Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Min ena häst äter pizza, rökt korv mm men inte tänker jag ge honom det :smirk:

Har tagit upp denna diskution med en flitigt använd tävlingsveterinär och dk är inte karensklassat och de tillskottsfoder där dk finns med är således helt godkänd att ge vid tävling.

detta har diskuterats bland tävlingsvet och där har man sagt att det är grönt att ge dk.

På hemsidan av Dodson&Horell Svergie anges just DK, här talar man om att Dk har en karens på 14 dagar undrar vart det kommer ifrån? :angel:

Boj skrev:
På hemsidan av Dodson&Horell Svergie anges just DK, här talar man om att Dk har en karens på 14 dagar undrar vart det kommer ifrån? :angel:

Det kan jag inte svara på, men jag vet att de alltid har sagt/skrivit på sin dk att det är karens, har för mig att det står på de engelska texterna att det kan vara karensbelaggt.

Nu är det så att det inte är karens på dk och denna vet litar jag fullt ut på eftersom det är en av de mest välrenomerade och erfarna vet som finns i landet.

Detta har tagits upp på deras träffar och bland annat med landslagen och där har man sagt som så att det inte påverkar hästarna på det sättet att det kan beläggas med karens.

Sanningen är nog närmare att de preparat med dk har en försummbar mängd dk som inte påverkar hästen. För att få någon verkan av dk måste man, helt enl denna vet ge väldigt stora mängder av det.

Detta är vad denna vet säger och det litar jag på eftersom han har mkt stor inblick i tävlingsverksamheten både i sverige och internationellt.

Det står inte att det är karens utan att det rekommenderas och det är endast för deras säkerhet som leverantör. Lite skillnad dock från karens.

Då borde det ju rimligtsvis stå samma sak på Mobility och stroppy mare (innehåller vallmo) :crazy:

Senast ändrad:

Vilken vet är det.....JT?? Vi hade en diskussion om butta vs DK och kom fram till att ge hästen DK istället.....nu var inte denna hästen tävlingsmässig men han ansåg att det var ung samma effekt på produkterna......men DK står inte med på dopinglistan och skulle det vara nåt så är det ju isåfall max 96 timmar och inte 14 dgr....

Nä inte JT utan SL.

Visst om det blir karens på dk så blir den nog 96 timmars.

Han sa att man var tvungen att ge minst två falskor av tex joint free för att öht det skulle kunna påvisas, på en gång dvs.

och något som man måste ge så mkt av borde ju eg inte ge så mkt effekt i små mängder.

fio. skrev:
Min ena häst äter pizza, rökt korv mm men inte tänker jag ge honom det :smirk:

det måste du gjort eftersom du vet att han äter det...

funderar..vad är det med b-vitaminet som hjälper till vid patella upphakningar? asså lixom vad gör det för nytta?

olgaklara skrev:
Nä inte JT utan SL.

Enl JT så är det inte ok. Han varnar för karens!
Samma med chefen på ATG i M. Den andre nämnda tänjer ju på regler han också så hans moralnivå litar inte så många på :o .

Lite förundrad eftersom vi diskuterat just Dk en del men du tävlar ju inte så mycket nu Olgaklara så därför har du väl missat diskussionen.

Anser att Peter_Lundin är helt rätt på det! Hans inställning och inlägg visar att han är kompetent. Men Peter hur orkar du svara vidare på sådana "sidoskott" typiskt *kärringsnack*? Så blir det när någon inte kan försvara sej eller inte vill inse att andra inte anser att hon/han har rätt alltid :angel:

Jag håller med Olgaklara och Martha att om medlet inte ÄR klassat som doping varför bli anklagad här på sidan för att dopa sina hästar???

Själv så ger jag min tävlingshäst mobility örter och glucosamin.
Har blivit uttagen till doping och aldrig blivit "fast" alltså så måste preparaten vara godkända.

Är mycket noga med vad jag stoppar i mina hästar och innan jag börjar med något nytt så tar jag alltid reda på om det är karens eller inte. Jag litar på vad Dodson & Horrell skriver att de garanterar att deras produkter är dopingfria.

SÅ VARFÖR HOPPAR NI PÅ OLGAKLARA!!!!!!!

Hon gör inget fel utan går helt enligt karenslistan !!!
Vad ni sen tycker eller tänker hör inte till saken utan man måste hålla sig till fakta!!

Peter_Lundin jag tyckte det var ett riktigt lågvatten märke att skriva att om du hade fått reda på att en häst gick på dk så skulle den få startförbud och bli anmäld. Av vilken anledning skulle du som tävlingsvet inte hålla dig till reglerna?? :eek: :mad:

Mitra skrev:
Jag håller med Olgaklara och Martha att om medlet inte ÄR klassat som doping varför bli anklagad här på sidan för att dopa sina hästar???
Är du läskunnig? Läs då HELA innan du skriver som du gör!

Mitra skrev:
Själv så ger jag min tävlingshäst mobility örter och glucosamin. Har blivit uttagen till doping och aldrig blivit "fast" alltså så måste preparaten vara godkända.
Så resonerar en sann dopingexpert! SLUTA! Att du klarat dej med ett visst preparat betyder inte att det är ok. Jag vet inte vilken nivå du tävlar på men med din inställning kan du väl ändå inte representera Sverige? När JT säger att det inte är ok eftersom det är 96 t karens så spelar det ingen roll vad Olgaklara eller du tycker!

Mitra skrev:
litar på vad Dodson & Horrell skriver att de garanterar att deras produkter är dopingfria.
Här säger du emot dej själv. Du är noga med vad su stoppar i dina hästar men
litar på ett företag som friskriver sej ??? Det är upp till dej MEN DU har ansvaret!

Mitra skrev:
SÅ VARFÖR HOPPAR NI PÅ OLGAKLARA!!!!!!!
Om igen LÄS vad som står och inte vad du tror där står så kanske du förstår. Att en sk rep för vårt land ligger på denna nivå i diskussionen är skrämmande. Undrar vad förbundet säger om det! :o

Mitra skrev:
Peter_Lundin jag tyckte det var ett riktigt lågvatten märke att skriva att om du hade fått reda på att en häst gick på dk så skulle den få startförbud och bli anmäld. Av vilken anledning skulle du som tävlingsvet inte hålla dig till reglerna?? :eek: :mad:
Det är hans skyldighet! Han följer reglerna! Har inget med vad du tycker att göra. :o

Vi kanske borde ta ett snack med min gamla stuteriveterinär?
Han heter Peter Kallings, och borde vara bekant.

mycket_irriterande skrev:
Är du läskunnig? Läs då HELA innan du skriver som du gör!

Så resonerar en sann dopingexpert! SLUTA! Att du klarat dej med ett visst preparat betyder inte att det är ok. Jag vet inte vilken nivå du tävlar på men med din inställning kan du väl ändå inte representera Sverige? När JT säger att det inte är ok eftersom det är 96 t karens så spelar det ingen roll vad Olgaklara eller du tycker!

Här säger du emot dej själv. Du är noga med vad su stoppar i dina hästar men
litar på ett företag som friskriver sej ??? Det är upp till dej MEN DU har ansvaret!

Om igen LÄS vad som står och inte vad du tror där står så kanske du förstår. Att en sk rep för vårt land ligger på denna nivå i diskussionen är skrämmande. Undrar vad förbundet säger om det! :o

Det är hans skyldighet! Han följer reglerna! Har inget med vad du tycker att göra. :o

Det som är så lustigt i denna diskution är att det används fritt preparat där dk ingår på typ varje tävlingshäst idag.

Det glömmer somliga som du bort i det hela.

Att de företag som har detta preparat i sina medel skriver ut det och granterar att det INTE finns några karenser borde väl betyda ngt, eller hur!

jag menar du använder ju inget som innehåller karensklassade preparat om du tävlar och på de preparat som säljs på marknaden så har de en skylldighet att skriva ut om det finns karens eller ej.

ganska lätt

mycket_irriterande skrev:
Enl JT så är det inte ok. Han varnar för karens!
Samma med chefen på ATG i M. Den andre nämnda tänjer ju på regler han också så hans moralnivå litar inte så många på :o .

Lite förundrad eftersom vi diskuterat just Dk en del men du tävlar ju inte så mycket nu Olgaklara så därför har du väl missat diskussionen.

Anser att Peter_Lundin är helt rätt på det! Hans inställning och inlägg visar att han är kompetent. Men Peter hur orkar du svara vidare på sådana "sidoskott" typiskt *kärringsnack*? Så blir det när någon inte kan försvara sej eller inte vill inse att andra inte anser att hon/han har rätt alltid :angel:

Jag anser inte att SL moralnivå är dålig med tanke på att han vågade slänga ut två av de bästa ft hästarna i första vet insp på en internationell ft förra året :smirk: Det är inte speciellt många som vågar!

trovärdighet kan man ju undra över och hur sympatiskt och moraliskt är det att i tid och otid spruta lederna några dagar innan tävlingar vilket vissa vet gör som är nämnda här ovan :angel:

Tävlar jag inte????? Var har du fått det ifrån?? Jag har varit ute varenda helg sedan januari, förutom de senaste veckorna då jag blivit opererad. Men dock har min unghäst tävlat under denna tiden och där har jag faktiskt varit med med tanke på att jag ridit fram den på tävling, kört den dit etc Och du det har varit på nationell tävling :smirk:

Så var du fått ifrån att jag skulle lagt mina stövlar på hyllan skulle jag gärna vilja veta :smirk:

Nä jag anser att en vet INTE skall gå ut och säga som Peter_Lundin gör här på denna tråden. Att anklaga någon för doping som han gör tycker jag är ärekränkning och ren lögn! Att han själv har dessa tankar får ju han stå för och inte anta att andra tänker som han gör, horribelt tycker jag!!!

Du är inte mkt bättre än andra här på buke, du kör med samma "sidoskott" och "kärringsnack" som alla andra. Så kasta inte sten i glashus :angel:

Försvara sig för något som inte är rätt anser jag inte, det finns idag INGEN karens på dk. Och bolagen som säljer preparat med dk garanterar att de INTE finns några otillåtna substanser i dessa. Vem skall man då tro på! En vet på buke som gillar att racka ner på tävlingsfolk eller vårat system för klassning och märkning av produkter som skall vara godkända på marknaden??????

Liksom med kylning så är det godkänt på tävling även om Peter_Lundin säger att det inte är!!!!

Skillnaden är att han tänker att kylning använder man för att dölja en skada och jag tänker kyla efter start dvs i förebyggande syfte. Där kan du ju själv fundera på vem som är den som tänker sundast i detta fallet. :angel:

Och för att inte bli påhoppad igen så ÄR kyla efter tex terränngen något som är helt godkänt och görs öppet på tävlingsplatser idag!!!

Boj skrev:
Jag lyssnar med förundran över än den ena och den andra foderstaten, som pricken över i:et har man kryddat på med diverse örter och annat smått och gott.
Ställer man sen frågan varför människan ger av en viss ört, så ser personen mest ut som en bakugn i ansiktet och svarar sen raskt att det är bra för hästen.

Som den enerverande person jag är, frågar jag då vad är det bra för då? Svar hästen mår bättre, men något riktigt bra svar får jag inte från de flesta. Någon är medveten om vad och varför man ger av vissa saker, men långt ifrån alla.

Så förutom hö och annat kraftfoder, vad ger ni era hästar i maten? Och av vilken orsak? Hur upplever ni själva detta med kryddandet hit och dit?

Vi ger B-vitamin under pälsfällningen och pälssättningen (2 perioder om året) framförallt för att hålla hästarna pigga. Eftersom vi aldrig valt att INTE göra det så vet vi inte riktigt om det stämmer....

Mineraltillskott ger vi i låg dosering, för att täcka upp ev. brister i grovfodret (vi har ej analyserat foder).

I övrigt försöker vi undvika alla häxblandningar som finns. Oerhört lite är vetenskapligt belagt och även de preparat som är det funkar ju bara om hästen har brist!!!!

Lite förundrad eftersom vi diskuterat just Dk en del men du tävlar ju inte så mycket nu Olgaklara så därför har du väl missat diskussionen

Hugskott är just detta. :devil:
Jag skriver INTE att du inte tävlar utan att du inte tävlar på högre nivå just nu,eller speciellt mycket förra året. När representerade du Sverige senast? När tävlade du *** senast?

Ang SL så får du gärna försvara honom men med tanke på senaste insatser i tävlingsvärlden står han inte högt i allas ögon. Var bara medveten om att alla inte tycker som du! :smirk:

jea78 skrev:
det måste du gjort eftersom du vet att han äter det...

Nix han gick själv fram och snodde det ur näven

olgaklara skrev:
Liksom med kylning så är det godkänt på tävling även om Peter_Lundin säger att det inte är!!!!

Skillnaden är att han tänker att kylning använder man för att dölja en skada och jag tänker kyla efter start dvs i förebyggande syfte. Där kan du ju själv fundera på vem som är den som tänker sundast i detta fallet. :angel:

Och för att inte bli påhoppad igen så ÄR kyla efter tex terränngen något som är helt godkänt och görs öppet på tävlingsplatser idag!!!

Har du hört uttrycket "som fan läser bibeln" ungefär är det så du läser andras inlägg här nu. Du läser ut vad du vill, inte vad där står! :devil:

Det är INTE tillåtet att kyla innan tävling. Det ÄR tillåtet att kyla efter tävling.

olgaklara skrev:
Har tagit upp denna diskution med en flitigt använd tävlingsveterinär och dk är inte karensklassat och de tillskottsfoder där dk finns med är således helt godkänd att ge vid tävling.

detta har diskuterats bland tävlingsvet och där har man sagt att det är grönt att ge dk.

Ja visst men jag tror inte att dom kommer skriva under med sitt namn när /om man väl står där med ett positivt dopingprov, så egentligen spelar det ingen roll vad dom säger när det iallafall du som ryttare som får ta hela smällen.
Jag hade inte litat på det iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka