrev...

Men vid fri tillgång är det minst lika viktigt att veta vad grovfodret innehåller!! (jag tycker också att fri tillgång är att föredra)
Det kan innehålla på TOK för låg mängd protein och balansen mellan energi och protein (kallas för kvot och den ska ligga på ca 6 eller över) kan bli alldeles tokig.
Om du t ex har ett hö som har en så låg kvot som 2-3 så krävs det mycket innan ens behovet av protein blir täckt för underhåll till en häst. Höet kanske innehåler 8MJ och 20g protein (kvot på 2.5). Om en häst på 500kg har ett energibehov på 60MJ och därmed proteinbehov på 360gram (6ggr energibehovet) så krävs nästan 20kg hö för att täcka den hästen proteinbehov... :crazy: Men energi får den i ÖVERFLÖD av om den äter 20kg. (20ggr 8MJ =160MJ)
Det blir en tokig BALANS mellan energi och protein!
SEn om denna 500kg häst kanske bara äter 14kg hö på ett dygn så täcks inte dens proteinbehov TROTS att den får fri tillgång. En del hästar äter inte så himla mycket på ett dygn...

I sånna fall om man har ett sånt dåligt hö kan man byta ut hälften mot lusernhack (som är som hackat hö av höga värden). Det kompenserar höets brister av protein eftersom det inehåller minst 100gram protein/kg jämfört med höets 20gram/kg (i exemplet som jag gav dig).

Det viktigaste, tycker jag, med att ha en uträknad foderstat är att HÅLLA KOLL på vad och hur mkt hästen får i sig och att balanserna mellan olika ämnen är god! T ex är balansen mellan fosfor och kalcium väldigt viktig också... Är det för mkt fosfor i förhållande till kalcium så kan det hindra upptaget av kalcium.

Man ska dock ALDRIG, som vissa verkar tro, sluta att använda alla hjälpmedel man har vid utfodring av häst ... som SEENDET och känseln! Det ena utesluter inte det andra.
Om hästen t ex tappar vikt av den uträknade foderstaten så har man räknat på för LÅGT BEHOV till den och får lägga till några MJ och därmed höjs även de andra värdena ( t ex proteinbehovet är alltid ca 6ggr MJ-behovet).

Köp boken och fråga mig sen! Jag förstår att det är mkt att ta in NU på en o samma gång. :smirk:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Åh, tack. ska se om jag hittar boken. har läst ditt inlägg flera gånger nu och ja, det var mycket på en gång:smirk:

vore väldigt intressant att se vad han egentligen behöver och hur mycket man har gett fel... självklart fattar jag att man måste se på hästen hur han mår och så, fast nu tycker jag mest han e för tjock hela tiden:d

tack så hemskt mycket och jag lär nog höra av mig till dig senare...:bow:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

hm, la till dig på min kompis lista för att jag inte skulle "tappa bort" dig, men hur hittar jag min kompislista sen då:) är ny här och jag fattar inte riktigt än...
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag har bestämt mig för att analysera höet i höst trots min sambos protester. Igår, när jag sa att jag vill köpa en bomlös sadel till häste, så sa han att jag får göra som jag vill "med den där hästen". :) Nu ska här analyseras i fortsättningen :banana: :bump: När vi hade förra hästen så fick jag bara höra att jag var tjorvig som skulle ha analys, "hästarna förr hade aldrig analyserat foder"...

Eftersom jag inte kan räkna ut foderstater själv så tänkte jag använda mig av hippocampus eller freefarms program till att börja med iaf :)

Tack allihop för intressanta inlägg i denna tråd :bow:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

jupiter-judex skrev:
hm, la till dig på min kompis lista för att jag inte skulle "tappa bort" dig, men hur hittar jag min kompislista sen då:) är ny här och jag fattar inte riktigt än...

Det vet jag faktiskt inte... :o Använder mig inte av det själv. Mne någon annan kanske vet?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

När vi hade förra hästen så fick jag bara höra att jag var tjorvig som skulle ha analys, "hästarna förr hade aldrig analyserat foder"...

Mmm men allting går FRAMÅT! Varför leva kvar i det förflutna?? (detta är egentligen alltså menat till din sambo ;) ) Nu KAN vi ta hjälp av analys för att vara mer säkra på vad vi ger hästen och att den får alla sina behov uppfyllda och även har en god balans mellan de olika ämnena. :D
Jag tycker att man ska göra allt man KAN för att ge hästen en så bra foderstat (och annan skötsel) som MÖJLIGT.

Eftersom jag inte kan räkna ut foderstater själv så tänkte jag använda mig av hippocampus eller freefarms program till att börja med iaf :)

Jag skulle i så fall rekommendera dig att använda dig av Hippocampus program. Tänk dock på att hålla koll på kvoten mellan MJ och protein själv - programmet tillåter ganska låga kvoter...(den anger ingen kvot alls men den anger "okej" trots att kvoten är lägre än 6)
Du kollar kvoten genom att dela den utdelade proteinmängden med den utdelade MJ-mängden (då ska svaret bli minst 6). :smirk:

Lycka till! Vill du ha hjälp finns jag här! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp