J
Jennie73
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!
hur är det med pessoabett, de är väl inte "skarpare" än vanliga bett, det funkar väl bara så att hästen inte får samma kraft.
den första vi tittade på var pigg och framåt, även om han var av den grövre modellen. känner bara att hästen ska vara lite mer framåt än den 6 åringen vi tittade på.
Nu vet ju inte jag exakt vad det är för ponny du letar till dottern.
Men jag resonerar som så, att till barnen vill jag ha ponnier som de klarar av i grund på vanlig standardutrustning, dvs träns med vanligt bett och inga extragrejer. Sen kan man visst behöva martingal en viss tid eller till kanske hoppning eller liknande. Men att sätta på det till vardags, nej. Inte heller ett skarpare bett tycker jag är lämpligt till vardags.
Jag tycker också att barnen i första hand ska ha en ponny de klarar av själva och som de kan ha roligt med, som "tål" lite. Dvs den ska inte gå i taket om stigbyglar flyger eller så. Men detta krav kanske man får släppa lite på idag om man letar tävlingsponny, eller har en begränsad budget. Beror ju också på hur duktigt barnet är och vad det vill ha ut av sin
Min erfarenhet är att många ponnier kan bli piggare med åren, alltså om de är lite sävliga som unga. men jag har ju inte sett denna. Däremot är i regel NF:arna ganska självgående och trevliga och stabila att ha att göra med. Men så smäckra är de ju inte....
hur är det med pessoabett, de är väl inte "skarpare" än vanliga bett, det funkar väl bara så att hästen inte får samma kraft.
den första vi tittade på var pigg och framåt, även om han var av den grövre modellen. känner bara att hästen ska vara lite mer framåt än den 6 åringen vi tittade på.