Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får man fråga vad du är villig att betala för en ponny? Det spelar ju en viss roll i sammanhanget...
ja, det är ju tråkigt att du har den erfarenheten av ridskolor. Men det behöver ju vara så att de gör rätt !? Jag tror att man använder sånt i brist på kunskap och i brist på "rätt" hästmaterial i förhållande till elevernas kunskap.
Om din dotter dessutom bara har ridit i två år så är det ännu viktigare att ni köper en ponny som hon klarar av utan hjälpmedel. En som har ridit så kort tid kan i regel INTE hantera pessoabett utan att det blir till det sämre för hästen. Dessutom så brukar barnen tröttna på ponnyn om den är för svårriden. De kan tycka att det är coolt med fart och fläkt, men en 11-åring utan nån större ridvana kommer ganska snart ner på jorden (både bildligt och bokstavligt) om man köper en för tuff ponny.
Köp en äldre ponny som är SNÄLL och som hon kan ha trevligt med i vardagen. Som hon kanske kan rida de lättaste klasserna med. Köp inte en tävlingsponny (nu tänker jag på psyket på ponnyn i första hand) men det är klart, budgeten <15000 får man inte så mycket tävlingsponny för heller.
Hästarna är inga bilar, de är individer =) Det är ju det som räknas. Man ska aldrig haka upp sig på färgen.Om du tycker bäst om röda bilar, åker du väl inte och kollar på en gul?
En röd volvo och en gul volvo av samma årsmodell där skiljer bara färgen. Då kan man välja en röd om man vill.
Det är lite annan skillnad på två hästar än färgen på utsidan.:smirk:
Vill du ha tex en röd volvo med turbo, nöjer du dig inte med en gul bagge som är mycket mindre motor i. Tycker att man som köpare kan välja färg på hästen man ska köpa, det tar som sagt bara längre tid.
Jag har en häst med bronkit, och jag säger det att aldrig mer köper jag en häst som har de minsta problem med luftrören!! Så många tårar som jag spillt över denna häst har jag inte gråtit sammanlagt över allt annat under hela min livstid.
En häst som är så pass ung och redan känslig kommmer kanske i framtiden bli jättedålig =( Att låta sin 11åriga dotter vara med om det är enligt mig inte rätt.
Visst kan man få många av dessa "hosthästar" helt symtomfria. Men det är ju ett himla pyssel. Om ni kan tänka er att ha hästen på lösdrift eller har möjlighet att ha den i utebox, då är chanserna goda, annars är det en rejäl risk ni tar. Om jag skulle ställa min häst på stall igen, så skulle han stå på pappersströ, vara ute minst 14 h/dygn, ha superventilation, ha sopp/mockförbud i stallet under många timmar under intagningen. Dessutom kan han inte äta hö.
Jag drömmer faktiskt om att en dag öppna ett stall för bara hosthästar. Många ser bronkit som en sjukdom, jag ser det som en allergi som har fått gå för långt på grund av oss människor. De flesta av "hosthästarna" skulle vara fullt friska om de inte utsattes för det de är allergiska mot.
Annars skulle jag säga Lycka till i hästletandet! Hoppas ni hittar en frisk och snäll häst som dottern trivs med
jag skulle då aldrig personligen köpa en ponny till en elva åring. deffenitivt inte en unghäst utan isåfall en läromästare!
varför stirra sig blid på färgen? Köper du häst efter sadeln också??