Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Ja, du har förstått innebörden av analys och beräkning på ett sunt sätt. :smirk: :bow:
bättre sent än aldrig :idea:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Toppen Milly! Även jag sluter mig till skara som säger bra beskrivet! Har precis börjat lära mig detta och det är ju jättekul (utöver nyttigt och ekonomiskt) att räkna foderstat!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

marti130 skrev:
:bow: Tack för att du orkar! Jag har börjat tröttna...
//marti

Jag har tröttnat för länge sedan :p
De som förstår orkar jag hjälpa, men inte andra. Jag orkar inte förklara om och om igen..
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Mycket bra skrivet (?) förresten :bow:
Sparar texten.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

*knappen'
Jag har sett mkt hästar som har stått på foderprogram som har varit både tunna o feta.
Det är mkt individuellt o dens arbete kan tolkas godtyckligt.

Min stora häst fick 3 kg K. Groov som tvååring, för att det rekommenderades av fodertillverkaren.
Hästen var inte mager, men hade inga muskler.
Den var då 173 cm.
Många ggr. är maten inte nytillverkad och har då tappat en del i vitaminer.
Jag komponerar ihop mina hästars mat själv och styr detta med vilket för dagen hästen arbetas, hull, muskulatur, hårrem och temperament.

Är det någon som gör så här med sina barn? För ni vill väl att de ska växa upp till stark o hållbara individer.

Enligt hörsägen så har man vid buköppnade hästar funnit att hästar som äter pelleterat foder haft ihopkletat foder i magsäcken.
Även att det behövs benmjöl för att binda ihop pelletsen.

Kan detta vara en anledning till att antalet bukopererade hästar har ökat eller avlivade man dessa fall förr?
PL?

Gör ni såhär med era barn oxå?
Ni vill väl att de oxå ska växa upp till starka hållbara individer?
 
Senast ändrad:
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Jag tror du missad sista meningarna i trådskaparens inlägg. Där poängteras att man ska kombinera foderstatsberäkningen med att titta på hästen och känna av den.

Att fodertillverkare rekommenderar en viss mängd av sitt kraftfoder i broschyrer och på påsarna är ett otyg tycker jag. Men har INGET att göra med foderstatsberäkningar.

Får man en uträknad foderstat av någon som inte sett hästen måste man som hästägare alltid tänka på just det. Jag räknar heller själv helst inte foderstater till hästar jag inte sett. Gör jag det är jag mycket noga med att påpeka att ägaren ska titta på hur hästen svarar på fodret.

Fodertillverkarna garanterar vitaminhalten i maten till ett visst datum. Fodrar man som ägare med fodret efter det är det ju inte tillverkarens fel om vitaminhalterna inte stämmer. Nu trro jag ändå inte att just vitaminhalterna är det som är det stora problemet i flertalet hästars foderstater.

Skulle tro att det du hört är just hörsägen, det har varit uppe här flera gånger förut och det har aldrig kommit fram några bevis för det (vad jag vet?).

Pelletsen binds idag i regel ihop av melass...
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Axel: Läs inlägget igen, och igen, och igen, tills du förstår innebörden. Du gör PRECIS så som milly tar upp i sina exempel på missförstånd!

Gör ni såhär med era barn oxå?
Ni vill väl att de oxå ska växa upp till starka hållbara individer?
Ja, jag har koll på vad mina barn äter, vad jag äter också. De får VARIERAD mat med balanserat näringsinnehåll. Jag tvingar inte mina barn att äta samma mat varje dag utan att ha koll på vad det innehåller. Du KAN inte jämföra människor och hästar. Hästarna är totalt utelämnade till det hö vi bestämt att de ska äta.

Hur många idag tror du inte skulle behöva näringslära? Antalet feta ungar ökar för varje år, inte sjutton är det för att deras föräldrar vet hur de ska "utfodra" sina barn... Inte blir de starka individer heller eftersom de får sitta inne och se på TV och spela på datorn.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

:bow: :bow: :bow:

Tack Madick!

Just det där med barn/människor... Man kan inte riktigt jämföra men OM man ska göra det så är det bara att se på hur lite folk i allmänhet kan om NÄRINGSLÄRA och vad som är bra mat och inte minst hur viktigt MOTION och utevistelse är för hälsan.
Det skulle vi kunna diskutera precis lika mycket som vi här diskuterar vad gäller HÄSTAR.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Visst kan det funka beroende på hur hästens hage ser ut, för jag har inte en aning om hur mycket mina hästar äter av grenar, sly mm så mina hästar är inte helt utlämnade åt vad jag ger dom.

Fast sedan vi tar eget hö har jag tagit analys fast det är bara för att se hur vi lyckats med årets hö.

Kram
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Visst kan det funka beroende på hur hästens hage ser ut, för jag har inte en aning om hur mycket mina hästar äter av grenar, sly mm så mina hästar är inte helt utlämnade åt vad jag ger dom.

Nej men självklart finns det sånan små pettitisser som man inte kan rå över att hästen stoppar i sig. SÅ NOGA räknar man inte...
OM jag förstod dig rätt i vad du menade med den meningen.

Fast sedan vi tar eget hö har jag tagit analys fast det är bara för att se hur vi lyckats med årets hö.

Så ni kompenserar inte bristerna?! :confused:
Tänk om det är väldigt lågt i protein? Ger ni inte proteintillskott då för att kompensera det? osv osv.

Hur gör ni då?
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

axel skrev:
*knappen'

Även att det behövs benmjöl för att binda ihop pelletsen.
Snälla sprid inte osanningar här. Det finns de som tror på allt de läser bara för att någon skrivit det.
// Linda
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Du har så rätt! Tänk om folk tar till sig detta nu. Fast å ena sidan så läste jag ju att det är lag på foderanalys fr o m i år. Så alla som producerar foder måste ta en analys om jag har förstått det rätt. Så nu går det snart inte att köpa oanalyserat hö resp hösilage. Det är väl det enda som är bra med den nya lagen iaf?!
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Hej!

Jag har ingen analys på fodret jag ger, men det är inte direkt självvalt! Jag har tjatat med blå för att få analys, men bonden vägrar ta eftersom vi får balar från olika åkrar hela tiden.. Och eftersom vi får hem silaget 2 balar/gång ger det inte så mycket att analysera dom heller, tyvärr..

Om du har lust får du gärna komma till mitt stall och försöka övertyga tanten som har det om analysens förträfflighet, jag har inte lyckats och orkar inte längre hålla på.. hennes hästar mår minsann jättebra utan analys!!! (ffa shettisen som får ca 3-4 kg mycket torrt hösilage 3ggr/dag..)

/ lavinia
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

milly skrev:
Nej men självklart finns det sånan små pettitisser som man inte kan rå över att hästen stoppar i sig. SÅ NOGA räknar man inte...
OM jag förstod dig rätt i vad du menade med den meningen.

små pettitesser vet jag inte om det är för dom står häller och äter på sly än dom står vid höt och äter.



Så ni kompenserar inte bristerna?! :confused:
Tänk om det är väldigt lågt i protein? Ger ni inte proteintillskott då för att kompensera det? osv osv.

Hur gör ni då?

Jo dom får lusern, fst det är ju oxå ett hö fast i pellets form.

Kram
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Enligt hörsägen så har man vid buköppnade hästar funnit att hästar som äter pelleterat foder haft ihopkletat foder i magsäcken.
Även att det behövs benmjöl för att binda ihop pelletsen.

Kan detta vara en anledning till att antalet bukopererade hästar har ökat eller avlivade man dessa fall förr?
PL?
Jag ser detta som hörsägen o inget annat.
Bindmedel är i första hand naturligt ingående stärkelse samt betfor.
Antal buköppningar går knappast att använda som mått på kolikproblem.
PL
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Paradis skrev:
Jo dom får lusern, fst det är ju oxå ett hö fast i pellets form.

Okej men du menar alltså att ni inte räknar på värdena, utan bara lägger till ex. lusern om proteinvärdet visar sig vara lågt?
Dock räcker ju inte lusern många ggr, då det är riktigt låg kvot i höet. Ibland krävs betydligt starkare proteintillskott som soja och/eller Krafft Protein.
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

gejsa skrev:
Du har så rätt! Tänk om folk tar till sig detta nu. Fast å ena sidan så läste jag ju att det är lag på foderanalys fr o m i år. Så alla som producerar foder måste ta en analys om jag har förstått det rätt. Så nu går det snart inte att köpa oanalyserat hö resp hösilage. Det är väl det enda som är bra med den nya lagen iaf?!

:) Menar du det? Var har du läst det?! :bump:
 
Sv: Missförstånd ang. foderstatsberäkning

Lavinia - du har ju iaf förstått innebörden av att analysera och beräkna foderstat! :bow:

Jag förstår ditt problem. Jag löste samma problem genom att analysera SJÄLV - men då var det ju bara ett parti av samma hö...

Läs vad Gejsa skrev i sitt inlägg så kanske du blir glad! :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp