Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

peter_lundin skrev:
Du fattar ingenting. Jag gjorde ju skillnad mellan DK o alla de andra du räknade upp. Just när det gäller DK finns det dokumentation o en hel del erfarenhet som talar för en relativt stark antiinflammatorisk effekt o det säljs just som antiinflammatoriskt medel vilket är tveksamt ur laglig synpunkt. Man får inte säga att ett medel får skall användas för att behandla sjukdomar men vad skall man med ett atiinflammatoriskt medel om inte för att behandla inflammationer?
PL

De flesta örter jag räknade upp med anti-inflammatoriska egenskaper ä'r testade på samma sätt som dk.

Örtblandningar med dk i säljs INTE som anti-inflammatoriska, där har du fel! De säljs som joints eller mobilitys och står inget om att en av örterna är så pass anti-inflammatorisk att den då skulle falla under doping

Du skrev faktiskt i ett tidigare inlägg att det gjorde stor skillnad på dina hästar, bestäm dig. Att gråzonen är enorm håller jag helt med om men DK ligger i en speciell klass. Du skrev själv att det var kliniskt testat utomlands o det är som antiinflammatoriskt o inget annat.
PL

Jag är inte anti mot gammal medicinalvetenskap. det är ju just om DK är så bra som alla säger som det måste vara karens på det precis som finadyne mm just för att folk inte skall kunna behandla sina slitna hästa o tävla vidare.
PL

martha skrev:
Jag håller med olgaklara ( ingen överraskning va :D ) det finns så mycket som växer i naturen så att kunna dopingklassa öreter måste ju vara som att bita sig i röven....som ex älgörten.....vitpil mm mm ....eller är det meningen att alla hästar ska gå i rutiga grushagar?? isåfall så får jag läta mina hästar stå inomhus jämt för att inte ev få i sig nån ört ( omöjligt för mig att dom INTE får det)

Förstår inte att du är anti mot gammal medicinalvetenskap....det finns ju många "vanliga" skolpreparat som bygger på örter.....

:bow:

Herregud finns Vitpil fritt :eek:

Lite kuriosa om just den örten:

smärtstillande,anti-inflammatorisk,febernedsättande och så innehåller den salicylsyra :eek: mkt dopingklassad alltså :smirk:
Dessutom älskar hästar den och äter den mkt gärna!!!

Älgört innehåller också salicylsyra och är utmärkt mot feber och reumatisk värk. Dessutom är den en utmärk ört att läka magsår med. och hör och häpna detta är enl gällande regler förbjudet att träna och tävla en häst som behandlas mot magsår :crazy:

Hästar i naturen måste vara sina egna dopare och jag måste gensast sluta med mitt ekologiskt odlade hösilage :cool:

Du lade ju själv upp en länk där DK kallas för antiinflammatoriskt.
PL

peter_lundin skrev:
Du skrev faktiskt i ett tidigare inlägg att det gjorde stor skillnad på dina hästar, bestäm dig. Att gråzonen är enorm håller jag helt med om men DK ligger i en speciell klass. Du skrev själv att det var kliniskt testat utomlands o det är som antiinflammatoriskt o inget annat.
PL

Stor skillnad med örterna och fodret ja, men det betyder inte att de har bättre eller ostelare gångarter :crazy: Som du tog för givet!

En stor skillnad i allmäntillstånd och det är ju inte riktigt samma sak.

Kan ju för att meddela dig att 5åringen har gjort 11 felfria starter i år av 13 möjliga helt UTAN dk!

Ft hästen har gjort 3 st ft starter och har varit 3 placerad i en och precis utanför i två, har haft från 66%-69% i dressyren UTAN dk.

Fullblodshästen har gjort 2 st starter i ft med en 2 placering (dressyr på 69,60%) och en första utanför (endast 0, ngt efter) Han ha dessutom gjort 4 st hoppstarter och har 3st placeringar också detta helt UTAN dk!!!

Det får du själv dömma om mina hästar presterar bättre med dk än utan. Just nu när jag ger det så är jag dessutom op och kommer inte att kunna tävla eller träna dem på ca 5 veckor, bryter jag då mot bestämmelserna?

peter_lundin skrev:
Du lade ju själv upp en länk där DK kallas för antiinflammatoriskt.
PL

och var har jag förnekat det? Jag har sagt att den har även andra egenskaper

Det är förstås bara om du ger det i samband med tävling som du bryter mot best. Om man sen anser att det skall vara 96 tim el 14 d är ju en annan sak. Jag skickade nyss iväg en fråga till STC om hur de ser på DK o doping.
Om DK har så stark effekt som många säger så är det lika illa att använda det på en frisk tävlingshäst eftersom man då döljer eventuella problem.
PL

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt att du ahr betydligt större tilltro till dk egenskaper än vad jag har.

Din länk fungerade inte!?

Jag anser inte heller att hästar skall gå med otillåtna preparat i kroppen, men så länge det inte finns med på listan så är nog betydelsen av det inte så pass stort att det är ett problem.

Det skall bli intressant att följa hur det blir i framtiden, för skulle det bli så att tex dk blir karensbelagt så kommer nog en hel del andra örter bli det med. Och följden blir nog större än man velat.

Information till dig som använder naturläkemedel

Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk också på att naturläkemedel kan innehålla substanser som medför karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!
STC

Inse att ett preparat måste inte vara uttryckligt nämnt för att betraktas som karensbelagt, så här skriver STC "Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn" om de anser att DK hör dit får jag troligen svar på imorgon.
Om andra örter kan visa sig ha tillräcklig effekt kan jag inte se ngn nackdel att karensbelägga dem, hästen lider ju inte av startförbud pga behandling.
PL

Obs dopingreglerna gör ingen skillnad mellan svag mella o stark effekt utan om ett preparat kan ha påvisbar effekt skall det karensbeläggas.
PL

Men där är en substans omnämnd som finns i det "naturmedlet"

Det skrämmande är då att de fodertillskott som finns innehåller "otillåtna" örter utan att det nämns, trots att de är godkända på marknaden! Underligt!!

du kanske skulle fråga dom om karensen på MSM skall upphöra...för jag fick då aldrig svar från dom på min fråga jag ställde.......

Eftersom de säljs i butik så skall de vara godkända

Eftersom de säljs i butik så skall de vara godkända

Dels får du förklara vad du menar, sen är det du själv som är ansvarig vad hästen får i sig. Doping blir det den dagen hästen tävlar, och med otillåten substans i kroppen inte förr. Vad du ger hästen när den inte tävlas är oväsentligt ur dopingperspektiv, att det säljs på marknaden borgar inte för att den skulle undkomma en dopingklassning.

Att ställa den typen av frågor som vet utgående från rykten tar lite grann av min egen trovärdighet, därför avvaktar jag. Min egen åsikt utgående från den inf jag har är att DK skulle stå i listan istället för MSM men det är lite svårt att ifrågasätta den som jobbar heltid med frågan o har tillgång till allt forskningsmaterial o internationella kontakter.
PL

Boj skrev:
Dels får du förklara vad du menar, sen är det du själv som är ansvarig vad hästen får i sig. Doping blir det den dagen hästen tävlar, och med otillåten substans i kroppen inte förr. Vad du ger hästen när den inte tävlas är oväsentligt ur dopingperspektiv, att det säljs på marknaden borgar inte för att den skulle undkomma en dopingklassning.

Jag har redan hänvisat till både STC egen sida och till tillverkarnas sidor där det klart och tydligt står vad som gäller för att sälja tillskottsfoder!

Det du köper i svensk butik idag måste innehålla en innehållsdekleration och karenser MÅSTE stå utskrivet. Allt praparat som är receptbelagt är helt förbjudet att sälja som tillskottsfoder och är således INTE med i de heller!

När dopningsklassningen kommer så är tillverkarna tvugna att skriva ut om det föreligger karens, så då blir den frågan snabbt löst. Men idag finns det INTE någon karens på örten och således står det inte med, enklare än så blir det inte

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31