Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Läs en gång till. Det står ju att dom ska kolla vatten, hagar och analys av foder. Då måste dom ju mena det.

kolla: . Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.
Detta är ett utdrag. Stämmer inte det?

Hallå Peter är du där så du kan läsa? Vill veta om det stämmer eller inte.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Hallå Peter är du där så du kan läsa? Vill veta om det stämmer eller inte.

Efter att ha lusläst texten du referade till tycker jag mig INTE få det till att alla om säljer foder måste ha analys på det. :(
Men orkade inte gå in i den svåra texten så djupt... Dock tror jag inte att det är SÅ väl, tyvärr.

Hoppas att någon VET hur det ligger till!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Men herregud läs en gång till! Jag klippte ju t o m ur texten där det stod så.

Detta: Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.

Så står det ju på ett ställe. Det går ju inte att tolka på något annat sätt. Analyser av fodret. Vad menar dom annars då tror du?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Men herregud kan ni inte läsa någon av er? Jag klippte ju t o m ur texten där det stod så.

Detta: Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.

Så står det ju på ett ställe. Det går ju inte att tolka på något annat sätt. Analyser av fodret. Vad menar dom annars då tror du?

Ingen aning, jag fattar inte riktigt vad som står/menas MEN hur tolkar du det som att höleverantörer ska ha analys på det när de SÄLJER det?
Man skulle kunna tolka "analyser av fodret" lika gärna som att kontrollanterna kommer att analysera det foder man har för att se att det är dugligt. Att DE gör analyserna när de kommer ut.

Hur jag än vill så får jagd et inte till att höleverantörer ska analysera INNAN de får sälja det.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag har inte haft tid att läsa texten men det kan inte vara så att de kommer att kontrollera de analyser som gjorts? Dvs man kanske inte är skyldig att göra analyser men de kommer att kolla på de som finns? För de första punkterna i den mening du klippt ut hänger ju ihop med årlig kontroll av...
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Utdraget stämmer men innebär såvitt jag vet att man måste ha dokumentation på utförda analyser inte att det är obligatoriskt att att analysera allt foder.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Men herregud läs en gång till! Jag klippte ju t o m ur texten där det stod så.

Detta: Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.

Så står det ju på ett ställe. Det går ju inte att tolka på något annat sätt. Analyser av fodret. Vad menar dom annars då tror du?

Men det står inte vad det är som skall analyseras.
Man kan analysera mer en Mj, protein och mineraller.

Kram
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

peter_lundin skrev:
Utdraget stämmer men innebär såvitt jag vet att man måste ha dokumentation på utförda analyser inte att det är obligatoriskt att att analysera allt foder.
PL

Ok! Då har jag helt missuppfattat denna rad. Trodde att dom menade att dom måste analysera och ge oss detta innan vi köper. Eller att vi som köper måste analysera fodret.
Inte tror jag som vissa här att dom kommer hit och tar analys på vårt hö. Det blir nog lite för kostsamt för kommunen. :smirk:
Ja, vi får väl se vad dom menar sedan då. Trodde nämligen att det var så enkelt att vid varje årlig kontroll kommer dom och kollar vår analys på höet som finns i ladugården. Detta eftersom denna dödliga sjukdom vid Tanne ridskola härjade bl a som dom inte riktigt vet vad det var för sjukdom. Och då vill dom väl ha både hygien och ev mj och smrp.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Paradis skrev:
Men det står inte vad det är som skall analyseras.
Man kan analysera mer en Mj, protein och mineraller.

Kram

Jo, jag vet det. Men en analys som innehåller allt är ju tvunget att göra isf ev då. Dom vill ju kunna ha allt på pappret ifall det blir fler utfall med dödlighet bland hästarna. Eftersom dom inte vet vad det var som dödade hästarna. Därför ska dom kunna spåra höet resp hösilaget till fodertillverkaren bl a. Fast jag tror nog att det mer är momsen som dom är ute efter osv. :angel:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Men herregud läs en gång till! Jag klippte ju t o m ur texten där det stod så.

Detta: Det kommer att ske en årlig kontroll av ditt foder, foderutrymmen, vatten, analyser av fodret mm.

Så står det ju på ett ställe. Det går ju inte att tolka på något annat sätt. Analyser av fodret. Vad menar dom annars då tror du?
vad jag har hört så skall fodret kunna spåras vart man köpt det, kan ju vara det som menas.
vi hästägare ska ju kunna redogöra var vi handlat vårat foder nu
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Får väl bringa lite reda i ämnet, hoppas jag ;)

Har just fyllt i och skickat in SAM 2006 vilket innebär att ett antal häften ska läsas igenom (5st,124 sidor).
I häftet "Du är foderföretagare-dessa regler gäller dig" under rubriken (För Journaler) över vilka journaler som ska föras står bl.a.

punkt 4: "resultat från analyser som gjorts och som kan vara av betydelse för fodersäkerheten."
kommentar: det står inte någonstans att analys ska göras, men om det görs och har betydelse för fodersäkerheten ska det journalföras.

Det som är intressantare är istället punkterna 5-6 som säger att det ska föras journal över:
5 varje sändning av foder, varifrån den kommer och i vilken mängd.
6 varje leverans av foder, vart den sålts och i vilken mängd.

Det innebär att det kan bli liiiite besvärligare för de som säljer svart :D Då kan man ju som primärproducent ta ut mer för höet p.gr.a. merarbete :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Det kommer inte att finnas några foderproducenter som säljer svart.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Rolle skrev:
Det som är intressantare är istället punkterna 5-6 som säger att det ska föras journal över:
5 varje sändning av foder, varifrån den kommer och i vilken mängd.
6 varje leverans av foder, vart den sålts och i vilken mängd.
Och detta bör i dagsläget röra momsen. För så länge det inte finns tillförlitliga batchnummer som ska nedtecknas (inte krav i dag enligt kontakt jag haft med SJV) så vete katten hur de skall ha koll på fodret. EAN-kod är inget att komma med, dom funkar inte så.

Gällande grovfoder så skulle det ju behövas en omfattande hygienanalys innan fodret levereras - och fan vet vad som händer om det lagras fel hos kunden därefter :devil:

Rolle skrev:
Det innebär att det kan bli liiiite besvärligare för de som säljer svart :D

Tja, det beror ju på. Om man säljer svart till en person med hästar som ska destureras så är det ju inga trubbels att fortsätta ...

Alltså. Jag är inte emot idén med registreringen, det jag vänder mig emot är genomförandet - som i dagsläget inte är annat än ett skämt eller sorgligt ogenomtänkt.

PS Milly. Har inte sagt det förr, men :bow: för trådstarten!!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

ang skrev:
PS Milly. Har inte sagt det förr, men :bow: för trådstarten!!

Tack. Tråden kanske skulle NÅLAS så att alla som har funderingar/tveksamheter kring foderstatsberäkning kan titta där innan de frågar.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Tja, det beror ju på. Om man säljer svart till en person med hästar som ska destureras så är det ju inga trubbels att fortsätta ...

Ja, så länge det finns folk som inte vill göra rätt för sig kommer det att finnas svarthandel.:mad: Men om du annonserar finns det en teoretisk chans för skattemyndigheterna att kolla dig.

Och detta bör i dagsläget röra momsen

Det är nog inte bara momsen, huvudsyftet är att spåra dåligt/smittat foder till slaktdjur som påverkar vår mat negativt. Att det kanske inte fungerar fullt ut så som systemet ser ut idag kan så vara, men det kan ju alltid förändras ;)

Milly> håller med till fullo och är imponerad av din ork.. ;-)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Bra skrivet och så! :)

Men jag har forfarande lite ? övanför mitt huvud, kanske du hade kunnat besvara dom (andra får självklart också svara)?

1) Vilken funkiton har MJ/smb-kvoten? När vi hade foderlära på Ridgymn. så viftade min lärare bort den kvoten och sa att den inte var så viktig..:confused:

2) Jag har andvänt mig av ex hippogcampus foderstatsprogram när jag räknat ut mina hästars foderstater. Men hur får man reda på hästens behov av ex, MJ om man vill räkna allt själv?

3) Sen en lite mer "foderfråga". Vilken ts brukar hösilage ligga på normalt?

Tack på förhand! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp