Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Om glukosamin skulle vara dopingklassat eller ej är en annan fråga. Här är dokumentationen för medicinsk effekt stort sett noll samtidigt som det är en naturligt förekommande substans. Men jag skulle inte tycka det vara helt fel att sätta 4 dygn här.
PL

Jag uppskattar ditt tålamod och din uthållighet i ämnet.
Och önskar att du lyckas med att få DjävulsKlo officiellt dopingklassat.

Jag tycker att det är viktigt att sporten inte utsätter djur för onödiga skador.
Minsta misstanke att ett preparat kan dölja en skada måste innebära karens.
PL

Rent logiskt anser jag att alla preparat med ngn påstådd medicinsk effekt skall ha 4 dgrs karens. Alla preparat med någorlunda trovärdig dukumentation om smärtstillande/antiinflammatoriskk effekt skall ha 14 dgr.
PL

Påståenden från olika tillverkare/försäljare av tillskottspreparat har oftast inte varit mer värda än pappret de skrivits på!
PL

peter_lundin skrev:
Om glukosamin skulle vara dopingklassat eller ej är en annan fråga. Här är dokumentationen för medicinsk effekt stort sett noll samtidigt som det är en naturligt förekommande substans. Men jag skulle inte tycka det vara helt fel att sätta 4 dygn här.
PL

Senast jag hörde har man som sagt inte kunnat bevisa någon effekt av att ge hästar glukosamin. Och då borde det ju inte heller dopingklassas som sagt. Fast kanske man ändå skulle dra det över samma kam som dk eftersom det ges för att "smörja leder" något som inte borde behövas på en häst som är tränad och kapabel att utföra den uppgift den ska.

Fö en stor eloge till dig som tar tag i dk frågan till skillnad från dem som verkar köra på tesen att man kör tills det är bevisat att man inte får. Och inte verkar visa något intresse för att få någon att klart tala om hur det ligger till.

MEN jag reagerade på att du var villig att anmäla en ryttare och ge startförbud bara för att få det prövat i rätten och få en prejudicerande dom.

Är det inte bättre att förbunden kommer överens om vilka örter som är godkända och vad max dosen för att de ska vara godkända är innan man själv agerar polis???

Vadå agera polis? Om jag är tävlingsvet så ÄR jag "polis" o kan inte vänta på att olika organisationer skall komma överens om var gränsen går. Om jag agerar så gör jag det utgående från var JAG anser att gränsen går utgående från de bestämmelser som finns.
Hur i HE kan du kalla det för lågvattenmärke? Det säger bara allt om din inställning om vad man kan göra för att hålla en häst "frisk".
PL

Nu har jag fått svar. Både DjM o STC anser att Dk borde dopingklassas o STC har försökt stämma försäljaren av Nobute dock utan att lyckas eftersom Jordbruksverket har godkänt dessa som fodertillskott vilket ger 0 dgrs karens. Vad som händer framöver får vi se, varken STC eller DjM är nöjda över förhållandet.
Min uppfattning blir att det i dagsläget är upp till var o ens samvete om man vill använda ett preparat som enligt myndigheten som sätter reglerna för doping borde karensbeläggas.
Troligtvis är det det här förhållandet som gjorde att MSM togs bort från dopinglistan.
Självklart kan jag efter det beskedet inte stoppa en häst som står på DK oberoende av vad jag tycker. Jag hoppas bara att det snart händer ngt i frågan.
PL

Håller med om att folk stoppar i sina hästar alla typer av konstigheter.

Det finns många DYRA produkter som sägs vara bra men som det inte finns någon "riktig" forskning på att det verkligen skulle fungera... tex. så fanns det ett preparat som innhöll typ 98 % C-vit. Det stod på förpackningen att det var bra för det ena och det andra.. det intressanta med det hela är att hästar inte kan ta upp C-vit i kroppen...

Min pålle äter Hippo basic, havre, hö el hösilage. och tuggar gröngrä i hagen.. under vinterhalvåret får hon även mineraler och vitaminer. Hon är fin i hullet och fungerar strålande....

Det viktigaste är att ha ett bra grovfoder, det är grunden till att få ett fungerande foderstat.

??? Men varför försöka stämma FÖRSÄLJAREN??? Då kanske man skall stämma alla som säljer MSM, glukosaminer, örter överlag....det där var nog bland det dummaste jag hört faktiskt...att ha åsikter om en produkt är ju en sak, men att försöka stämma dom.....nääe...

Därför att om medlet är att betrakta som naturläkemedel skulle tillstånd sökts från läkemedelsverket.
PL

MEN Jordbruksverket har klassat dessa medel som FODERTILLSKOTT och inte naturläkemedel.

Därför kan man inte betrakta medlen som naturläkemedel och kräva en karen på 96 h.

Personligen så visste jag inte att MSM var borta från listan utan trodde att det hade en karens på 14 dagar. (har aldrig använt det)

Helt riktigt men detta innebär inte att dopingexperterna anser att detta är OK.
Själv kan jag mkt väl tänka mig att, om jag tex fick in en häst med en mkt liten rörelsestörning som jag visste var beh med DK, utestänga denna med motiveringen att den inte var bedömningsbar pga behandlingen.
Sen måste alla var medvetna om att om hästen är beh med ett preparat som innehåller DK men inte är godkänt av SJV kan det fortvarande betraktas som doping. Dvs begär skriftligt på att preparatet verkligen är godkänt som fodertillskott av SJV.
PL

Själv har jag begärt en lista på godkända preparat från SJV samt en förklaring på hur de kan godkänna preparat som säljs med medicinsk indikation.
PL

Den här situationen börjar likna den som min fru (agronom o naturbrukslärare) hamnade i för ett antal år sen när några av hennes elever gjorde ett arbete om behandling av akvariefiskar. Det visade sig att ett antal preparat innehöll antibiotika som annars var receptbelagt. Socialstyrelsen (numera är det läkemedelsverket) o SJV skyllde i princip på varann o ingen ville ta ansvaret för att en massa antibiotika importerades som fodertillskott vilket innebar en klar hälsorisk för fiskägarna.
PL

Min får linfrö för att hålla magen i trim. Får fullfoder och får därför inga andra mineraler eller vitaminer eftersom det inte behövs. Har analys på alla fodermedel.

peter_lundin skrev:
Själv har jag begärt en lista på godkända preparat från SJV samt en förklaring på hur de kan godkänna preparat som säljs med medicinsk indikation.
PL

Det var ingen som brydde sig om att läsa däruppe att jag hade gjort just det :smirk:

jea78 skrev:
ja men du puttade ju inte bort honom eller tog bort näven så alltså har du gett honom det..

Lite svårt att putta bort en häst och dra pizzan igenom tänderna på honom när han redan har snott den och har den i munnen och tuggar för fullt :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka