Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

olgaklara skrev:
Det som är så lustigt i denna diskution är att det används fritt preparat där dk ingår på typ varje tävlingshäst idag.

Det glömmer somliga som du bort i det hela.

Att de företag som har detta preparat i sina medel skriver ut det och granterar att det INTE finns några karenser borde väl betyda ngt, eller hur!

jag menar du använder ju inget som innehåller karensklassade preparat om du tävlar och på de preparat som säljs på marknaden så har de en skylldighet att skriva ut om det finns karens eller ej.

ganska lätt

Jo men det är ju just det dom inte gör?? Dom vet ju inte själva om vad som är dopingklassat och inte. Som det ledpreparatet som jag använde där stod det klart och tydligt på burken att det inte innehöll några dopingklassade substanser och det gjorde det inte om man nu inte tävlade i Sverige som har helt andra regler. Så det är inte så enkelt...

kopierar ett svar jag fick ifrån Jordbruksverket när jag mailade världen runt för att få veta om just det här.

Hej,
I det här sammanhanget registrerar Läkemedelsverket naturläkemedel och Jordbruksverket foder och fodertillsatser. Att ett preparat är registrerat hos en myndighet innebär att man anser det ofarligt för den avsedda användningen. Detta är dock ingen garanti för att en fodertillsats eller ett annat preparat får användas till en häst som tävlar.
Det är Djurskyddsmyndigheten som fastställer karenstider för olika substanser när det gäller tävlingsdeltagande.
För läkemedel förhåller det sig på motsvarande sätt.
Bra information om doping m.m. finns på Ridsportförbundets hemsida.
Hälsningar
Nils-Åke Fag

Jag ger min häst bara de grejer jag tycker att han behöver och förståss vet vad det är. Är försiktig med att ge saker bara för att en kompis tycker att det är bra eller liknande. Har många kompisar som blandar massa grejer och man undrar varför, de kan inte veta vad allt är tillför. Tror att det ibland skadar mer en det hjälper. ;)

fio. skrev:
Nix han gick själv fram och snodde det ur näven

ja men du puttade ju inte bort honom eller tog bort näven så alltså har du gett honom det..

Själv så ger jag min tävlingshäst mobility örter och glucosamin. Har blivit uttagen till doping och aldrig blivit "fast" alltså så måste preparaten vara godkända.
Så resonerar en sann dopingexpert! SLUTA! Att du klarat dej med ett visst preparat betyder inte att det är ok. Jag vet inte vilken nivå du tävlar på men med din inställning kan du väl ändå inte representera Sverige? När JT säger att det inte är ok eftersom det är 96 t karens så spelar det ingen roll vad Olgaklara eller du tycker!

Med mitt svar så menade jag att doping prov hade tagit när mina hästar har gått på dessa preparat och proven har alltid varit negativa. Vilket jag tolkar som att de märke som jag använder mig av är doping fria. Innan jag använder ett nytt preparat så kollar jag ALLTID upp om det finns på karenslistan eller inte och skulle det finnas på karens listan hur lång är karensen! Och så lägger jag alltid till 2 extra dagar för att vara på den säkra sidan.

Var EXAKT på en karenslista kan du visa att glucosamin och Mobility örter från Dodson & Horrell är doping????

JAG VET ATT DK INTE STÅR MED PÅ NÅGON KARENSLISTA.
Så jag står fast vid att jag tycker att det var ett lågvattenmärke av Peter_Lundin att påstå att om han hade varit tävlingvet så skulle han ge startförbud och anmäla ryttaren. du skriver att han följer reglerna!!! VAR EXAKT STÅR DET ATT DK ÄR FÖRBJUDET ATT GE INNAN TÄVLING. Kan man inte hitta det på någon karenslista så utgår jag ifrån att han skapar sina egna regler för vad som är tillåtet att ge hästen innan tävling.

Jag vet att det är jag som tränare som "åker" dit om hästen skulle vara dopad. MEN jag litar på att ett så stort företag som Dodson & Horrell vet vad de pratar om när det gäller karen på deras örter och foder. Har svårt för att tro att de skulle riskera sitt goda rykte och för att inte näman alla galopp, trav, hopp, dressyr, m.m tränare runt om i Europa.

*lånar knapp*

Jag ger nästan ignet extra alls, hu vad hemsk jag är...

Ardennern får: Fri tillgång på ängshö. Inte gödslat på 10 år, innehåller massor av örter, blommmor och nässlor. Jag anser att det är bra för henne. Ingen vildhäst äter bara gräs, utan de äter lite av varje. Blommor, örter, bark och rötter bl a.
ca 1½ L kornkross
1 l blöt Betfor
1 Näve Mineraler Hippo Avel

Shettisen får: Fri tillgång på halm av god kvalité. Ängshö ca 5 kg/dag
1 dl Kornkross
1 dl Betfor
1 liten näve Mineral.

Bägge har givetvis saltsten i boxen och fräscht vatten.
Plus att dom i vinterhagen på 4 ha har tillgång till gammatl gräs, buskar och bark att gnaga på.

Så här års:
BETE OCH SALTSTEN

Häls Embla

Om man kan läsa framgår det tydligt att ett medel inte behöver vara listat för att ha karens. Det står tex tydligt att invärtes naturmedel har 96 tim. Sen kan man undra om DK skall klassas som fodertillskott eller naturläkemedel. Anledningen till min tolkning är att DK inte är ngt som ingår naturligt i hästfoder samt att det säljs som ett preparat med medicinska (bla antiinflammatoriska egenskaper). Detta är en tolkning som jag står för så länge inte dopingkommitén eller Djurskyddsmyndigheten säger ntg annat, jag är dessutom inte ensam om den.
Att det skulle vara ett lågvattenmärke är ju rent skitsnack.
Om man skall anse att de kliniska undersökningar som olgaklara refererade till har ngt ordentligt vetenskapligt värde skulle DK definitivt hamna i gruppen preparat med antiinflammatoriska egenskaper där inte heller alla är direkt listade.
Angående dopingtester så kan man inte testa mot allt som kan tänkas användas, så att hästen är testad negativ innebär inte att medlet är OK.
PL

mycket_irriterande skrev:
Hugskott är just detta. :devil:
Jag skriver INTE att du inte tävlar utan att du inte tävlar på högre nivå just nu,eller speciellt mycket förra året. När representerade du Sverige senast? När tävlade du *** senast?

Ang SL så får du gärna försvara honom men med tanke på senaste insatser i tävlingsvärlden står han inte högt i allas ögon. Var bara medveten om att alla inte tycker som du! :smirk:

Jag representerade sverige typ i höstas :smirk: .

*** klass har det bara funnits på Gärds och SM och tyvärr så var jag op just under SM (vilket jag skulle ha ridit var anmäld :smirk: ). Förra året så stod min häst ca 12v pga en infektion som hon fick efter sämsholm.

Jag vet inte vad du menar med högre nivå direkt, men om det endast finns två *** klasser i sverige så är ju tyvärr ** det högsta som man kan rida om man då inte är miljonär dvs och kan åka ut på ett gäng med CIC***, vilket jag inte har möjlighet till just nu! Min häst har varit felfri i den enda *** den startat, nä den har gått två och den andra bröt jag i terrängen två hinder innan mål eftersom den blev halt efter ha trampat igenom en kulvert och ådragit sig en tunn spricka i lårbenet

Jag försvarar inte SL, men alla andra är inte guds barn heller. Jag har aldrig åkt till honom men väl till JT.

Men då är det ju fortfarande en tolkningsfråga från din sida. företagen som säljer preparaten klassar det som tillskott och du klassar det som naturmedicin.

Dopingpreparat ska inte vara en tolkningsfråga utan det ska vara klara besked så att alla vet vad som gäller.

Det finns mycket här i världen som är en tolkningsfråga tills det prövats rättsligt.
Jag har aldrig påstått annat än att det är min tolkning, jag har inte fått ngt svar från STC på frågan.
Och som sagt jag skulle inte tveka att använda min tolkning på en tävling o därmed få tillstånd en prövning.
Angående klassa som fodertillskott, då får man inte uppge några medicinska effekter.
Det är just det här att DK säljs som ett preparat med medicinsk effekt som är det avgörande för min tolkning.
PL

Jag har inte orkat blanda mig i denna tråden tidigare men har ju varit aktiva i flera liknande det senaste året. Måste bara säga att jag håller med dig.

Kan inte förstå att det verkar vara flera stycken som tycker det är rätt att tävla djur som inte är i tävlingsmässigt skick om de inte behandlas med smärtstillande eller antiinflammatoriska preparat.

Jag kan hålla med om att Djurskyddsmyndigheten alt STC/Ridsportförbundet borde vara tydligare ang vilka preparat som räknas vart men floran av tillskott/naturmedel är enorm o dokumentationen usel.
Angående tolkning så är det i första hand Djurskyddsmyndigheten som har tolkningsföreträde i andra hand STC/Ridsportförbundet, på tävlingsplatsen är det den av Djurskyddsmyndigheten anställde veterinären. Tolkningen kan sedan eventuellt ändras i rätten o en sån ändring blir prejudicerande.
Tillverkare el säljare har inget tolkningsföreträde.
PL

Vad jag kan förstå av Olgaklaras inlägg så ÄR hennes hästar i tävlingmässigt skick och för att behålla dem i samma skick så ger hon djävulsklo. För det sliter enormt på hästens ben att gå *** fälttävlan. Så för att undvika att behöva spruta lederna rutinmässigt som många andra gör så använder hon det här medlet.

Men det kanske är bättre att skita i att ge godkända preparat i underhålls syfte och spruta lederan med tuppkam, kortison, skölja med koksalt m.m.??

Själv så tävlar jag mina hästar på glucosamin och mobility örter. de får dessa preparat med jämna mellanrum och sen är det ett upphåll. Märker ingen skillnad MEN jag har peppar peppar ta i trä aldrig behövt att spruta en enda led på någon av mina travare eller ridhästar på 10 år. DET tycker i alla fall jag är enormt positivt.

Skulle aldrig få för mig att ställa upp i en tävling om hästen inte kändes 100% frisk. Jag är för rädd om mina hästar för att riskera deras hälsa. Och jag tror att Olgaklara resonerar på samma vis.

Givetvis så får vi ha olika åsikter om man ska använda örter eller inte MEN jag reagerar på att vissa här kallar andra för dopare bara för att de ger sin häst en viss ört. Där går min gräns för vad som är acceptabelt. :mad:

JAG vet att det inte är försäljaren av ett visst medel som har tolkningsföreträde.

MEN jag reagerade på att du var villig att anmäla en ryttare och ge startförbud bara för att få det prövat i rätten och få en prejudicerande dom.

Är det inte bättre att förbunden kommer överens om vilka örter som är godkända och vad max dosen för att de ska vara godkända är innan man själv agerar polis???

Jag har inte kallat någon för dopare här! Däremot tycker jag att det är både oetiskt och omoraliskt att tävla med en häst som behöver medicinering för att kunna prestera. Dessutom är det ett brott mot djurskyddslagen. Det hoppas jag att alla här är överens om.

Om man följt internationell ridsport under det senaste året märks tydligt att doping ses som ett allvarligt problem. Vad ger det för signaler? Vill man inte ha en ren sport?

Vad man väljer att behandla hästen med är upp till var och en så länge det är en tillåten metod och inte medför något onödigt lidande för hästen. Om man väljer mediciering oralt, behandling i led eller underhudsblistring tycker jag man ska överlåta till behandlande veterinär att avgöra. Här låter det som att hästen behandlas för att kunna tävla, inte för att bli frisk och sedan kunna tävla… DÄR är skillnaden.

Om hästen behöver DK och vila i 14 dagar efter varje tävling är inte på något sätt värre än att den behöver behandlas på något annat sätt. I diskussionerna här fattas vilan, det är det jag invänder mot. Om hästarna inte klarar att tävla utan DK är de enligt mig INTE i tävlingmässigt skick, vare sig det är en travhäst eller fälttävlanshäst.

Jag tolkar dopingreglemetet som Peter, det tror jag vi kom överens om i en tidigare tråd. DK är inte godkänt för tävlingar där STCs dopingreglemente gäller. Som i tidigare trådar hävdar jag att det har en karenstid på 14 dagar om man anser att det har en antiinflammatorisk egenskap, i annat fall 96 timmar. Det är den enda tolkningen jag kan göra av dopingreglementet.

solros skrev:
Om man följt internationell ridsport under det senaste året märks tydligt att doping ses som ett allvarligt problem.

Det ska vara: Om man följt internationell ridsport under det senaste året märks tydligt att doping inte ses som ett allvarligt problem.

Om min åsikt som veterinär är att DK är doping så är det min rätt o skyldighet att ge startförbud alt. anmäla.
Sen kan det visa sig att experterna har en annan åsikt.
Jag har nu fått ett preliminärt svar från Djurskyddsmyndigheten där ansvarig person efter en snabbkoll av dokumentationen anser att DK bör ha 14 d karens!
Han skulle kontakta STC för vidare diskussion.
Vem vet jag kanske kan få DK klart dopingklassat ändå :devil:
PL

solros skrev:
Jag har inte kallat någon för dopare här! Däremot tycker jag att det är både oetiskt och omoraliskt att tävla med en häst som behöver medicinering för att kunna prestera. Dessutom är det ett brott mot djurskyddslagen. Det hoppas jag att alla här är överens om.

Om man följt internationell ridsport under det senaste året märks tydligt att doping ses som ett allvarligt problem. Vad ger det för signaler? Vill man inte ha en ren sport?

Vad man väljer att behandla hästen med är upp till var och en så länge det är en tillåten metod och inte medför något onödigt lidande för hästen. Om man väljer mediciering oralt, behandling i led eller underhudsblistring tycker jag man ska överlåta till behandlande veterinär att avgöra. Här låter det som att hästen behandlas för att kunna tävla, inte för att bli frisk och sedan kunna tävla… DÄR är skillnaden.

Om hästen behöver DK och vila i 14 dagar efter varje tävling är inte på något sätt värre än att den behöver behandlas på något annat sätt. I diskussionerna här fattas vilan, det är det jag invänder mot. Om hästarna inte klarar att tävla utan DK är de enligt mig INTE i tävlingmässigt skick, vare sig det är en travhäst eller fälttävlanshäst.

Jag tolkar dopingreglemetet som Peter, det tror jag vi kom överens om i en tidigare tråd. DK är inte godkänt för tävlingar där STCs dopingreglemente gäller. Som i tidigare trådar hävdar jag att det har en karenstid på 14 dagar om man anser att det har en antiinflammatorisk egenskap, i annat fall 96 timmar. Det är den enda tolkningen jag kan göra av dopingreglementet.

men vem har här sagt att de ger det i medicinskt syfte?? och vem har sagt att man ger det för att hästen är dålig eller sjuk???

DK finns med i de flesta mobility preparat dvs preparat som man kan ge till sin häst för att få en ökad mjukhet eller för att "smörja" lederna precis som folk som ger glucosamin.

Det jag hakar upp mig på är att företagen går ut med att dessa är godkända att tävla på och att de inte innehåller något otillåtet preparat.

Om det UTAN att det för hästen finns risk för att dölja en skada eller att förvärra en redan befintlig skada genom att man ger preparat som tar bort symptom så är det något annat. Men om man ger en ört i förebyggande syfte, dvs förbyggande betyder här att hästen ÄR friskt innan intaget så kan det väl inte vara något problem om den håller sig frisk?
Det hade ju varit något helt annat om den var halt stup i kvarten och för ATT kunna tävla behövde ge denna produkt.

Eg så borde ju glucosamin vara dopingklassat med i så fall!

Jag har iaf INTE diskuterat sjuka hästar utan friska hästar som får detta i förebyggande syfte

Min häst har fri tillgång på hösilage hela året förrutom på sommaren då hon bara har det på natten. Sen får hon ca 1,5 kg complett om dagen. Hon går ute mest så jag fodrar henne bara morgon och kväll med kraftfoder.
Allt annat tycker jag är onödigt. Complett innehåller allt nödvändigt för henne.
Är väldigt emot att fodra med olika tillskott av olika slag då jag gjorde det som liten till min förra häst eftersom han var väldigt svår att hålla i hulloch såg vad det till slut blev för resultat. Proteinförgiftning och bölder över hela magen som följd. Blev helt bra igen efter jag slutade att ge extra lucern och b-vitaminer och vitlök och annat som jag insåg var helt boprtkastat.
men alla är vi olika och så länge man ser till sin häst bästa tycker jag att man får göra som vill så länge man är öppen för att lära sig mer och kan ta lärdom av vad man gör för fel, men det är bara min åsikt..

Vad jag kan förstå av Olgaklaras inlägg så ÄR hennes hästar i tävlingmässigt skick och för att behålla dem i samma skick så ger hon djävulsklo. För det sliter enormt på hästens ben att gå *** fälttävlan. Så för att undvika att behöva spruta lederna rutinmässigt som många andra gör så använder hon det här medlet.
Den dokumentation som finns på djävulsklo talar om smärtstillande o antiinflammatorisk effekt, det finns inget som säger att DK skulle ha ngn förebyggande effekt. Om ngn nu verkligen skulle ha nytta av DK för att behålla sina hästar i tävlingsmässigt skick kan jag bara tolka det på ett sätt, nämligen att hästarna är för slitna.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka