Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

*KL* till PL
Jag har frågat min källa, som menade att pellets binds ihop med Benmjöl.

Hon säger att hennes föräldrar har forskat hos Alfa-Laval på foder.
Hon menar att det inte finns något annat så starkt bindemedel.

De skulle alltså luckras upp i fuktig miljö. (Hon hävdar att hon kan bevisa det)
Rätta mig,:D så ska hon få på moppo.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag kan inte svara på hur effektivt ben mjöl i rimliga mängder, är själv tvivlar jag.
Vad beträffar din källa så vet hon inte vad hon talar om, det var länge sen benmjöl fick användas.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Nej jag tror inte att du förstått det rätt, det blir en massa nya regler o krav på dokumentation o tillsyn men inget krav på analys av foder.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Strongt av dig att orka skriva ner allt! Vet själv att jag var okunnig för en tid sen men har insett nu allt det där genom att ha lagt ner lite tid på att få det rätt och förstå det hela. Och så har jag fått hjälp av en tjej som är jätteduktig på foderstater som gjorde en komplett åt min häst. Och ja just som du sa så var det protein brist vilket jag absolut inte hade någon aning om. Men nu behöver jag inte oroa mig mer för vet exakt va hon behöver få i sig, och ja är så glad över att det finns snälla människor som kan hjälpa en när man inte har kunskapen själv. Men jag har iaf lärt mig av det som har hänt en sak som är säker!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Marika skrev:
Strongt av dig att orka skriva ner allt! Vet själv att jag var okunnig för en tid sen men har insett nu allt det där genom att ha lagt ner lite tid på att få det rätt och förstå det hela. Och så har jag fått hjälp av en tjej som är jätteduktig på foderstater som gjorde en komplett åt min häst. Och ja just som du sa så var det protein brist vilket jag absolut inte hade någon aning om. Men nu behöver jag inte oroa mig mer för vet exakt va hon behöver få i sig, och ja är så glad över att det finns snälla människor som kan hjälpa en när man inte har kunskapen själv. Men jag har iaf lärt mig av det som har hänt en sak som är säker!

Ja just ja. Jag hjälpte dig att bolla lite om det där va? Minns inte alla fall så noga, det är så många jag hjälpt...

Kul att du har insett detta och lärt dig vad det inenbär! :bow:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

peter_lundin skrev:
Men du måste väl begripa att i samma ögonblick som du börjar analysera o räkna så tappar du all blick o sunt förnuft.
PL
Så du menar att folk, som faktiskt tar steget till att analycera och räkna, faktiskt har haft blick och sunt förnuft?
Jag trodde att det var precis denna medfödda defekt, hos ett visst antal noga utvalda människor, som saknades!
Och dessa tillkorta kommanden ersattes med analys och uträkningar Och att det var just därför som detta var så viktigt för endast för en bråkdel av befolkningen. :p :eek:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Nä nu får ni sluta vara ironiska här, folk! :mad: :p

Det kan finnas vissa som inte förstår er ironi och tror att ni skriver sanningar... :crazy:

Natti natti nu beger jag mig till sängkammaren
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

jag har inte en aning om hur mycket mina hästar äter av grenar, sly mm så mina hästar är inte helt utlämnade åt vad jag ger dom.
Hur mycket näring är det då i detta, pinnar grenar, gammalt gräs, granbarr m.m?
Inbillar mig att det är som om vi käkar saltapinnar, dvs ingeting som man baserar sin kost på, ingenting som påverkar MJ/SMP eller C/Ph nämnvärt.:smirk:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Pellets luckras ju upp av fukt...det är väl inget konstigt med det...

Om det nu var benmjöl i fodret skulle ju fabrikanterna vara tvungna att skriva det i innnehållsförteckningen...vem skulle vilja det??
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

peter_lundin skrev:
Nej jag tror inte att du förstått det rätt, det blir en massa nya regler o krav på dokumentation o tillsyn men inget krav på analys av foder.
PL

Läs en gång till. Det står ju att dom ska kolla vatten, hagar och analys av foder. Då måste dom ju mena det.

kolla: . Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.
Detta är ett utdrag. Stämmer inte det?
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Okej men du menar alltså att ni inte räknar på värdena, utan bara lägger till ex. lusern om proteinvärdet visar sig vara lågt?
Dock räcker ju inte lusern många ggr, då det är riktigt låg kvot i höet. Ibland krävs betydligt starkare proteintillskott som soja och/eller Krafft Protein.

Japp det stämer, men om jag skulle få minder en 35 i protein så skulle jag använda det till strö i boxen och ta en andra sjörd och hoppas på bätter och om det inte lycks så får jag vell köpa hö det året.

Kram
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Rikkan skrev:
Hur mycket näring är det då i detta, pinnar grenar, gammalt gräs, granbarr m.m?
Inbillar mig att det är som om vi käkar saltapinnar, dvs ingeting som man baserar sin kost på, ingenting som påverkar MJ/SMP eller C/Ph nämnvärt.:smirk:

Efter som dom vilda djuren kalrar sig på "saltapinnar" så måste det ju innehålla lite av näring i alla fall.

Bäst att skriva. Tro nu inte att jag skulle få förmej att ta ut hästarna att klara sig på det som finns i hagen, nej dom får så mycket hö dom orkar äta året runt, vi fodrar även dom vilda djuren med hö under vintern.

Kram
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Paradis skrev:
Japp det stämer, men om jag skulle få minder en 35 i protein så skulle jag använda det till strö i boxen och ta en andra sjörd och hoppas på bätter och om det inte lycks så får jag vell köpa hö det året.

Givetvis det allra bästa att göra så! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp