Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

peter_lundin skrev:

Saxat från STC

Foder och fodertillskott

Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm).

Knapplån..

Jag får INTE ihop hur Olga kan komma undan karensen på DK. Okej om man väljer att försöka slingra sig undan att det är antiinflammatoriskt/har i studier visats ha antiinflammatoriska egenskaper och sådana preparat har 14 dygns karens, men hur slingrar man sig undan den generella 96 h karensen, det förstår jag inte?

Sne tycker jag det är FÖRBANNAT trist med ryttare på Olgas nivå som medvetet kringgår dopingreglementet och tävlar/tränar sina hästar på en substans som någon det ÄR karens på.

Knapplån igen

Det är ju liiiite skillnad dådå på dosen de får i sig genom att knapra i sig örter, pil etc och vad de får i sig när vi ger till exempel 15 gram torkad ren djävulsklorot. Fö lär knappast en enda svensk häst äta DK fritt ;)

Nu är det som så att dk INTE är dopingklassat. Om du läser så är det en hel uppsjö med örter som har samma effekt som dk.

Påhopp tycker jag absolut INTE du skall använda dig av :mad:

Dessutom är vitpil och älgört betydligt mer dopingklassat än dk och betydligt kraftigare än dk!

Ett bra sätt att särskilja tävlingsryttare från hobbtryttare gör du genom att anta att "de" på min "nivå" använder sig av doping för att nå framgång!!

Bra läs mitt tidigare inlägg om mina resultat för i år så kan jag gärna diskuter det med dig!!!

Men saken är ju faktiskt att det är etter värre bland hobby ryttare att använda sig av dopningklassade preparat eftersom de som jag läst som ger bla dk just är sådana här på buke, sedan att det tydligen i dina ögon är helt ok att fara runt och hoppa och rida på hästar som kanske INTE är så noga kollade som faktiskt våra tävlingshästar på min "nivå" är..

Dumt och ganska provocerande inlägg från dig

Men du förstår, det är så som man når den nivån.
Genom att tänja litet på gränserna.

Inte_Ung skrev:
Men du förstår, det är så som man når den nivån.
Genom att tänja litet på gränserna.

Visst det står för dig!

Gör du så förstår jag att du inte nått dit än, eller rättare sagt lär aldrig göra det heller!!!

Jag hade aldrig kommit på tanken att tänja på någon gräns och skulle ALDRIG NÅGONSIN rida en sjuk eller ofräsch häst. Där går min gräns!!!!

Att anta eller tycka så som du gör får mig faktiskt att tycka att du är väldigt okunnig och fruktansvärt inskränkt!

:crazy:

Alexandra_W skrev:
Knapplån igen

Det är ju liiiite skillnad dådå på dosen de får i sig genom att knapra i sig örter, pil etc och vad de får i sig när vi ger till exempel 15 gram torkad ren djävulsklorot. Fö lär knappast en enda svensk häst äta DK fritt ;)

Visa mig gärna var det finns karenstid för dk? Och hur det kommer sig att det finns med i alla preparat för hästar som är lite stela eller förebyggande preparat? De skriver klart och tydligt ut på sin ainnehållsdeklarationer att det inte finns några substanser som kan komma att ligga inom otillåten gräns! Det är bara att se och läsa själv!

Visst kan hästar knapra i sig betydligt mer än 15gr :smirk: Speciellt Vitpil!

olgaklara skrev:
Jag hade aldrig kommit på tanken att tänja på någon gräns
Jag tycker att du har skrivit massor med inlägg här som just handlar om att tänja gränser.

"Om det inte står karens på förpackningen så går jag fri" typ.

Det finns generalklausuler om detta.

Jag ville här saxa ur föreskrifterna.
Men de är i pdf format och jag sitter på Unix som inte kansaxa därifrån.
Jag skall bara byta dator.
Ett ögonblick!

SJV har i praktiken ingen som helst koll på vad olika "fodertillskott" innehåller eller vilka som är registrerade el hur lagen om märkning följs.
Min fru (som är agronom o djurvårdslärare) gjorde häromåret(med viss hjälp från mig) tillsammans med sina elever en genomgång av vad olika tillskott till akvariefiskar innehöll, det visade sig att ett antal innehöll receptbelagda antibiotika!! Kontakt togs med både Läkemedelsverket o Jordbruksverket o i princip hänvisade bägge till varandra.
PL

"2 § I dessa föreskrifter avses med
....
dopning: att ett djurs prestationsförmåga eller temperament vid träning eller
tävling har påverkats genom tillförsel av läkemedel, läkemedelssubstanser eller
annat ämne, samt
träning: när ett djur ansträngs på ett sätt som är jämförbart med tävling med
avseende på t.ex. tempo, distans och utformning av hinder."

Det betyder att om DjävulsKlo har någon effekt, så blir det med automatik doping.

"2 § När en häst har behandlats med läkemedel, läkemedelssubstanser eller annat
ämne gäller följande karenstider innan den får tränas för eller delta i tävling
på tävlingsbana.
........
4. 4 dygn (96 timmar) vid behandling med andra läkemedel, läkemedelssubstanser
eller ämnen än de som har angetts i denna paragraf."

Jag tycker att det är solklart, varför gör inte du det!

Här är länken till föreskriften.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2005_1_L13.pdf

Åter till Unixen, jag orkar bara inte med Bill Gates.

Och jag var på nivå, men i en annan gren.
Och jag hoppade av då jag såg vad det behövdes för att vara på topp.
Och det var inga gulliga saker som jag såg.

olgaklara skrev:
De skriver klart och tydligt ut på sin ainnehållsdeklarationer att det inte finns några substanser som kan komma att ligga inom otillåten gräns! Det är bara att se och läsa själv!
Oavsett vad som står på påsen, så blir det 96 timmar karens därför att ämnet påverkar hästens prestationsförmåga.

Vallmofrö blir doping, kolla på påsen du och se om du hittar någon karenstid på den.
Det finns ett fall där en hästägare eller om det var tränare blev dömd för att hästen hade opiater i blodet,
Man hittade källan i Vallmofrön som funnnits på en fralla som hästen ätit.

En chokladkaka blir doping, kaffe blir doping.....
Och inte fan står det på Marabou Mjölkchoklad att det är karens på tävling för häst på chokladkakan.

Det är du som hästägare/ryttare som skall hålla reda på sådant.
Ditt och bara ditt ansvar.

martha skrev:
Jag håller med olgaklara ( ingen överraskning va :D ) det finns så mycket som växer i naturen så att kunna dopingklassa öreter måste ju vara som att bita sig i röven....som ex älgörten.....vitpil mm mm ....eller är det meningen att alla hästar ska gå i rutiga grushagar?? isåfall så får jag läta mina hästar stå inomhus jämt för att inte ev få i sig nån ört ( omöjligt för mig att dom INTE får det)
Det ÄR faktiskt en risk att ha hästarna på betet så att de kan få i sig något som kan ge utslag på dopingkontrollen.
Vallmofrön, t.ex. innehåller ju opiater.
Jag har Johannesört i mina hagar.
Gissa om det skulle kunna bli kul.

Man får odla kontrollerade betesvallar med säkra vallväxter och plöja och så om tillräckligt ofta för att vara helt säker.

Örter är ibland ganska så kraftfulla saker och skall icke lekas med till vardags.
Jag säger bara Digitalis alltså.
Bara för att det är "naturliga örter" så betyder inte det att det är ofarligt.

Det är inte särskilt mycket. Men hov kvaliten har blivit otrolig sedan jag började med det. Det var ett tips från min hovslagare.
Glömde skriva att jag ger Shyfeeder också.

*Spånar*
Vad händer då om man t.ex tar hö på en gammal slåtteräng där det växer både vallmo och johannesört? Hästen får i sig detta hela vintern. Vi tar visserligen ingen skörd där, men om vi gjorde det så får hästen massor av örter som finns att köpa som naturläkemedel. T.ex kamomill, rävsvans, echinacea, och även en typ av heleninum (tror jag, den ser ut som det iallafall) Nu vet jag inte om Heleniumen äe någon läkeört, men jag vet att echinacean är det. Jag skulle tro att det mesta som man kan köpa växer där eftersom den aldrig har blivit plöjd eller omsådd.

Men allt som man ger hästen ger ju en förhöjd prestationsförmåga, havre, betfor, muslifoder, hästgodis etc etc. Det räcker ju med att jag bara höjer fodret för att hästen skall kunna prestera!

Jag vill bara poängtera att jag anser att säljer man en produkt till häst som tillverkaren går ut med i texter att det skall gå att tävla på det så borde det ju vara det rätta! Annars så anser jag att man blir lurad!

Räkna inte med att tillverkare/försäljare av den här typen av tillskott ger ärliga uppgifter vare sig om effekt eller hur det skulle bedömas om det verkligen prövas ur dopingsynpunkt.
PL

peter_lundin skrev:
Därför att hon tävlar :devil:
PL

Alla som tävlar går inte över lik, långt ifrån :smirk: Men eftersom du verkar tro att alla gör det så är du antagligen en sådan själv!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka